گروه بورس: نماگرهای بورس تهران از تغییر جهت بازار سهام در نیمه دوم سال حکایت می‌کنند.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود صعود‌های انفجاری شاخص در نیمه نخست سال‌جاری، آمار‌های رسمی بورس تهران بیانگر آن است که همزمان با آغاز نیمه دوم سال و فصل پاییز بازار سهام دچار رکود شده است. با وجود آنکه کارشناسان پیش‌بینی نمی‌کردند معاملات بورس در نیمه دوم سال، همچون سال‌های گذشته، با رکود مواجه شود اما امسال نیز مطابق سنت هرساله همزمان با آغاز مهر ماه از حجم و ارزش معاملات بورس کاسته شد و شاخص‌های بورس تهران فروریختند.


هرسال همزمان با پایان نیمه نخست سال، بازار سهام دچار رکود نسبی می‌شود اما امسال با وجود ثبت رکورد‌های باور نکردنی کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد شاخص‌ها بار دیگر نزول کنند. سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون رکورد‌های بی‌سابقه‌ای در بورس ثبت کردند به‌طوری که ارزش معاملات در نیمه نخست سال به 13‌هزارو700 میلیارد تومان رسید. همچنین در طول این مدت 75‌میلیارد سهم دادوستد شده و شاخص بورس به شکل خیره‌کننده‌ای 8‌هزار واحد رشد کرد و از مرز 18 هزار واحد عبور کرد اما این روند در نیمه دوم سال ادامه نیافت.

آمار‌های منتشر شده در مورد معاملات مهر ماه نشان می‌دهد سهامداران در مهر ماه امسال 5میلیارد سهام به ارزش 18هزار میلیارد ریال داد و ستد کرده‌اند که این میزان نسبت به ماه قبل به لحاظ حجم و ارزش به‌ترتیب 67 و 44 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین تعداد خریداران سهام در مهر ماه امسال نسبت به ماه گذشته با 31‌درصد کاهش به 70 هزار نفر رسیده است.

از ابتدای امسال تاکنون 507 هزار نفر در مبادلات بورس تهران شرکت کرده‌اند. کارشناسان معتقدند ابهام در ابعاد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که قرار است مراحل اجرایی آن به‌زودی عملیاتی شود و همچنین افزایش قیمت طلا و ارز که باعث خروج نقدینگی از بورس تهران شده عمده‌ترین دلایل سقوط ارزش معاملات در مهر ماه امسال بوده است.

شاخص بورس

همچنین شاخص بورس تهران هم در نیمه‌دوم سال با یک تغییر جهت ناگهانی 319‌واحد کاهش یافت، حتی این شاخص در طول هفته سوم مهر ماه تا سقف هزار واحد کاهش یافت و به زیر مرز 17 هزار واحد هم سقوط کرد اما پس از آن با صعود ارزش سهام شرکت‌های بزرگ، نزول شاخص بورس تاحدی جبران شد.

در عین حال تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که تمامی شاخص‌های بازار سهام در این مدت افت کرده‌اند ضمن اینکه شاخص بازده نقدی و قیمت که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران است، با هزار و 298 واحد کاهش روبه‌رو شد و این در شرایطی است که این شاخص از ابتدای سال تاکنون 23‌هزار واحد رشد کرده بود.

کد خبر 118905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز