دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گویا برخی افراد در مواجهه با مفهوم «بازیافت» دچار بدفهمی شده‌اند.

برای نمونه تصور می‌کنند چیدن بطری‌های نوشابه و آبمیوه روی لبه پنجره‌ها یا شاخه درختان به معنی بازیافت است.

حال آنکه چنانچه اندکی کنجکاوی و دقت به خر ج می‌دادند انواع سطل‌های بازیافت را در سطح شهر می‌دیدند. برخی نیز به نوع دیگری دچار بدفهمی شده‌اند و تصور می‌کنند بازیافت به معنی بازگرداندن وسایل مصرف شده به طبیعت است.

این گروه دوم که نسبت به گروه نخست پرتعدادتر هستند و از هوش پایین‌تری برخوردارند به محض استفاده از هر هله‌هوله‌ای آن را داخل کوچه، خیابان، باغچه و در روز‌های مسافرت به شمال داخل جنگل رها می‌کنند.

البته تلقی نگارنده این ستون از اینکه چنین افرادی می‌خواهند به بازیافت مواد کمک‌ کنند وجه خوشبینانه قضیه است وگرنه باید افراد بی‌مبالات و مسئولیت‌ناپذیری را تصور کرد که هیچ ارزشی برای طبیعت و حقوق دیگران قائل نیستند؛به‌همین دلیل زباله را در هر جایی می‌اندازند غیر از سطل‌های بازیافت و زباله.

مهلت آخر اسفند

پیش از اینکه این مطلب را تا انتها بخوانید سری به جیب‌های کیف، کشوی میز و بالاخره هر جا که کارت‌ها و مدارک مهلت‌دار خود را در آن می‌گذارید بزنید. به احتمال فراوان با کارت‌های هدیه، استخر، شهربازی، تخفیف و خلاصه کلی مدرک مواجه می‌شوید که اعتبار آن تا پایان اسفند است.

چنانچه از این کارت‌ها تا چند روز دیگر استفاده نکنید اعتبار آنها تمام می‌شود و پشیمانی هیچ سودی ندارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که برخی مراکز با وجود اعتبار داشتن این مدارک، آنها را بعد از گذر نخستین روز‌های اسفند نمی‌پذیرند. این در حالی است که محتویات مدارک یاد شده پایان اسفند یعنی سی‌ام آخرین ماه سال را نشان می‌دهند. بنابراین بهتر است مسئولانی که بر روی این حوزه نظارت دارند به این تخلف رسیدگی کنند.

جابه‌جایی تابلو

در حالی که در برخی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها جای خالی تابلو های راهنمایی مشهود است و این مورد سردرگمی رانندگان را در پی دارد، بیش از اندازه پا برجا بودن برخی تابلو‌های راهنما هم می‌تواند دردسرساز باشد.

برای مثال با وجود اینکه مدت زیادی از مسدود‌شدن ورودی خیابان دستگردی از راه بزرگراه مدرس شمال به جنوب می‌گذرد اما همچنان تابلو‌های سر این تقاطع که رانندگان را به سوی خیابان آفریقا و حتی بزرگراه نیایش راهنمایی می‌کند پابرجاست.

خوب است با توجه به مسدود شدن این خیابان تابلو‌های راهنما هم برداشته شود. بالاخره با وجود گره‌های کور ترافیکی و ارزش زمان، دورزدن مسیر‌های چند صدمتری برای راننده‌ها و سرنشینان خودرو‌ها بسیار سنگین تمام می‌شود.

تبلیغات دردسرساز

طی چند ماه اخیر ماموران شهرداری را می‌توان در سطح شهر مشاهده کرد که پیوسته مشغول پاک کردن تبلیغات و برچسب‌های روی در و دیوار خانه‌ها هستند. با وجود تلاش کارگران و غیر قانونی بودن این نوع تبلیغات اما در آستانه سال نو شاهد آن هستیم که برخی از شرکت‌ها و موسسه‌های خدماتی برای تبلیغات دوباره از برچسب‌هایی استفاده می‌کنند که روی در و دیوار شهروندان جا‌خوش می‌کند.

از سوی دیگر با توجه به خانه‌تکانی که در بسیاری از خانه‌ها در حال انجام است برخی خانواده‌ها چندین و چند روز را صرف پاک کردن تبلیغات یاد شده می‌کنند. به گفته شهروندان چند وقتی بود که پیوسته صحبت از جریمه‌های بالا برای این دسته تخلف‌ها می‌شد اما واقعیت‌ روی در و دیوار‌ها نشان می‌دهد که این نوع جریمه‌ها یا اجرا نشده یا اینکه کارایی لازم را ندارد. بنابراین در این مورد اقدام و برخوردی جدی‌تر با شرکت‌ها و موسسه‌های متخلف می‌تواند کارساز باشد.

کد خبر 102596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز