گروه اجتماعی- مینا شهنی: بدهی شرکت‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی و پزشکی سبب شده است تا این مراکز از پذیرفتن دفترچه‌های بیمه بیماران اجتناب کنند.

بیمه

داریوش قنبری، نماینده ایلام در مجلس در این‌باره گفت: این بدهی‌ها سبب شده تا مردم در مراجعه به بخش‌های درمانی با مشکل روبه‌رو شوند. او با اشاره به این مشکل، پرسشی را از وزیر رفاه مطرح کرده‌است تا وزیر درباره دلیل عدم‌پرداخت این بدهی‌ها توضیح دهد.

این نماینده مجلس گفت: گزارش‌های بسیار زیادی هم از اهالی حوزه انتخابیه‌ام و هم از دیگر کسانی که تحت پوشش این بیمه‌ها بوده‌اند دریافت شده که حکایت از عدم‌پذیرش دفترچه‌ها توسط مراکز درمانی و داروخانه‌ها دارد و دلیلی هم که برای این عدم‌پذیرش ارائه شده بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به این مراکز بوده‌‌است که مشخصا تحت عنوان مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مطرح می‌شود.

قنبری افزود: شکایت‌های رسیده نشان از این دارد که وضعیت نامناسبی در بخش درمان حاکم است و گفته می‌شود که الان این‌مراکز در آستانه بحران و ورشکستگی هستند و نمی‌توانند خدمات لازم را به افراد تحت پوشش بیمه‌شان ارائه بدهند.

به هر حال این وضعیت باعث شده که فلسفه وجودی بیمه زیر سؤال برود و بیماران نتوانند از این دفترچه‌ها هنگامی که مورد نیازشان است استفاده کنند که باعث ایجاد نوعی نگرانی درخصوص خدمات رسانی به افراد بیمه شده تحت پوشش این بیمه‌ها شده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این شکایت‌ها تنها مربوط به یکی از سازمان‌های بیمه گر بوده توضیح داد: گزارش‌ها از سازمان‌ها‌ی بیمه‌گر در 2 گروه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی است و به‌نظر می‌رسد که کلا مراکز بیمه‌گر مطالبات معوق داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را پرداخت نکرده‌اند. این شکایت‌ها را از گروه‌های متفاوت بیمه‌شده دریافت کرده‌ایم و این به نگرانی میان مردم دامن زده‌است.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نیز از پذیرش دفترچه‌های بیمه امتناع می‌کنند، به این دلیل که توان بیمارستان‌ها محدود است و در نتیجه نمی‌توانند خدمات مطلوب و حتی عادی را به بیماران ارائه دهند. سؤال از وزیر رفاه نیز در همین رابطه است که دلیل عدم‌نپرداختن این هزینه‌ها چیست؟

وزیر راهی مجلس می‌شود

صادق محصولی، ‌وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، برای پاسخ گفتن به این سؤال نماینده مجلس امروز در مجلس حاضر می‌شود. او که پیش از این اعلام کرده‌بود سازمان‌های بیمه‌گر بدهی شان را به مراکز درمانی پرداخت کرده‌اند می‌بایست توضیح قانع‌کننده‌ای درباره عدم‌پذیرش دفترچه از سوی این مراکز توضیح دهد.

وزیر رفاه چند روز پیش و در پایان چهل و چهارمین جلسه شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی اعلام کرده بود که بدهی‌های این مراکز پرداخت شده‌اند. او گفته بود: قاعده این است وقتی که اسناد به سازمان‌های بیمه گر تحویل می‌شود تا 60‌درصد آن را علی‌الحساب پرداخت و مابقی را تا 3 ماه فرصت دارند که بررسی و سپس پرداخت کنند؛

و لذا پرداخت بیمه خدمات درمانی الان به روز است یعنی 3ماه قبل را تا آخر خردادماه پرداخت کرده و بقیه را به همین ترتیب پرداخت می‌کند و اینکه می‌گوییم به روز است به این معنی نیست که مهر ماه را هم پرداخت کرده چون برای مهرماه هنوز اسنادی فرستاده نشده است.

تناقض آشکار

قنبری درباره تناقض میان سخنان وزیر رفاه و گزارش‌های رسیده به مجلس گفت: اگر وزیر رفاه می‌گویند که این بدهی‌ها پرداخت شده بایستی مدرک ارائه بدهند که این مطالبات را پرداخت کرده‌اند، در این صورت قاعدتا داروخانه‌ها و مراکز درمانی بایستی اعلام کنند که مطالبات‌شان را کاملا دریافت کرده‌اند اما تا جایی که ما در جریان هستیم ارائه خدمات به بیمه‌شدگان همچنان با مشکلات جدی روبه‌رو است.

در حال حاضر شکایت‌های بسیار زیادی وجود دارد و مطالبات هنوز به قوت خودش باقی است.وزیر رفاه بعد از ظهر امروز برای ارائه توضیحات به کمیسیون اجتماعی مجلس می‌رود.

کد خبر 118156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز