سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: با تلاش محققان صنایع غذایی، ماست «پریبیوتیک» غنی شده با فیبر رژیمی در کشور تولید شد.

ماست پروبیوتیک

به گزارش ایسنا، دکتر سید امیرمحمد مرتضویان در این زمینه گفت: در تمام دنیا برخی محصولات غذایی مانند فرآورده‌های لبنی با هدف تامین سلامت مصرف‌کنندگان با فیبرها غنی‌سازی می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که تولید ماست غنی شده با فیبر رژیمی که اکنون در کشور به تولید رسیده، با 2 درصد فیبر غنی شده است، خاطرنشان کرد: فیبرهای رژیمی برای افراد دچار یبوست، گروهی که کلسترول و تری گلیسیرید خون بالایی دارند و افراد مبتلا به دیابت، مفید است.

وی گفت: فیبرها همچون کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها یکی از ارکان شش گانه رژیم غذایی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند که توسط آنزیم‌ها قابل هضم نیست و از سوی دیگر به دلیل نداشتن کالری و یا کالری بسیار ناچیز، ارزش غذایی رژیمی داشته و ایجاد چاقی نمی‌کند.

وی با تاکید بر این‌که بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی با فیبر کافی در غذای روزمره مرتبط است، ادامه داد: فیبرها به دلیل آن‌که قادر به جذب آب تا میزان زیادی هستند، با افزایش حجم مدفوع عمل دفع را تسهیل کرده، سبب بهبود نسبی یبوست می‌شوند.

مرتضویان گفت: اگرچه بدن قادر به هضم فیبرها نیست، لیکن برخی باکتری های مفید روده می تواند، تعدادی از انواع فیبرها را تخمیر کند که نتیجه فرآیند تخمیر، موادی موسوم به اسیدهای چرب کوتاه زنجیر است که سبب حفظ سلامت دیوار روده کوچک می‌شود.

وی یادآور شد: تخلیه سریع مدفوع از روده بزرگ از طرف دیگر موجب می شود که شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز کاهش یابد. زیرا دفع سریع، مانع تماس مواد سمی و سرطان زا با سطح روده می شود.

به گفته دکتر مرتضویان، برخی فیبرها، «پری بیوتیک» هستند که غذاهای اختصاصی میکروب های «پروبیوتیک» (میکروارگانیسم هایی که آثار مفیدی بر بدن دارند) به شمار می روند.

وی ادامه داد: فیبر استفاده شده در این ماست «پری بیوتیک» با ترکیب اینولین است.

دکتر مرتضویان گفت: فیبر رژیمی محلول قادر است، چند برابر حجم خود آب جذب کند و ژل پرحجمی را تشکیل می‌دهد که حجم زیادی از معده را پر می‌کند. به همین دلیل فیبر رژیمی محلول یکی از ارکان مواد غذایی رژیمی است که با پرکردن معده، مکانیسم احساس سیری را فعال می‌کند.

وی ادامه داد: نسبت بالاتر کلسترولHDL در مقایسه با کلسترولLDL، باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی می شود. فیبر رژیمی محلول در طول سفر خود از اثنی عشر و روده کوچک مقداری از لیپیدهای موجود در غذا و نیز اسیدهای صفراوی را به دام می‌اندازد. اسیدهای صفراوی که بخشی از مایع سبز رنگ صفرا هستند از کلسترول ساخته می‌شوند، بنابراین دفع این اسیدها باعث می‌شود که جگر مقداری از کلسترول بدن را برای تهیه دوباره آن‌ها مصرف کند که تحقیقات پزشکی کاهش 8 تا 20 درصدی LDL را در نتیجه مصرف 3 تا 6 گرم فیبر رژیمی محلول نشان داده اند.

دکتر مرتضویان با اشاره به اینکه فیبر رژیمی محلول موجب افزایش چسبندگی مواد غذایی و در نتیجه افزایش زمان جذب مواد غذایی می‌شود، گفت: فیبرهای محلول در آب با افزایش چسبندگی مواد غذایی باعث کند شدن تاثیر آنزیم ها و به طبع آن کند شدن کل عمل جذب می‌شوند. تاثیر مهم این خاصیت جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون است که برای افراد مبتلا به بیماری دیابت یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در قسمتی از روده کوچک بافت‌های لنفاوی موسوم به پلاک پییر وجود دارد. گلبول‌های سفید خون که نقش اساسی را در سیستم بدن بر عهده دارند در پلاک پییر، پس از تماس با فیبرهای رژیمی محلول فعال‌تر شده و این باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل پر مصرف بودن ماست نسبت به سایر فرآورده‌های لبنی، افزودن فیبر به ماست می‌تواند نقش مهمی در تامین سلامت مصرف‌کنندگان داشته باشد.

کد خبر 117133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز