یکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهدی آذر سینا نوازنده کمانچه و ردیف‌دان که تجربه‌های متفاوتی در آهنگسازی موسیقی سنتی دارد، این بار نیز حاصل اندیشه‌هایش را در کنسرتی تازه در تالار وحدت با گروه شکر شکن به صحنه خواهد برد.

مهدی آذرسینا

به گزارش همشهری آنلاین آذرسینا صبح یکشنبه 2 آبان در تالار وحدت حاضر شد تا از اجای تازه‌اش در 6 و 7 آبان در تالار وحدت بگوید.

به گفته مهدی آذرسینا گروه قرار است ،قطعاتی را با محوریت دستگاه نوا اجرا کنند.

وی گفت:اجرای ما از دستگاه سه‌گاه شروع می شود و به محض تغییردر حال و هوای شعر دستگاه هم تغییر می‌کند و به نوا تغییر لحن می‌دهد و با گریزی به مایه اصفهان دوباره به نوا باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در طول این سال ها برای دستش به وجود آمده که دیگر نمی تواند کمانچه نوازی کند،افزود: در این اجرا خوانندگی تصانیف را برعهده دارم چرا که معتقدم کمانچه‌نوازی در حد خوانندگی است که هنرمند می‌تواند تمام درونیات خود را بدون به زبان آوردن کلام ارائه دهد بر این اساس بواسطه اینکه در این کنسرت ساز نمی‌زنم، خواندن اشعار را بر عهده گرفتم.

آذرسینا  که به تازگی کتاب از متد ارف تا چهارگاه او در دو مجلد توانست جایزه کتاب سال موسیقی در بخش آموزشی را به خود اختصاص دهد، در خصوص رپرتوار اجرایی خود در این برنامه گفت: در این کار ذره‌ای بازسازی و دوباره سازی آثار گذشتگان صورت نگرفته و تمامی قطعات از ساخته‌های خودم است خصوصا در بخش آوازی سلیقه من در آهنگسازی نیز اعمال شده است.همچنین یک تصنیف از کارهای سابقم با عنوان خنیاگر نیز اجرا می‌شود.

وی با بیان این که وظیفه‌ام را در موسیقی ایرانی با نگاه خاص خودم ادا کردم، افزود: نگاه من به موسیقی صرفا سنتی نیست چرا که معتقدم با حفظ همان چهارچوب‌ها ، کار از نظر سازبندی، برخورد کلام و شعر، نوازندگی، تلفیق موسیقی و شعر و ... تغییر و با نگاه آهنگساز ساخته شود.

در ادامه این نشست آذرسینا در خصوص اشعار استفاده شده در این کنسرت گفت: نسل ما نسلی است که ترانه‌ای کار نکردیم بر همین اساس من از اشعار شاعران قدیم همچون حافظ،‌ مولانا، ‌فردوسی، عطار، عماد خراسانی، سایه و اقبال لاهوری استفاده کرده‌ام که در واقع اصل کنسرت حول شعر اقبال لاهوری می‌گردد.

این آهنگساز در خصوص عدم حضور خواننده در کنسرت خود اظهار داشت: من از ابتدا بر این تصمیم نبودم که قطعات را خودم بخوانم ولی زمانی که دیگر نتوانستم ساز بزنم، این کار را عهده‌دار شدم.

وی ادامه داد: من در کنار این موضوع به خاطر سه مسئله از خواننده دیگری بهره نبردم چرا که از یک طرف خوانندگان ممتاز به دلیل مشغله کاری وقت چنین کارهایی را ندارند و سعی می‌کنند به کارهای سبک‌تر که مردم هم از دیدن‌شان راضی هستند، بپردازند. از طرف دیگر خوانندگان نسل دوم هم باید برای این کار ماه‌ها زمان بگذراند و شاید در نهایت من از کاری که می‌خواهم بواسطه این عزیزان ارائه دهم راضی نباشم و دیگر نمی‌پذیرم از کار با آنها انصراف دهم.

آذرسینا در پایان افزود: خوانندگان نسل کنونی نیز تازه از سرکلاس بیرون آمده‌اند و می‌خواهند به‌واسطه کنسرت دادن، به نوعی درس پس دهند که اصلا نمی‌توان با آنها کار کرد بر این اساس بهتر دانستم خودم کارها را اجرا کنم.

کد خبر 119089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز