همشهری آنلاین: وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: مهمترین هدف جشنواره فارابی ارائه دستاوردهای بومی علوم انسانی اسلامی است که انباشت و نقد و تحلیل این دستاوردها می تواند علوم انسانی بومی مورد نظر را تاحدودی پدید آورد و منابع معرفتی علوم انسانی در عرصه دین و معنویت را با همه آثار و برکات آن نمایان سازد.

 که انباشت و نقد و تحلیل  این دستاوردها می تواند علوم انسانی بومی مورد نظر را تاحدودی پدید آورد و منابع معرفتی علوم انسانی در عرصه دین و معنویت را با همه آثار و برکات آن نمایان سازد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر کامران دانشجو در مراسم چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اعلام مطلب فوق گفت : حوزه مطالعات علوم انسانی به عنوان مقوله‌ای که اشرف موجودات یعنی انسان در آن مطرح است بر تمام علوم دیگر تقدم دارد و موضوع علوم انسانی در همه رشته‌های آن با انسان و دریافت‌های انسان که مخلوقی فطرتاً خداگرا و تعالی‌جو است در ارتباط است.

وی افزود :غرب در برهه ای از تاریخ خود با حذف یا نادیده انگاشتن وحی و معنویت در تحلیل های انسانی و فرهنگی خود ، علوم انسانی را به ورطه ای کشاند که علیرغم پیشرفتهای فناورانه نتیجه ای جز افتادن در سراب مادیگرایی صرف و پیامدهای غیر انسانی آن به بار نیاورد..

دکتر دانشجو گفت : در ایران بویژه  بعد از اسلام  با بهر ه مندی از آموزه های متعالی این دین مبین  ، بستری اندیشمندانه  از فرهنگ اسلامی فراهم شد  که این مرز و بوم سالهای سال ازان بهره جست.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی به مدد تعامل و پیشینه تاریخی خدمات متقابل اسلام و ایران و تکیه بر تلاش‌های مجدانه و خالصانه عاملان معناگرا از میراثی کهن و گرانبها در حوزه‌های مختلف علوم انسانی بهره مند است که بویژه در قالب متون دینی و معارف اسلامی در اختیار دانشمندان می باشد.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود  افزود: ظهور انقلاب اسلامی بهترین گواه تاریخی به سیر متفاوت تکامل اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی است چرا که انقلاب اسلامی در زمان فقدان هویت و معنا در عرصه فرهنگ و دانش تحولات عظیمی را موجب گردید که  تبین ابعاد و مبانی آن همچنان در بخش های بسیاری مغفول و ناگفته مانده است.

وی  با اشاره به پنج  اندیشه محوری براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی ابراز امید واری کرد علاوه بر بررسی های عالمانه در جشنواره فارابی این محورها در سیاستگذاریهای آتی وزارت علوم در آموزش و پژوهش علوم انسانی نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

دکتر دانشجو  با اشاره به مبانی غنی و میراث کهن اسلامی ایرانی به عنوان بستری برای تولید دانش بومی در حوزه های مختلف علوم انسانی گفت : متاسفانه امروز سهم ترجمه‌ای از علوم انسانی و رویارویی منفعلانه با فرهنگ غربی مانعی بر سر راه تولید بومی علوم انسانی ایجاد کرده است از این رو بازنگری محتوای رشته‌های علوم انسانی در جهت تطبیق بیشتر آن با مبانی بومی فرهنگ اسلامی- ایرانی و تقویت روحیه نقادی در بین استادان ، پژوهشگران  و دانشجویان حوزه های گوناگون علوم انسانی مورد توجه وزارت علوم است.

وی تاکید نمود : علوم انسانی در ایران از بنیان‌های تمدنی غنی و توانمندی‌های فراوانی در درون و برون محیطهای دانشگاهی و حوزوی برخوردار است و باید برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از این ذخایر و ظرفیت‌ها برنامه ریزی‌های اصولی و جامع صورت پذیرد.

وزیر  علوم در ادامه سخنان خود، توجه به مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی را از جمله اتفاقات بزرگ چند سال اخیر در ساختار برنامه ریزیهای تحقیقاتی و آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی  برشمرد و اظهار داشت: میان رشته‌ای شدن علوم انسانی موجب می‌شود مفاهیم و معانی همسان با رشته‌های مختلف در یک الگوی واحد تعریف شوند و  در تعاطی افکار و تضارب ایده ها  و اندیشه ها  معانی جدید ایجاد شود و نظریه های نو و افق‌های فکری تازه‌ای پدید آید

وی تصریح نمود :همچنین میان رشته گرایی فرصت را برای ورود دیدگاهها و نگرشهای جدید به یک رشته فراهم می کند و به شکل گیری نگاهی فلسفی منجر می شود که در نتیجه آن نظریه های رایج علوم انسانی مورد بازنگری قرار می گیرد.

دکتر دانشجو  با اشاره به اینکه نقصان های نظام آموزشی در گذشته  موجب شده است تا علوم انسانی کمتر نیازهای کاربردی  جامعه را مورد توجه قرار دهد افزود: اکنون تلاش می شود با نیاز سنجی ملی و منطقه ای آموزش علوم انسانی به سویی سوق داده شود که شکاف عمیق میان پژوهش در علوم انسانی و حوزه  کاربرد و سیاستگذاری ازمیان برداشته شود که تاسیس رشته های جدید کاربردی در همین راستا می باشد.

وی  از لزوم سرمایه‌گذاری دولتی و حمایت از فعالیت‌های علمی بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم برای حوزه علوم انسانی نام برد و افزود: باید شرایط فرهنگی و اجتماعی مساعدی برای نظریه پردازی در قالب کرسیهای نوآوری نقد  ،مناظره و نظریه پردازی فراهم شود .

وی یادآور شد: ایجاد نهادهای علمی- پژوهشی همچون پژوهشگاه  ها و کانون‌های تفکر و برگزاری جشنواره‌های بین المللی و اختصاصی برای علوم انسانی به ویژه جشنواره بین المللی فارابی از نشانه های سرمایه گذاری دولتی در علوم انسانی است.

وی گفت : حمایت از  واگذاری امور در زمینه آموزش و پژوهش علوم انسانی و انتشار آثارتولیدی این حوزره به بخش خصوصی  در راستای سیاست‌های اصل 44 نیز مد نظر است. که خوشبختانه نهادهای خصوصی آموزش و پژوهش در علوم انسانی توانایی و ظرفیت خود را برای شکوفاسازی توانایی‌های بالقوه علم بومی انسانی نشان داده اند.

وزیر علوم ترسیم نقشه جامع علوم انسانی را از دیگر سیاستهای وزارت علوم برشمرد و یادآور شد: با این نقشه موقعیت هر رشته و نظریه ‌ها در رشته‌های مختلف مشخص می‌شود. و رابطه نظریات با  یکدیگر و نیازهای واقعی جامعه  روشن می گردد

دکتر دانشجو در مراسم جشنواره بین المللی فارابی افزود :  ترسیم و تهیه نقشه  جامع علوم انسانی کمک می‌کند تا از انباشت نظریه‌ها جلوگیری شده ، ارتباط نظریه ها مشخص شود و تحقیقات در علوم انسانی سامان یابد  و همچنین محورهای کاری جشنواره  بزرگی مانند فارابی نیز تعیین شود و ضمن ایجاد انسجام و یکپارچگی در حوزه علوم انسانی نقشه راهی در اختیار محققان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی قرارگیرد.

کد خبر 118994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز