شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در روابط کره شمالی و کره جنوبی نشانه‌های ضعیفی از تنش زدایی دیده می‌شود.

Sud und Nord Korea

پایگاه خبری n.tv.de گزارش داد، صلیب سرخ بدون توجه به وجود تنش‌های شدید میان این دو کشور خواستار آغاز مذاکرات پیونگ یانگ و سئول درباره مسایل انسان دوستانه شده است.

هدف از ملاقات‌ها در شهر مرزی کائسونگ (Kaesong) در کره شمالی ایجاد امکان ملاقات دوباره بستگانی است که چندین دهه است از هم دور افتاده‌اند.

نمایندگان میان نمایندگان دو کشور جمعه گذشته بدون رسیدن به توافق مشخص پایان یافت. بنا به گفته طرف کره جنوبی، دو طرف به صورت اصولی موافق هستند که ماه اکتبر این دست خانواده ها در منطقه ای تفریحی در ساحل شرقی کره شمالی با هم ملاقات کنند.

با این حال همچنان محل دقیق این ملاقات و شمار شرکت کنندگان در آن مشخص نشده است. ده ها هزار خانواده به خاطر تجزیه کره و جنگ کره (در سال 1950 تا 1953) از یکدیگر دور افتاده اند.

پس از تنش هایی که در ماه های اخیر بین دو کشور رخ داد، این مذاکرات نشانه ای از نزدیک شدن محتاطانه دو کره به هم است. پیشنهاد ازسرگیری ملاقات های میان خانواده های از هم دور افتاده ابتدا از سوی کره شمالی مطرح شد.

سازمان صلیب سرخ کره جنوبی علاوه بر این اعلام کرده است که کشور کمونیستی همسایه اش خواستار دریافت برنج و سیمان برای کمک به سیل زدگان کره شمالی است.

 برنامه آمریکا و کره جنوبی برای رزمایش

در همین حال، نیروهای مسلح آمریکا و کره جنوبی قصد دارند هفته آینده یک رزمایش دریایی دیگر را آغاز کنند. این رزمایش که از روز دوشنبه تا جمعه ادامه می یابد، دفاع از زیردریایی ها در سواحل غربی کره جنوبی را در دستور کار دارد که به گفته نیروهای مسلح آمریکا در کره (USFK) پیامی واضح را برای کره شمالی ارسال می کند.

این رزمایش قرار بود اوایل سپتامبر برگزار شود، اما به خاطر وقوع احتمال وقوع توفان به تعویق افتاد.

این دومین مورد از سلسله برنامه های برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی است که این دو متحد در واکنش به غرق شدن زیردریایی "چئونان" اجرا می کنند.

در آن حادثه که ماه مارس در نزدیکی مرز دریایی دو کره در دریای زرد روی داد، 46 خدمه زیردریایی جان باختند. این دو کشور کره شمالی را مسئول این حادثه می دانند. بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته، یک اژدر کره شمالی به این زیردریایی اصابت کرده است. اما کره شمالی این ادعا را رد کرده است.

کد خبر 116733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز