همشهری آنلاین : رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و برگزیده جشنواره فارابی با اشاره به جایگاه مهم علوم انسانی گفت: ما نباید گمان کنیم که از غرب بی‏نیازیم. هرچند راه‌حلهای ما با راه‌حلهای غربیان متفاوتند اما مسایل را نمی‏توان حذف کرد.

دکتر اعوانی

به گزارش خبرگزاری مهر، در چهارمین دوره جشنواره بین‏المللی فارابی که روز شنبه، اول آبان ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، دکتر غلامرضا اعوانی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به دلیل مجموعه آثار و خدمات علمی ارزنده مورد تقدیر قرار گرفت و نشان طلای ابن‏سینا همراه با جوایزی ویژه به وی اهدا شد.

این استاد فلسفه با اشاره به جایگاه مهم علوم انسانی گفت: باید با علوم انسانی درگیر شد و آن را جدی گرفت و نه اینکه فقط حرف آن را زد. به همین دلیل است که ما در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همین طور انجمن حکمت و فلسفه فعالیتهای بسیاری تاکنون داشته‏ایم.

وی افزود: به وجود آوردن مرکزی برای فلسفه در ایران، تأسیس دوره‏های دکتری آموزشی و پژوهشی، برگزاری همایشهای بین‏المللی، شرکت در سمینارهای خارجی، همکاری با رایزنیهای فرهنگی در دیگر کشورها، انتشار نشریات علمی مانند جاویدان خرد و مولاناپژوهی و مواردی از این دست از جمله فعالیتهای ما در مؤسسه از آغاز تا به امروز بوده است.

عضو هیئت مدیره فدراسیون بین‏المللی انجمنهای فلسفی (FISP) با اشاره به سابقه 120 ساله این نهاد بین‏المللی گفت: با پیگیریهایی که داشتیم نه تنها انجمن حکمت و فلسفه ایران به عنوان عضو رسمی FISP پذیرفته شد، بلکه علاوه بر آن انجمن بین‏المللی فلسفه اسلامی با همکاری ده کشور اسلامی تأسیس شده است که بنده به عنوان اولین رییس آن برای پنج سال انتخاب شده‏ام.

اعوانی با اشاره به اینکه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سال 87 حائز رتبه نخست در میان مؤسسات پژوهشی کشور شده است، تصریح کرد: در این مدت ما فعالیتهای بسیاری داشته‏ایم که یکی از مهمترین آنها، برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی فلسفه در سال 2010 در ایران و با همکاری یونسکو است. من از دو سال پیش این موضوع را پیگیری کردم که در نهایت با موافقت یونسکو، این همایش، سی‏ام آبان و اول و دوم آذر سال جاری توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در راستای برگزاری این همایش، تاکنون پیش همایشهایی مانند "فلسفه اسلامی و چالشهای جهان امروز"، "دین و فلسفه" و بزرگداشت سهروردی برگزار شده است.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: این همایش برای اولین بار است که در کشوری آسیایی برگزار می‏شود. کارها در حال انجام است و در هفته جاری سرکار خانم آلوارز، معاون علوم انسانی و اجتماعی مدیرکل یونسکو نیز برای بررسی وضعیت و اقدامات انجام شده برای برگزاری این همایش به ایران می‏آید.

اعوانی همچنین با تأکید دوباره بر توجه بیشتر به علوم انسانی، تصریح کرد: حداقل لازم است امکانات معنوی در اختیار علوم انسانی قرار داده شود. متأسفانه ما آن قدر به کمیت در علوم انسانی توجه کرده‏ایم که در نتیجه آن از کیفیت غافل شده‏ایم. بنابراین استفاده از اساتید برجسته، جذب دانشجویان با استعداد، تجهیز کتابخانه‏های تخصصی، برقراری دوره‏های مطالعاتی و مانند آنها می‏تواند موجب افزایش کیفیت در رشته‏های علوم انسانی شود.

این استاد فلسفه در پایان با تأکید بر این نکته که ما نباید گمان کنیم که از غرب بی‏نیازیم، گفت: هر چند راه‌حلها متفاوتند اما مسایل را نمی‏توان حذف کرد. بنابراین علاوه بر توجه به کمیت، باید به ارتقاء کیفی وضعیت اساتید و دانشجویان نیز توجه بسیاری شود.

کد خبر 119148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز