همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جنگ جدیدی بر علیه ایران در حال شکل‌گیری است، گفت: میدان این جهاد متفاوت است؛ اما روحیه افراد باید همان روحیه جهادی باشد.

 به گزاررش ایسنا، علی لاریجانی که در نخسین یاد‌واره امیران و دوهزار شهید استان البرز شرکت کرده بود، افزود: باید بدانیم در عرصه جدیدی وارد شده‌ایم باید این عرصه را شناخت، آمریکا دیگر نیروی مهاجمی مثل عراق در منطقه ندارد بنابراین از راه‌های دیگری وارد شده است، تصور آنان این است که اگر تحریم‌ها را شدت بخشند این عامل موجب تغییر در رفتار مردم ایران می‌شود.

در این یادواره که حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، نمایندگان استان البرز، فرهادی سرپرست استانداری البرز، امیرسرتیپ کیومرت حیدری جانشین نیروی زمینی ارتش، فرماندهان و مسئولان عقیدتی سیاسی ارتش و نیروی انتظامی حضور داشتند، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جنگ جدیدی بر علیه ایران در حال شکل‌گیری است، گفت: میدان این جهاد متفاوت است؛ اما روحیه افراد باید همان روحیه جهادی باشد. بصیرت و مقاومت در مسیر، لازمه‌ی ماندن در این میدان نبرد است. اگر راه، درست پیموده شود می‌توان دشمنان را مایوس کرد.

 وی با تبیین مولفه‌های این راه گفت: یک راه این است که به سمت استقلال اقتصادی حرکت کنیم، بارها به دولتمردان گفتم باید دست از واردات بی‌رویه بردارند و به سمت رونق تولید حرکت کنند؛ نباید برای کارهای کوتاه مدت دست به واردات زد. ایجاد اشتغال مرهون سرمایه‌گذاری در تولید است، نگذارید درهای کشور به سمت واردات باز باشد. مجلس در برنامه پنجم به این موضوع توجه‌ای جدی کرده‌ایم.

 لاریجانی با تاکید بر این‌که نباید سرگرم کارهای زودبازده شد، گفت: باید بنیه‌ عمومی کشور افزایش یابد، استقامت در استقلال سیاسی یکی دیگر از این راه‌هاست. بازی آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای کشور به زودی روشن می‌شود؛ آنان در این موضوع دنبال بهانه‌گیری هستند، به عبارت دیگر ادعای بمب هسته‌ای برای آنان بهانه است، برای آنان مهم است که استقلال اقتصادی و سیاسی ایران که از نظر تکنولوژیکی در آستانه قرار گرفتن در مرزهای دانش است، محقق نشود. آنان نمی‌خواهند اجازه دهند توسعه و پیشرفت در کشورهای اسلامی به وجود آید. آنان تکنولوژی رده سوم و چهارم را به کشورهای اسلامی صادر می‌کنند حتی سلاح به قیمت گزاف به کشورهای عربی می‌فروشند، ولی به هیچ وجه فناوری‌های در مرز دانش را در اختیار کشورهای اسلامی قرار نمی‌دهند، این در حالی است که قدرت اقتصادی در گرو فناوری‌های پیشرفته است، از این رو باید در این راه استقامت کنیم. مقاومت و پشتیبانی مردم کشورهای قدرتمند را مایوس می‌کند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی صیانت از مکتب امام(ره) در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی را راهکار سوم بیان کرد و افزود: عدالت و اقتصاد، عزتمندی و فرهنگ اسلامی مستحکم اضلاع مثلث حکومتی امام(ره) است. این هدف با پایداری ما در این راه محقق می‌شود.

 لاریجانی در آغاز سخن خود با اشاره به آیاتی از سوره صف به تبیین جایگاه شهید در محضر الهی پرداخت و گفت: تجارت با خدا را در دوران دفاع مقدس کاملا لمس کردیم، حال با گذشت سی سال از شروع جنگ تحمیلی برخی مسائل بهتر روشن شده است. صدام پس از روی کار آمدن، شروع به دسیسه‌چینی کرد و سخنان تحریک‌آمیزی درباره خوزستان و جزایر سه‌گانه ایران بیان کرد. در عین حال سفیر عراق در سازمان ملل در گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان در این سازمان خواستار پایان دادن به مشاجرات و جنگ میان بین دو کشور شد.

 وی افزود: این سفیر بعدها نقل کرد که در باغی در بغداد که با حضور وزیر خارجه ایران برگزار شد صدام با روی خوش از برادری و اتمام مناقشات بین ایران و عراق سخن گفت و به زعم سفیر جلسه‌ی خوبی برگزار شد. به گفته این سفیر عراقی پس از رفتن وزیر خارجه ایران، صدام از او پرسید جلسه چطور بود؟ وی به صدام جواب داد جلسه‌ خوبی برای برطرف شدن مشکلات فیمابین بود، صدام در پاسخ به او گفت من فکر می‌کردم تو مختصر هوشی داری، این بهترین زمان برای حمله به ایران است، کمک‌های کشورهای جهان در پشتیبانی ماست، پس از آن نیز شرق و غرب پشت سر صدام ایستاد و صدام شهرهای غربی کشور را یکی پس از دیگری اشغال کرد و همزمان هواپیماهایش را برای بمباران شهرهای داخلی ایران اعزام کرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این حملات به کشور شوک وارد کرد، البته با مشکل داخلی لیبرال‌ها نیز که به انحای مختلف از کشورهای استکباری حمایت می‌کردند روبرو بودیم. سازمان ملل نیز در قطعنامه‌هایش بدون محکوم کردن متجاوز، خواستار دست برداشتن طرفین مخاصمه از نظامی‌گری بود و این به منزله‌ی نشان دادن چراغ سبز به صدام بود.

 وی گفت: آیا با صدام مغرور می‌شد گفت‌وگو کرد؟ وی می‌خواست نقش قهرمان را در جهان اعراب بازی کند، تا حدودی نیز موفق شد در اذهان عرب این موضوع را جا بیندازد، ولی اعراب عاقل می‌فهمیدند که این رفتارها جواب خواهد داشت.

 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تمسخر کشورهای اروپایی گفت: این کشورها به زعم خودشان هم‌اکنون نگران سلاح‌های مخرب ایران‌اند و این در حالی است که آنان در مقطع جنگ تحمیلی همه نوع سلاح به ویژه سلاح‌های شیمیایی و هواپیماهای سوپراتاندارد در اختیار عراق قرار داده بودند. حال سرنوشت صدام چه شد؟ به دست همان کشورهای قدرتمند به طرز فضاحت‌باری نابود شد. جریان معاند، صدام را از لانه‌ای که در آن مخفی شده بود درآوردند و اعدام کردند.

 نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: لیبرال‌ها، کمونیست‌ها و جریان‌های مخالف نظام نیز هر کدام در کشورهایی مختلف متفرق شدند و اثری از آنان نیست. آیا آمریکا در جنگی که بر علیه ایران راه انداخت پیروز شد؟ آیا آمریکای امروز قوی‌تر است یا آمریکای زمان جنگ؟ آیا آمریکایی که در افغانستان و عراق گیر افتاده و نمی‌تواند کوچکترین تحرکی برای ایجاد یک مدیریت جهانی به وجود آورد قدرت قوی است؟ آنان در عراق و افغانستان نتوانستند سازمان سیاسی و توسعه اقتصادی به وجود آورند.

 وی با اشاره به دیدار چند روز گذشته‌اش با یکی از مسئولان سیاسی عراق گفت: این مسئول سیاسی عراق در گزارشی میزان انفجارها در سال جاری در عراق را بسیار بیشتر از سال گذشته اعلام کرد، این نتیجه‌ ادعاهای توخالی آمریکاست. آمریکایی‌ها در صحنه‌ دیپلماسی دنیا بازی راه انداخته‌اند ولی حقیقت آن است که آمریکای امروز بسیار ضعیف‌تر از گذشته است.

 لاریجانی با تبیین جایگاه بین‌المللی ایران گفت: در نقطه مقابل ایران امروز، مستقل و بر پای خود ایستاده و با تمام توان از خاک خود دفاع کرده است، در شرایطی که تحریم شده‌ایم نتوانستند خدشه‌ای به عزت و استقلال سیاسی ایران وارد کنند. روشن است که امروز قدرت ایران در منطقه قدرت تاثیرگذاری است.

 پس از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور مسئولان حاضر، از 30 خانواده شهید با اهدای لوح تقدیر شد. لاریجانی بعدازظهر امروز در دیدارهای جداگانه‌ای با نمایندگان استان البرز از جمله عزیز اکبریان و فاطمه آجرلو و حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی امام جمعه کرج در محل باشگاه شهرداری، در خصوص مسائل مختلف استان و شهرستان کرج گفت‌وگو کردند.

کد خبر 117262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز