گروه بین‌الملل: مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور در میان موجی از حملات شبه‌نظامیان طالبان به پای صندوق‌های رای رفتند

کرزی

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد در حملات طالبان که روز گذشته در نقاط مختلف این کشور از جمله کابل صورت گرفت حداقل 6 مامور امنیتی و 5‌غیرنظامی کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.گزارش‌ها نشان می‌دهد حملات شبه‌نظامیان طالبان چند ساعت پیش از باز شدن درهای حوزه‌های را‌ی‌گیری - که در ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شده - بسیاری از مردم افغانستان را برای بیرون آمدن از خانه و شرکت در رای‌گیری به منظور انتخاب 249‌نماینده مجلس عوام پارلمان دچار تردید کرد. شاید به همین دلیل میزان مشارکت مردم در این انتخابات بسیار کمتر از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر برآورد شده‌است.

حدود 3 ساعت قبل از شروع رای‌گیری راکت‌های شبه‌نظامیان به نزدیکی سفارت آمریکا و مقر نیروهای ناتو در مرکز کابل اصابت کرد تا طالبان عزم خود را برای جلوگیری از شرکت مردم در این انتخابات نشان دهد. نیروهای امنیتی افغانستان در سراسر این کشور با پشتیبانی 150 هزار نظامی خارجی در آماده باش کامل بودند اما این مسئله هم نتوانست باعث برگزاری دومین انتخابات پارلمانی افغانستان در آرامش کامل شود.

در مرگبارترین حمله روز گذشته شبه‌نظامیان طالبان به نیروهای امنیتی یک حوزه رای‌گیری در منطقه بقلان حمله کردند که این حمله باعث کشته شدن 6‌نیروی امنیتی شد. 5 غیرنظامی دیگر هم در نقاط دیگر افغانستان کشته شدند. با وجود این گزارش‌ها، دولت افغانستان تاکنون آمار دقیقی از تلفات حملات در روز انتخابات ارائه نکرده است.

شبه‌نظامیان طالبان در هفته‌های گذشته تهدید کرده بودند که شعب اخذ رای، کارمندان انتخاباتی و نیروهای امنیتی را هدف حملات خود قرار خواهند داد و مانع از برگزاری این انتخابات می‌شوند.چالش‌های امنیتی باعث شد که روز گذشته رای‌گیری تنها در 5هزار و 816 حوزه صورت بگیرد و دولت افغانستان نتواند 1019 حوزه رای‌گیری را در جنوب و شرق این کشور باز کند.

روز جمعه هم شبه‌نظامیان طالبان 20 نفر از افراد مرتبط با انتخابات از جمله 2 نامزد نمایندگی پارلمان را ربودند تا برای همه ثابت شود که مسائل امنیتی مهم‌ترین چالش برگزاری این انتخابات است. درحالی‌که 9 سال از حضور نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان می‌گذرد آمارها نشان می‌دهد که خشونت‌ها در این کشور به بالاترین میزان خود از سال 2001 رسیده است.

براساس گزارش رسانه‌های مختلف حملات و تهدیدهای طالبان روز گذشته باعث شد که نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد بسیار کمتری از واجدین شرایط قادر به حضور در پای صندوق‌های رای شوند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، این انتخابات را آزمونی حساس برای سنجش راهبرد آمریکا و توان دولت افغانستان می‌دانند.

هر چند حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته پس از انداختن رای خود در صندوق از مردم این کشور خواست با وجود تهدیدهای طالبان در انتخابات شرکت کنند اما کم‌بودن حوزه‌های رای‌گیری و پایین بودن تعداد شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد این انتخابات را با مشکل مشروعیت روبه‌رو خواهد کرد.

کرزی روز گذشته با خوشبینی گفت: ما امیدوار هستیم شاهد حضور بالای مردم افغانستان در انتخابات باشیم و مردم بدون هیچ فشاری برای انتخاب نامزد مورد نظر خود به پای صندوق‌های رای بیایند. این در حالی است که احتمال تقلب گسترده در این انتخابات هم وجود دارد. در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی درباره توزیع برگه‌های رای تقلبی منتشر شده است و خبرنگاران روز گذشته از امکان پاک‌شدن جوهر مورد استفاده در این رای‌گیری از روی برگه‌های رأی خبر دادند.

کد خبر 116331

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز