دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوکیا، بزرگ‌ترین تولید کننده تلفن همراه جهان، تنها تولید کننده گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل سیمبین باقی می‌ماند

simbian

شرکت سامسونگ با ارسال ایمیلی به برنامه‌نویسان عضو بنیاد سیمبین اعلام کرده است که این شرکت تالار گفت‌وگو و ارائه کلیه محتوای سیمبین خود را تا پایان سال جاری میلادی یعنی حدوداً سه ماه دیگر تعطیل خواهد کرد.

سال گدشته این شرکت اعلام کرده بود قصدی برای تولید گوشی مبتنی بر این سیستم عامل ندارد ولی کماکان به عضویت در بنیاد سیمبین و تهیه محتویات مورد نیاز برنامه‌نویسان ادامه داد.

اکنون و با معرفی سیستم عامل بادا از سوی سامسونگ و همچنین تولید گوشی با سیستم عامل‌های آندروئید و ویندوزفون به نظر می‌رسد دومین تولید کننده گوشی‌های تلفن همراه جهان تصمیم خود را برای خروج کامل از بنیاد سیمبین نهایی کرده است.

به گزارش ایتنا، هفته گذشته هم شرکت سونی اریکسون اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت گوشی با سیستم عامل سیمبین ندارد.
به این ترتیب نوکیا، بزرگ‌ترین تولید کننده تلفن همراه جهان، تنها تولید کننده گوشی‌های مبتنی بر این سیستم عامل باقی می‌ماند.

سیستم عامل سیمبین پرفروش‌ترین سیستم عامل تلفن‌های همراه هوشمند جهان است که در سال‌های اخیر و با ورود سیستم عامل اوپن‌سورس آندروئید با کاهش شدید سهم بازار روبرو بوده است.

در ژوئن 2008 و به دنبال ورود آندروئید به بازار، شرکت نوکیا در اقدامی تاریخی با پرداخت مبلغی بالغ بر 500 میلیون دلار به سایر شرکای خود در شرکت سیمبین کل سهام این شرکت را خریداری کرده و با همکاری آنان بنیاد سیمبین را پایه‌گذاری کرد.
در فوریه سال 2010 نیز اولین کدهای این سیستم عامل در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده شد.
اکنون با خروج سامسونگ و سونی اریکسون، دو عضو موسس بنیاد سیمبین، آینده این بنیاد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در روزهای اخیر برخی کارشناسان تنها راه بقای این سیستم عامل را انحلال بنیاد سیمبین و تملک مجدد آن توسط نوکیا دانسته‌اند.

کد خبر 117493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز