گروه سیاسی: رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تشریح روند تهیه و تدوین طرح نظارت بر مجلس در کمیسیون متبوعش از بررسی فوریت این طرح در هفته جاری و احتمالا در جلسه امروز خبر داد.

طرح نظارت مجلس بر مجلس بعد از دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب و پس از آنکه ایشان بر اهمیت و جایگاه مجلس تاکید فرمودند از سوی برخی چهره‌های مجلس از جمله احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روح‌الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، علی مطهری، مرتضی آقاتهرانی و 50 نماینده دیگر مطرح شد.

حسین فدایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص اینکه طرح نظارت مجلس چقدر پاسخگوی دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت که این طرح پاسخگوی دغدغه‌های ایشان است یا خیر؛ چراکه یک فوریت آن بحث می‌شود و ممکن است در مذاکرات این طرح فراز و فرودهایی وجود داشته باشد اما امیدواریم که نقص‌های طرح برطرف و قوت‌های آن تقویت شود.

وی افزود: آنچه در کمیسیون اصل 90 آماده شده ناشی از تجارب چندین ساله دستگاه‌های نظارتی و برخوردار از پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی است. این طرح با مطالعه تطبیقی در سایر کشورها تهیه شده، در آن از مجموعه ظرفیت قانون اساسی، آسیب‌شناسی دستگاه‌های نظارتی، دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، توصیه به مجلس، رهنمودها و آموزه‌های دینی استفاده شده است، لذا امیدواریم این طرح بتواند در راستای کارآمدی مجلس و ارتقای سطح نظارت مفید واقع شود و کمبودها و نارسایی‌هایی که در این‌باره وجود دارد را برطرف کند.

علت مخالفت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص دلیل مخالفت برخی از نمایندگان با این طرح یادآور شد: شاید علت این مخالفت به روزهای اول بازگردد که پیش نویس طرح توزیع نشد و در اختیار همه قرار نگرفت وگرنه بعید است کسی بعد از مطالعه طرح در مورد آن بحثی داشته باشد، چرا که بخشی از این طرح به کارآمدی نمایندگان و شأن و منزلت آنها اشاره دارد که کمک کار ایفای وظیفه نمایندگی است و بخش دیگر هم برای بازدارندگی از ورود به لغزش‌هاست که بعید است هیچ نماینده منصفی با آن مخالفت کند.

آنچه حسین فدایی به‌عنوان حفظ شان و منزلت نمایندگان بدان اشاره کرده، در ماده یک این طرح بر آن تاکید شده است. در این ماده آمده است: هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف است لوازم ایفای وظایف نمایندگی را به شکل کامل، کارآمد، شفاف، محاسبه پذیر و دور از تجمل در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد. لوازم ایفای نمایندگی شامل مسکن، دفتر مراجعات مردمی، تسهیلات مسافرت و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و اقصی نقاط کشور و منابع پژوهشی است.

تشخیص مصادیق دیگر از «لوازم ایفای وظایف نمایندگی» به‌عهده هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
اما مواد دیگری نیز در این طرح آمده است از جمله اینکه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی موظفند تمامی منابع درآمدی مستمر و نیز دارایی‌های خود، همسر و فرزندان خود را پس از تعیین اعضا و هیات رئیسه «کمیسیون حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی» ابتدای هر دوره نمایندگی به این کمیسیون گزارش کنند یا آنکه در ماده 5 این طرح آمده است: دریافت هر گونه هدیه نقدی یا غیرنقدی از اشخاص حقیقی یا حقوقی، داخلی یا خارجی، دولتی یا غیردولتی با هر مقدار و ارزش و تحت هر عنوان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص ماده‌ای از این طرح که چندشغله‌بودن نمایندگان را ممنوع می‌کند، گفت: یکی از موارد مشترکی که در مطالعات تطبیقی سایر کشورها به دست آورده‌ایم ممنوعیت چندشغله‌بودن نمایندگان، کنترل مسافرت‌های خارج از کشور، دریافت حقوق از چند مرکز و ارائه وضعیت مالی هر نماینده است که تغییرات مالی نماینده را مدنظر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در خانه ملت درباره قابلیت اجرایی این بخش از طرح نظارت بر مجلس گفت: ساز و کاری که در طرح پیش‌بینی شده اجرای آن را تضمین می‌کند و مشکلی در اجرا وجود نخواهد داشت بلکه مهم تفاهم مشترکی است که نمایندگان در این‌باره پیدا می‌کنند و طرح، مراحل نهایی خود را طی خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به روند تهیه طرح نظارت مجلس بر مجلس اشاره کرده و گفت: به‌دنبال تصمیم برخی نمایندگان برای تهیه طرحی در این باره، کمیسیون طی مکاتباتی با همه نمایندگان، هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها و مراکز مطالعاتی و پژوهشی از جمله دیوان محاسبات، مرکز مطالعات شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌ها، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها تجارب آنها را درخصوص نظارت، کمبودها، خلأها و آسیب‌شناسی این بحث جویا شد و با برگزاری چندین جلسه کارشناسی مشترک بین این دستگاه‌ها پیش‌نویسی را آماده کرد.

کد خبر 116884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز