همشهری آنلاین: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ششمین دوره جشنواره بین المللی فارابی را با همکاری دو سازمان‌ بین المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی برگزار می‌کند.

به گزارش مهر، در شرایط کنونی موضوعی به عنوان تحول در علوم انسانی یک دغدغه و یک ضرورت به شمار می آید. ایجاد ساختارهای نوین آموزش و پژوهش برحسب ضرورت های موجود در جامعه اسلامی از جمله ملزومات ارتقای علوم انسانی است. ایجاد خط ممیز میان آثار تولید شده در حوزه علوم انسانی بر مبنای رویکرد اسلامی-ایرانی از سایر انواع، به ویژه از نوع غربی آن با تاکید بر پرهیز از منابع ترجمه شده از دیگر ضروریات تقویت علوم انسانی است.

بی شک آرمانی همچون جشنواره ویژه علوم انسانی که اکنون با نام فارابی درآمیخته، دارای خاستگاهی عینی و تاریخی و ناظر به ضرورت های اکید و معطوف به پاسخگویی به دغدغه هایی بوده و هست که در حوزه تحول علوم انسانی وجود دارد.

به همین منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحول علوم انسانی و ارتقای جایگاه علوم اسلامی و ترغیب و تشویق پژوهشگران به انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی اصیل، منطبق با ملاک های علمی و دانش بومی و همچنین شناسایی، معرفی و تقدیر از محققان و دانشمندان برتر حوزه علوم انسانی و اسلامی، ششمین دوره جشنواره بین المللی فارابی را با همکاری دو سازمان‌ بین المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی برگزار می کند.

آثاری در این جشنواره پذیرش، ثبت، بررسی، ارزیابی و معرفی می شوند که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند و قالب ارائه آنها می تواند متفاوت باشد. در کنار حوزه «آثار پژوهشی»، حوزه‌های دیگری که متناسب با شرایط، امکان فعال‌سازی آنها و ارائه جوائز به برگزید‌گان وجود دارد،‌ عبارتند از:

- تصحیح انتقادی آثار ماندگار تاریخی، ادبی، فلسفی و...

- نظریه‌پردازی و نقادی (با معرفی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی)

- ترجمه یا مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره

- پیشکسوت علوم انسانی

- شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی

- مفاخر پژوه برجسته

- مدیر پژوهشی برتر

- مراکز تحقیقاتی فعال و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره

- فصلنامه‌ علمی پژوهشی برتر

شورای علمی جشنواره فارابی در هر گروه، متشکل از 7 یا 9 نفر از اساتید و محققان برجسته حوزه مربوطه است که زیر نظر رئیس گروه طی چهار مرحله ارزیابی علمی، به داوری آثار اقدام می کنند. صاحبان آثاری که موفق به کسب امتیاز لازم شوند در دو بخش بزرگسال و جوان جوایزی اعطاء خواهد شد.

گروه های علمی جشنواره فارابی عبارتند از:

1. تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی

2. حقوق

3. زبان و ادبیات

4. علوم اجتماعی و علوم ارتباطات

5. علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری

6. علوم تربیتی، روان شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی

7. علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای

8. فقه، اصول، ‌علوم قرآن و حدیث

9. فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان

10. فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری

11. مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)

12. مطالعات هنر و زیبایی شناسی

مهلت ارسال آثار پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اسلامی (گزارش نهایی تحقیق، پایان‌نامه تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری و کتاب) 25 اسفندماه 1390 می‌باشد. علاقه مندان به شرکت در جشنواره می توانند تا تاریخ 25 اسفند سال جاری با مراجعه به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانیFARABIAWARD.IR نسبت به دریافت و تکمیل کاربرگ های مربوطه اقدام و اثر خود را به همراه سایر مدارک به صورت پستی به نشانی دبیرخانه ارسال کنند.

لازم بذکر است، برگزیدگان گروه‌های علمی این جشنواره به عنوان نخبه، تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و از تسهیلات آن بنیاد بهره‌مند خواهند شد.

 

 

کد خبر 159552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز