گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، بازده بورس تهران را از سپتامبر سال 2009 میلادی تاکنون 62 درصد محاسبه کرد.

بورس

به گزارش همشهری، هر چند با افت شاخص بازار سهام از مهر ماه امسال تاکنون از میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس کاسته شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود سرمایه‌گذاری در بورس تهران در بلندمدت همچنان بیشتر از سایر بازار‌های رقیب از قبیل طلا، مسکن و ارز است.

بورس تهران در نیمه نخست سال‌جاری خورشیدی نزدیک به 50 درصد بازده نصیب سهامداران کرد. طی همین مدت سهامداران نزدیک به 14‌میلیارد دلار سهام جابه‌جا کردند که نسبت به سال گذشته بیش از 120 درصد افزایش نشان می‌دهد اما با آغاز نیمه دوم سال، روند صعودی شاخص‌های بازار سهام متوقف شد.

کارشناسان معتقدند که عمده‌ترین دلیل نزول شاخص در نیمه دوم سال، ابهام در اجرای هدفمند کردن یارانه‌هاست و پیش‌بینی می‌کنند شاخص‌های بازار سهام از دی ماه امسال بار دیگر روند صعودی خود را در پیش بگیرد اما فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران را درطول یکسال گذشته میلادی 62‌درصد ارزیابی کرد.

این فدراسیون که بازده بازار سهام ایران را برمبنای شاخص بازده نقدی و قیمت محاسبه می‌کند، اعلام کرد: شاخص بازده نقدی در مقایسه با سال گذشته 62 درصد رشد کرده و از 47 هزارو 703 واحد به 58 هزار واحد در پایان ماه سپتامبر رسیده است. همچنین شاخص 50‌شرکت برتر بورس تهران هم با 70‌درصد افزایش از 500‌واحد به 840 واحد رسیده است.

رشد یک میلیارد دلاری

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین گزارش کرد: ارزش بورس تهران در پایان ماه سپتامبر به 85‌میلیارد و 947 میلیون دلار رسیده که این میزان حاکی از آن است که ارزش جاری بازار سهام، در طول یک ماه بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است. ارزش بورس تهران در پایان ماه آگوست 84‌میلیارد و 434 میلیون دلار گزارش شده بود.

همچنین گردش معاملات بورس تهران، با نسبت قابل‌قبولی به35.8درصد در پایان ماه سپتامبر رسیده است. این درصد نشان می‌دهد نقدشوندگی سهام موجود در بورس تهران، تا چه حد است. گردش معاملات بورس در ابتدای سال‌جاری میلادی 12 درصد محاسبه شده بود.

کد خبر 119411

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز