شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: وقتی سهم بیمه کارفرماها در پرداخت بیمه کارگران ساختمانی به یک درصد کاهش پیدا کرد کسی توضیح نداد که این کاهش سبب ایجاد چه تغییراتی در خدماتی خواهد شد که به کارگران ارائه می‌شود.

کارگر ساختمانی

اگر بنا باشد که کاهش تعرفه بیمه از 4 به یک‌درصد از هر متر مربع ساختمان باشد آیا برای کارگران همان تمهیداتی اندیشیده می‌شود که تا پیش از این بنا بود در اختیارشان قرار بگیرد؟ در این صورت آیا سازمان بیمه‌گر حاضر خواهد بود در شرایطی که حق بیمه به یک‌چهارم تقلیل پیدا کرده باز هم پای قرارداد بایستد یا این بار چارچوب جدیدی از بیمه برای کارگران تعریف خواهد شد؟

اعتراض انبوه‌سازان

کاهش سهم بیمه کارفرمایان از 4 به یک درصد در پی اعتراض آنان انجام شد. کارفرمایان کارگاه‌های ساختمانی اعلام کردند که پرداخت حق بیمه براساس 4 درصد از ارزش هر متر مربع ساختمان سبب خواهد شد تا توازن در بازار مسکن یکباره به هم بخورد.دولت بالاخره با این مسئله کنار آمد و سهم‌شان را به یک درصد کاهش داد.

هر چند برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که در کارگاه‌های بزرگ ساختمانی یا انبوه‌سازی‌ها، پرداخت 4درصدی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و نقشی هم در بازار مسکن کشور و بر قیمت‌ها نخواهد گذاشت اما حرف کارفرمایان ساختمانی به کرسی نشست و رقم کاهش پیدا کرد.

اما بیمه


بیمه کارگران ساختمانی به شکلی تعریف شده که آنها را به 2 دسته تقسیم کرده است؛ نخست کارگرانی که در کارگاه‌ها مشغولند که کارفرما می‌بایست برای بیمه‌شان اقدام کند و دسته دوم کارگرانی که بی‌حضور کارفرما و روزمزد کار می‌کنند.

گروه دوم می‌بایست خود برای پرداخت حق بیمه‌شان اقدام کنند؛ به این معنی که این دسته از کارگران می‌بایست به ازای 12 ماه سال حق بیمه پرداخت کنند و این در حالی است که کارگران روزمزد با ماه‌ها و روزهای بیکاری روبه‌رو هستند و به ازای روزهای بیکاری‌شان هم می‌بایست حق بیمه بپردازند.

به‌نظر می‌رسد اجرای این بخش از قانون با مشکل روبه‌روست، به این دلیل که نمی‌توان انتظار داشت که در شرایطی که کسی دستمزدی دریافت نمی‌کند و خرج زندگی روزانه‌اش را هم به زحمت درمی‌آورد، از پس پرداخت حق بیمه هم بر‌آید.

شرط اصلی

دریافت کارت مهارت حرفه‌ای از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شرط لازم برای برخورداری کارگران ساختمانی از بیمه است؛ یعنی کارگران شاغل می‌بایست در آزمون یا دوره آموزشی که از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود شرکت کرده و کارت مهارت حرفه‌ای را از این سازمان دریافت کنند تا در فهرست بیمه‌شدگان قرار گیرند.

این اقدام هر چند به‌خودی خود خوب است و سبب بالارفتن سطح دانش کارگران خواهد شد اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که با وجود اهرم‌های متفاوت برا‌ی آموزش کارگران، سازمان‌های مسئول سابقه خوبی در این زمینه از خود به جای نگذاشته‌اند.صدور کارت مهارت حرفه‌ای برای کارگران ساختمانی در سال 1374 از سوی مجلس وقت تصویب شد و به وزارت کار 10 سال فرصت داده شد تا این کار را به سامان برساند. در پایان 10 سال یعنی 1384 تعداد کمی از این کارگران آموزش دیده بودند.

پس از آن، این وظیفه به وزارت مسکن و شهرسازی سپرده شد که نتیجه آن بیش از 2 سال به صدور کارت برای 200 هزار نفر انجامید، این در حالی است که در بخش مسکن یک و نیم میلیون کارگر شاغلند. با این شرایط صدور کارت حرفه‌ای برای جمعیت یک میلیون و 300هزار نفری باقی‌مانده چقدر زمان لازم دارد تا پس از دریافت آن در صف بیمه قرار بگیرند؟

تقسیط حق بیمه

هادی مقدسی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته که مجلس در بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی برای کارفرمایان امکان تقسیط پرداخت حق بیمه کارگران را در نظرگرفته است.او با اشاره به اینکه پرداخت این مبلغ در 30 قسط امکان پذیر است ادامه داد:کارفرمایانی که به هر دلیل حق بیمه کارگرانشان را براساس آیین‌نامه پیشین پرداخته‌اند می‌توانند آن را پس بگیرند. با این همه باید منتظر ماند و دید که چند نفر از جمعیت یک‌ونیم میلیونی کارگران ساختمانی خواهند توانست از مزایای این تصمیم دولت و مجلس بهره ببرند.

کد خبر 118998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز