گروه اجتماعی: درحالی‌که تنها 3روز تا پایان شهریورماه ‌ باقی مانده ‌است، یک عضو هیات‌امنای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده‌ که بیمه کارگران ساختمانی تا پایان شهریور اجرایی می‌شود.

کارگران

محمد پارسا به خبرگزاری فارس گفته: «دستورالعمل بیمه کارگران ساختمانی ابلاغ شده است و تا پایان شهریور اجرایی می‌شود و تا پنجشنبه هفته آینده برنامه‌های بیمه کارگران ساختمانی یک کاسه می‌شود».از سوی دیگر یک نماینده مجلس 4روز پیش به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «موضوع بیمه کارگران فصلی و ساختمانی پس از تعطیلات مجلس با حضور مسئولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی در خانه ملت مورد بررسی قرار می‌گیرد».

سیدعلی میرخلیلی با اشاره به اینکه تصمیم دولت در خصوص حذف کردن پرداخت سهم بیمه کارگران، مشکلات عدیده‌ای را برای کارفرمایان ساختمانی رقم‌زده است، افزوده بود: «عملکرد دولت درخصوص قطع شدن پرداخت سهمیه بیمه کارفرمایان موجب شده تا صدور پروانه ساخت با افزایش 30 برابری همراه باشد؛ موضوعی که موجب شده تاثیر مستقیمی بر درآمد شهرداری‌ها داشته باشد».

به گفته نماینده مردم میناب، رودان و جاسک، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت موضوع عدم پرداخت بیمه کارفرمایان و تاثیر آن بر درآمد شهرداری‌ها، در اوایل مهرماه موضوع بیمه کارگران ساختمانی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

همان روز خبری نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزیر مسکن منتشر شده بود که خبر از کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی می‌داد.در این خبر علی نیک‌زاد در حاشیه نشست هیات دولت گفته‌بود: «حق بیمه کارگران ساختمانی بین 1500 تا 3هزارتومان تعیین شد. این رقم قبلا 12هزار تومان تعیین شده بود که برای کارگران ساختمانی سنگین بود اما در جلسه هیأت دولت در این موضوع تجدیدنظر و از طرف معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد».

به گفته او، «فعلا 200هزار نفر از کارگران دارای کارت مهارت تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و با کمک وزارت رفاه و تامین اجتماعی اجرا خواهد شد».

پیشنهاد وزیر

صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در آخرین اظهار نظرش نسبت به بیمه کارگران ساختمانی گفته بود که «گروهی از نمایندگان مجلس معتقدند افزایش هزینه پروانه ساختمانی موجب بروز مشکلاتی شده است و خواهان بررسی بیشتر این مسئله هستند و ما نیز در حال پیگیری موضوع هستیم».

به گفته او تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره به کار گروهی در کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع داده شده و تلاش خواهد شد تا کارگران در یک بازه زمانی 4ساله تحت پوشش بیمه قرار گیرند. به همین منظور قرار شد تا در سال اول اجرای این قانون 25درصد از کارگران از مزایای بیمه برخوردار شوند.

حکایت همچنان باقی

بحث بیمه کارگران ساختمانی نزدیک به 3سال است که به یکی از بحث‌های داغ حوزه کاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی تبدیل شده‌ است، نمایندگان مجلس درصددند تا سرانجام این بیمه به مرحله اجرا درآید، وزارت رفاه هم‌خواهان اجرای قانونی برای بیمه کارگران ساختمانی است و سازمان تامین اجتماعی نیز برآن بوده تا آیین‌نامه‌ای تدوین کند که کارگران ساختمانی بیمه شوند.

هر چند هنوز تلاش هیچ یک از این گروه‌ها به نتیجه نرسیده و به‌نظر می‌رسد 3روز باقیمانده تا پایان شهریور نیز برای سروسامان دادن به بیمه کارگران ساختمانی کافی نباشد اما بعد از این همه آیا این قانون از سوی کارگران با استقبال روبه‌رو خواهد شد و آنها خواهند توانست از عهده پرداخت حق بیمه تعیین شده برآیند؟ ‌شاید بهتر بود از بخش آخر به ماجرا نگاه شود؛ از آنجایی که کارگران توان سنجی شده و نظرشان برای نوشتن قانونی درباره‌ آینده‌شان پرسیده شود.

کد خبر 116418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز