چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

پگاه شفتی: در یک نشریه اینترنتی فرانسوی، نوجوان‌ها می‌توانند با مشاور درباره مشکلاتشان صحبت کنند.

دوچرخه 574

مشاور بعد از ارائه راهکارها برای حل مشکلات نوجوان‌ها، از آنها می‌خواهد نتیجه را به او اطلاع دهند و اگر مشکل همچنان پابرجا بود، مشاور راهکار جدیدی ارائه می‌دهد.

 نادین، 14 ساله

سلام! لطفاً به من کمک کنید! آخر هفته من سه نفر از دوست‌هایم را به خانه دعوت کرده‌ام. آنها خیلی دوستان خوبی هستند و در کنارشان خیلی به من خوش می‌گذرد. اما دو نفر از آنها روابط خوبی با هم ندارند. می‌ترسم جو سنگینی ایجاد شود و به هیچ‌کس خوش نگذرد!

مشاور: نادین عزیز؛ این چه‌قدر خوب است که تو سه دوست داری و با هر سه‌نفرشان احساس صمیمیت می‌کنی.

اما در مورد آن دو نفر! بهتر است که برای روز مهمانی برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده‌ای در نظر بگیری. مثلاً دیدن یک فیلم یا بازی‌های مفرح می‌تواند خوب باشد. اما باید بدانی که هیچ‌وقت نمی‌توانی مسئول رفتار آد‌م‌ها باشی. قبل از هرچیز با هرکدام از این دوستان به طور جداگانه صحبت کن و به هرکدامشان بگو که چه کسانی به مهمانی تو خواهند آمد. بعد به آنها قول بده که اگر به هر دلیلی نخواهند به این مهمانی بیایند، به تصمیمشان احترام می‌گذاری و به هیچ‌وجه ناراحت نمی‌شوی.

شاید این جمله هم کمی کمک‌کند: «اگر بیایی، نمی‌توانم قول بدهم که به هردویتان خوش بگذرد. ولی از کجا معلوم، شاید هم به همه خیلی خوش‌بگذرد! من که خیلی دوست دارم همه‌تان بیایید.»

در نهایت اصلاً نگران نباش و احساس گناه یا وظیفه نکن. اگر هرکدام از آنها هم تصمیم به نیامدن گرفتند، اصلاً ناراحت نشو و به تصمیمشان احترام بگذار.

نادین: از این‌که به من جواب دادید ممنونم و باید بگویم این راهکارها خیلی مؤثر بودند. مهمانی دیروز برگزار شد و تقریباً به همه‌مان خیلی خوش گذشت. اما...

هر سه دوست من به مهمانی آمدند، اما یکی از آنها (همان که با دیگری مشکل دارد و کمی سرسخت است) فقط یک ساعت نشست و خیلی زود رفت. دوست دیگرم از این رفتار او دلگیر شده بود و به من گفت: «شاید اگر من می‌رفتم، او می‌ماند.» من خیلی با او صحبت کردم، اما به نظر می‌رسد مشکل بین آنها نه تنها حل نشد، بلکه بدتر هم شد! و بدتر از همه این‌که مهمانی من باعث شد...

مشاور: قبلاً هم گفتم که هر اتفاقی بین آنها افتاد، تو نباید احساس گناه یا مسئولیت کنی.

نادین عزیز، روابط بین بعضی از آدم‌ها بسیار پیچیده است و نباید به همین راحتی نتیجه‌گیری کرد. بهتر است به دوستت که کمی دلگیر شده بود، بگویی نباید زود قضاوت کند. شاید آن دیگری واقعاً مشکل داشته و نمی‌توانسته بیشتر از یک‌ ساعت بماند. به هرحال هر چه باشد، این موضوع کاملاً مربوط به خودشان است و تو هیچ نقشی در بهبود یا بدی روابط آنها نخواهی داشت. اما مهم‌تر از همه این است که در مهمانی تو همان‌طور که خودت گفتی، به همه خیلی خوش گذشت!

کد خبر 118338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز