گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: در حالی‌که پیش از این اعلام شده بود که مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی 4 و 5 مهرماه به حساب‌شان واریز خواهد شد، با سپری شدن این روزها مطالبات بازنشستگان هنوز واریز نشده است.

بازنشستگان

مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی مربوط به افزایش حقوق 6درصدی است که دولت برای امسال این گروه از بازنشستگان درنظر گرفته و انتظار می‌رفت که با گذشت 6ماه از سال در روزهای نخست ماه مهر این مطالبات پرداخت شود.

آخرین کسی که بر پرداخت این مطالبات در روزهای نخستین مهر ماه تأکید کرده بود، صادق محصولی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بود، او اعلام کرده‌بود که معوقات بازنشستگان تأمین اجتماعی ناشی از افزایش 6 درصدی حقوق آنها نیز از سوم و چهارم مهرماه به‌تدریج پرداخت خواهد شد.

با اعلام این خبر از سوی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی به‌عنوان عالی‌ترین مقامی که حرفش در این زمینه سند محسوب می‌شود، بازنشستگان انتظار داشتند که این وعده به تحقق بپیوندد، اما آنها در مراجعه به بانک برای دریافت حقوق‌ ماهانه متوجه شدند که مطالبات به حساب‌شان واریز نشده‌است.

پرسشی که در اذهان عمومی پس از این اتفاق شکل می‌گیرد، این است که درصورتی که تأمین اجتماعی آمادگی کافی برای پرداخت این مطالبات را نداشت چه اصراری به تعیین این تاریخ از سوی مسئولین بود؟ یا در حالی که وزیر رفاه به روشنی اعلام کرده که این مطالبات در تاریخی مشخص واریز خواهد شد چرا این کار انجام نشده؟

مناقشه‌ ‌افزایش حقوق

وقتی در ماه‌های نخستین امسال مدیرعامل وقت ‌تأمین اجتماعی‌، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی و دیگر مسئولان اعلام کردند که دولت برای بازنشستگان این صندوق افزایش حقوقی 6درصد را در نظر گرفته‌اند، بازنشستگان با طرح این پرسش که چرا دولت چنین تصمیمی گرفته، تلاش کردند تا یادآوری کنند که براساس قوانین حاکم بر صندوق تأمین اجتماعی افزایش مستمری سالانه می‌بایست براساس نرخ تورم رسمی اعلام شده محاسبه و پرداخت شود.

در ماده‌ 96 قانون تأمین اجتماعی آمده است: سازمان‌ مکلف‌ است‌ میزان‌ تمامی‌ مستمری‌های‌ بازنشستگی‌، ازکارافتادگی‌ کلی‌ و مجموع‌ مستمری‌ بازماندگان‌ را در فواصل‌ زمانی‌ که‌ حداکثر از سالی‌ یکبار کمتر نباشد با توجه‌ به‌ افزایش‌ هزینه‌ زندگی‌ با تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ به‌ همان‌ نسبت‌ افزایش‌ دهد.

اما امسال دولت در یک تصمیم بی‌سابقه خواستار آن شد تا افزایش حقوق بازنشستگان در گروه تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری به شکل یکسان اجرا شود.بازنشستگان تأمین اجتماعی در تلاش برای مخالفت با این تصمیم دولت از نمایندگان مجلس خواستند تا پیگیر این ماجرا باشند و با پافشاری براینکه تأمین اجتماعی می‌بایست از قوانین، تبعیت کند خواستار آن شدند که براساس نرخ تورم رسمی بانک مرکزی افزایش حقوق اعمال شود اما چنین نشد و قرار شد همان افزایش 6درصدی به حساب بازنشستگان واریز شود.

پرداخت مکمل

دیروز علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی، در پاسخ به این پرسش که چرا مطالبات واریز نشده؟ گفت: براساس آخرین تصمیم‌های تأمین اجتماعی قرار است این مطالبات نه با حقوق بازنشستگان بلکه در یک متمم پرداخت شود.

او با تأکید بر اینکه رحمت‌الله حافظی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جلسه‌ای با روسای کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور قول داده که بخشی از مشکلات آنها را حل کند، توضیح داد: هر چند به‌نظر می‌رسد منطقی نباشد که با اطلاع‌رسانی نادرست مایه نگرانی بازنشستگان را پدید آورد اما واقعیت این است که مسئولان تاکنون به وعده‌هایی که به بازنشستگان داده‌اند عمل نکرده‌اند.

احترام به سالمندان

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی سالمند، به‌نظر می‌رسد نوع نگاه تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور که مخاطبان سالمند زیادی دارد با این گروه از افراد، چنان که باید شایسته نیست.

کد خبر 117162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز