همشهری آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر غربی‌ها و عراق در جنگ با ایران پیروز می‌شدند ایران دوباره به کشوری دست نشانده تبدیل می‌شد.

rezaee

به گزارش واحد مرکزی خبر، محسن رضایی در پنجمین همایش پژوهشی اسناد دفاع مقدس با تبریک هفته دفاع مقدس از نویسندگان و دست اندرکاران جمع آوری اسناد دفاع مقدس تشکر کرد و افزود: جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دو روی یک سکه هستند و ما در این جنگ شاهد دومین رویارویی ایران و غرب بودیم و انقلاب اسلامی با فرهنگ و تمدن غربی در جنگ تحمیلی روبرو شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: غربی‌ها در رویارویی اول به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی تأسیس نشود اما در این رویارویی ملت ایران موفق شد جمهوری اسلامی را پایه گذاری کند که این واقعه اهمیتش از جنگ کمتر نیست.

وی با بیان اینکه مظلومترین قطعه تاریخ انقلاب همان دوران پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های 57 تا 59 است افزود: در نیمه دوم سال 59 و 60 دو حادثه بزرگ در حال شکل گیری بود.

رضایی گفت: در 30 خرداد 60 خرمشهر اشغال شده و آبادان محاصره بود بقیه استان‌ها هم از 30 خرداد تا شهریور سال 1360 شاهد درگیری‌های داخلی‌، انفجارات و ترورها بودند.

وی افزود: با وجود اینکه همه در مرور وقایع تاریخ انقلاب به حوادث و ناآرامی‌های کردستان اشاره می‌کنند اما در همان زمان بندر عباس 3 ماه تمام از دست جمهوری اسلامی خارج بود و در اختیار گروه فردی به نام اشرف دهقان بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دشمنان به لحاظ اینکه در رویارویی اول که همان جلوگیری از تأسیس نظام جمهوری اسلامی بود ناامید شده بودند سعی داشتند در رویارویی دوم این نظام تازه شکل گرفته را مهار کنند و تحت سلطه نظام بین الملل در آورند.

رضایی تصریح کرد: اگر غربی‌ها و عراق در جنگ پیروز می شدند ملت ایران باید مانند دوران قبل از پیروزی انقلاب از خارج از مرزها دستور می گرفت.

وی گفت: دشمنان نظام می گفتند باید در این کشور یک جمهوری اسلامی دست نشانده و انقلابی مهار شده ایجاد کنیم تا در آینده برای آن فکری اساسی بکنیم اما جمهوری اسلامی تأسیس شده و حوادث سخت و سنگینی را پشت سر گذاشته بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنها در اجرای این نقشه موفق نشدند و ایران به عنوان کشوری مستقل در خاورمیانه به ایفای نقشی مستقل از آمریکا و شوروی پرداخت و این اولین پدیده در نظام دو قطبی جهان در منطقه شمال خلیج فارس و در کانون انرژی جهان بود.

رضایی گفت: نظامی را که می خواستند دست نشانده کنند به عنوان نظامی مؤثر در معادلات جهانی شد و در لبنان ، سوریه و فلسطین به عنوان بازیگر بین الملل به ایفای نقش پرداخت.

وی افزود: انقلاب اسلامی ای که قرار بود مهار شود از مرزهای ایران صادر شد و اگر امروز مقاومت فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها را می‌بینید آن زمان امواج مرده ای بودند و پس از جنگ احیا شدند که به برکت انقلاب اسلامی بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر ما در جنگ پیروز نمی شدیم انقلاب اسلامی محاصره و مهار شده بود و نظام ما تبدیل به نظامی دست نشانده می شد حتی اگر نامش هم جمهوری اسلامی بود هیچ فایده ای نداشت.

رضایی در ادامه به علل و عوامل موفقیت نظام جمهوری اسلامی در رویارویی با دشمنان پرداخت و گفت: نسل‌های آینده حتماً به دنبال اسناد این موفقیت هستند موفقیتی که پس از اسلام تنها در دوران صفویه و قبل از آن در دوران ایران باستان کشور ما شاهد آن بوده است.

وی افزود: آنچنان فرهنگ ما ضعیف شده و معنویت و ایثارگری از بین رفته بود که جریان دهقان فداکار - که باید به این فداکاری نیز ارج نهاد - در همه کتاب‌های درسی دانش آموزان ما گنجانده شده بود زیرا حماسه ای و افتخاری در این کشور وجود نداشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به بنده و امثال من نگاه نکنید که بر اثر تبلیغات نام ما بر سر زبان‌ها افتاده است بلکه به صدها سردار بزرگی نگاه کنید که همه دنیا نزد آنها پشیزی نمی ارزید و همه دنیا را آگاهانه می فروختند.

رضایی با بیان اینکه ایران پس از 300 سال توانست میان کشورهای جهان سر بر آورد افزود: 30 سال از جنگ می گذرد و کشور ما هنوز پرقدرت ایستاده است و آیا می توان چنین افتخاری را بدون تکیه بر اسناد معرفی کرد؟

وی گفت: نباید عده ای در جنگ به علت آنکه ما در آن دوران آرمان‌های بزرگتری را تعریف کردیم و به آنها نرسیدیم این موضوع را به چماقی تبدیل کنند و بر سر فاتحان جنگ بزنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در شعارهایمان می گفتیم راه قدس از کربلا می گذرد و حال چون به قدس نرسیده ایم پس ایران شکست خورده است و جام زهر را نوشیده‌ایم.

وی افزود: ما نباید چون به همه آرمان‌های گفته شده جنگ نرسیدیم به آرمان‌های تحقق یافته آسیب بزنیم، ما در جنگ پیروز شدیم و ابعاد پیروزی مان بسیار گسترده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته برای دفاع از دفاع مقدس باید منطقی و صحیح عمل کنیم زیرا جنگ در انحصار کسی نیست و همه حق دارند بنویسند و نقد کنند ما هم خادمان جنگ بودیم اما باید این حرف‌ها و نقدها در چارچوب منطقی باشد.

رضایی افزود: اگر مستندسازی وقایع دوران دفاع مقدس صورت نگیرد معلوم نیست در 50 سال آینده چه حرف‌هایی زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی اختلافات میان سپاه و ارتش را در دوران دفاع مقدس اختلافات سیاسی بیان می کنند گفت: اختلافات میان سپاه و ارتش اختلافات تخصصی بود که میان مجموعه های نظامی در سراسر دنیا وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چنین اظهار نظرهایی در شرایطی است که فرماندهان جنگ حضور دارند اما در صورتیکه مستندسازی نکنیم معلوم نیست 50 سال آینده که این افراد نیستند چه چیزهایی درباره دفاع مقدس بیان خواهد شد و قطعاً‌ مطالبی که در آینده مطرح می شود خلاف واقع خواهد بود.

رضایی گفت: دفاع مقدس با این دستاوردها می تواند بخشی از هویت ملی ما را شکل دهد و این امر بدون سند سازی امکان پذیر نیست.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در پنجمین همایش اسناد دفاع مقدس گفت: اگر اسناد جنگ را جمع آوری و ثبت نکنیم نباید انتظار داشته باشیم آیندگان با شهدا و جانبازان ارتباط برقرار کنند.

محسن رضایی افزود: مستندسازی تنها جمع آوری اسناد مکتوب نیست بلکه در بعضی مواقع چند ثانیه تصویر و یا صوت از یک حرکت و یا تجمع می تواند به اندازه چند کتاب معنا و مفهوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه قمقمه ، چفیه شهید یا تانکی که آتش گرفته نیز می تواند جزو اسناد دوران دفاع مقدس محسوب شود، افزود:‌ مستندسازی نباید شامل آثار مکتوب باشد بلکه فیلم، صوت، عکس و تجهیزات باقی مانده نیز می‌تواند اسناد تلقی شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام اسناد مکتوب را به دو گروه تقسیم بندی کرد و این اسناد را واقع نگارانه و تحلیلی برشمرد.

رضایی گفت: اسناد واقع نگارانه اسنادی است که بخشی از وقایع را مطرح می کند و می تواند شخصی و تک بعدی باشد ، اما اسنادی نیز هست که دارای ابعاد مختلفی است و وقایع را از چند بعد بررسی کرده است .

وی افزود: اسناد واقع نگاری را باید حقیقت آزمایی و اسناد تحلیلی را باید منطق آزمایی کرد تا پس از جمع آوری آن برروی آنها کار پژوهشی صورت گیرد.

رضایی از دست اندرکاران پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس خواست وبگاهی را برای ثبت اسناد جنگ طراحی تا افراد بتوانند اسناد خود را در آن ثبت کنند و پس از مدتی در صورتی که این اسناد تائید شد، پژوهشگاه آن را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته برخی از افراد نمی خواهند عین سندی را که در اختیار دارند واگذار کنند و باید تصویری از این اسناد را در مرکز اسناد نگهداری کرد.

رضایی در ادامه به رویارویی سوم ملت ایران با آمریکا اشاره کرد و گفت: پس از 15 تا 17 سال که دشمنان ما راهی برای رویارویی با نظام ما پیدا نکردند تحریم های 1929 و تهدیدات اسرائیل آغاز شد.

وی افزود: البته احتمال رویارویی نظامی ما در آینده با آمریکا کمتر خواهد شد اما نمی‌توانیم بگوئیم که رویارویی نظامی وجود نخواهد داشت.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در آینده مهمترین رویارویی ما با دشمنان نظام رویارویی فرهنگی و اقتصادی خواهد بود زیرا در هر عصری رویارویی متناسب با شرایط آن زمان است و از آنجا که ما در حال توسعه و پیشرفت هستیم تهدیدات دشمنان در این زمینه خواهد بود.

رضایی گفت: نباید اشتباه کرد، آمریکا نمی تواند نظام ما را از بین ببرد زیرا کشور کوبا را که بغل گوشش قرار دارد، نتوانست از بین ببرد و با تحلیل‌های اشتباه نباید این انرژی عظیم ملت ایران را پراکنده کرد.

وی افزود: آنها به دنبال جلوگیری از ساختن فرهنگ و تمدن در ایران هستند و با این هدف رویارویی سوم را آغاز کرده اند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دفاع مقدس می تواند به نسل چهارم انقلاب ثابت کند همان طور که رزمندگان در جبهه های نبرد موفق شدند دشمن را شکست دهند نسل سوم و چهارم نیز می توانند در این رویارویی موفق باشند و ما بر این اساس به جهاد سوم نیاز داریم.

وی افزود: تحریم‌ها و تهدیدها می تواند موجب برکت برای ملت ما شود و خیزش و جنبش مردم ما را در ابعادی غیر از سیاسی و نظامی در پی داشته باشد زیرا ما در این زمینه ها به اهدافی دست یافته ایم.

رضایی گفت: نسل سوم و چهارم انقلاب باید به کمک دستاوردهای دفاع مقدس به موفقیت های تازه دست یابد و گمشده خود را که همان محبت بسیجی‌ها در جبهه ، اعتمادها، فداکاری‌ها ، تلاش‌ها، نوآوری‌ها و فن آوری ها بود پیدا کند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نباید این گونه فکر شود که چون شهدا و امام نیستند آنها می توانند کار نظام را یکسره کنند ، رهبری، نخبگان و ملت ایران بر آرمان‌های امام پایدارند و راه نیمه طی شده را تا آخر می پیمایند.

وی گفت: رهبر انقلاب هم مانند امام ارتباط خود را با اصول انقلاب حفظ می کند تا راه نیمه تمام را به پایان برساند.

رضایی گفت: آنانی که در بیرون مرزها نشسته اند و فکر می کنند در رویارویی سوم کار جمهوری اسلامی را یکسره می کنند در اشتباهند و ملت ایران با پشت سر گذاشتن تهدیدها و تحریم ها گام سوم را بر می دارد و به بلندترین قله های فتح نشده دست خواهد یافت.

کد خبر 116440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز