دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: امان از این پلاستیک؛ ماده مخربی که زمان زیادی طول می‌کشد تا در طبیعت از بین برود و تجزیه شود

دوچرخه 572

ماده اصلی پلاستیک از نفت است و بیش از هزار نوع پلاستیک با کاربرد‌های متفاوت وجود دارد. مخترعان و دوستداران محیط‌زیست در پی یافتن جایگزینی برای مواد نفتی در ساخت پلاستیک هستند؛ مثلاً پلاستیکی که چند سال پیش با پوست پرتقال و دی‌اکسید‌کربن ساخته شد، دانشمندان را امیدوار کرد که راهی برای تهیه پلیمر کم‌ضررتری پیدا کنند؛ اما تا به حال با این که روش ساخت پلاستیک تغییرات زیادی کرده است، بشر هنوز نتوانسته با تولید انبوه این ماده در دنیا مبارزه جدی کند.

ما روزانه از انواع پلاستیک‌ها استفاده می‌کنیم: ظروف یک بار مصرف، کیسه زباله، بطری نوشابه، روکش خودکار و صدها وسیله دیگر. بازیافت پلاستیک روش ویژه‌ای دارد؛ به این ترتیب که ابتدا پلاستیک را از دیگر مواد زباله جدا می‌کنند، خرد می‌کنند و می‌شویند. بعد آنها را در مخازن شناورسازی می‌ریزند تا پلاستیک‌های سنگین‌تر از سبک‌ها جدا شوند. سپس آنها را خشک و ذوب می‌کنند. بعد از این مراحل باید پلاستیک‌ها را با توجه به مورد مصرف، صاف کرد و به روش‌های ویژه‌ای به یک شکل و ساختار (گرانول) در آورد.

انجام این روند نیاز به هزینه زیادی دارد که در همه شهرهای ایران ممکن نیست؛ اما جالب است بدانید که راه بهتری هم وجود دارد و آن استفاده نکردن یا استفاده کمتر از پلاستیک است.
به تازگی قانونی در کشور ما به تصویب رسیده که بر طبق آن، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف می‌شوند تا شش ماه آینده فقط از ظروف یک‌بار مصرف که بر پایه گیاهی ساخته می‌شوند و تجزیه‌پذیرند، استفاده کنند.

کد خبر 117516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز