سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مبتکران یک بطری خوردنی ساخته‌اند که می‌تواند دنیا را از شر ضایعات پلاستیکی نجات دهد.

به گزارش مهر، یک دانشجوی طراحی در دانشگاه امپریال کالج لندن بر روی بطری آبی به نام Ooho کار می‌کند که قابل خوردن است.

"رودریگو گارسیا گوانزالس" مجری این طرح می‌گوید: این بطری از مواد خوراکی ساخته شده، شبیه عروس دریایی است و می‌تواند به صنعت بطری‌های پلاستیکی آب پایان دهد.

این پژوهشگر بطری Ooho خود را از شیوه سرو چای یک سرآشپز اسپانیایی که محفظه‌های خوراکی کوچک پر شده از آب میوه را به چای در حال جوشیدن اضافه می‌کند الهام گرفته است.

گونزالس در پروژه خود یک توپک از آب منجمد را در محلول کلرید سدیم قرار داده تا یک لایه ژلاتینی دور آن شکل بگیرد. سپس این توپک را در محلول دیگری که از عصاره جلبک قهوه‌ای ساخته شده بود، فرو کرد تا آب منجمد در یک غشای ثانویه که این ساختار را محکم‌تر می‌کند، قرار گیرد.

حفظ آب منجمد در محلول جلبک، قالب را برای مدت زمان طولانی‌تری ضخیم و محکم می‌کند.

نکته اصلی در تولید آب به شکل یخ جامد در طول محفظه‌سازی این است که امکان شکل‌گیری کره‌های بزرگ‌تری فراهم شده و از سوی دیگر کلسیم و جلبک همچنان در غشا حفظ می‌شوند.

بطری‌های Ooho در برخی از شهرهای اروپایی آزمایش شده است اما محققان می‌گویند هنوز باید اقدامات بیشتری برای تکمیل بهتر آن صورت گیرد چرا که این بطری‌ها هنوز کوچکند و آب زیادی را نمی‌توان در آن نگه داشت و از سوی دیگر امکان بسته شدن دوباره در آن وجود ندارد.

بازیافت

گوانزالس می‌گوید حتی با وجود لایه‌های محکم Ooho، این محفظه از نظر محکمی با پوست میوه قابل مقایسه است و ما سعی داریم آن را دولایه کنیم.

کد خبر 257751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز