پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل:‌ درحالی‌که بیشتر از 9 سال است نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان حضور دارند و واشنگتن مدعی آغاز خروج نیروهای خود از این کشور از ژوئیه سال 2011 شده است، ژنرال دیوید پترائوس روز گذشته از احتمال ادامه جنگ افغانستان تا یک دهه دیگر خبر داد.

پترئوس

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی گفت: جنگ در افغانستان 9 سال طول کشیده اما ممکن است برای اینکه فعالیت شبه‌نظامیان در این کشور به‌طور کامل از بین برود لازم باشد یک دهه دیگر هم ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار این شبکه در مورد اینکه آیا ممکن است موفقیت علیه شبه‌نظامیان 9 یا 10 سال دیگر طول بکشد به صراحت گفت‌: بله ممکن است. ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که احساس می‌کنیم می‌توانیم از جنگ عراق درس‌هایی بگیریم و آنها را در افغانستان اجرا کنیم.

درحالی‌که دولت اوباما امیدوار است با اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان پترائوس بتواند وضعیت نیروهای آمریکایی در این کشور را دچار یک تحول چشمگیر کند فرمانده نیروهای آمریکایی پیشرفت در جنگ افغانستان را بسیار کند دانست و آن را به رشد چمن یا خشک شدن رنگ تشبیه کرد.

پترائوس گفت: ژوئیه 2011 تاریخی خواهد بود که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز می‌شود اما این مسئله به اوضاع واقعی جنگ بستگی دارد. وی اعلام کرد: فرایند عقب‌نشینی نظامی از افغانستان به 2 عامل بستگی دارد که یکی از آنها واگذاری مسئولیت برقراری امنیت به نیروهای افغان و دیگری خروج نظامیان خارجی است.

پترائوس همچنین درحالی‌که تردیدها درباره امکان موفقیت راهبرد افزایش نیروی دولت اوباما همچنان ادامه دارد تلاش کرد که افزایش تلفات نیروهای آمریکایی و خشونت‌ها در ماه‌های اخیر را توجیه کند. وی با ابراز اطمینان از موفقیت این راهبرد اعلام کرد که افزایش تلفات به خاطر این موضوع در یک دوره کوتاه مدت طبیعی است.

وی گفت: این طبیعت دور جدید جنگ است. وقتی شما نیروها و مناطق عملیات خود را افزایش می‌دهید بدون شک خشونت‌ها و تلفات افزایش خواهد یافت. پترائوس در پاسخ به این موضوع که آیا پیروزی در جنگ افغانستان قابل دسترسی است، گفت: همانطور که در عراق گفتم شما نمی‌توانید فعالیت شبه نظامیان را با کشتن یا دستگیری افراد پایان دهید و در این راستا باید سازش و همگرایی نیز ایجاد شود. وی همچنین درحالی‌که تظاهرات ضد‌آمریکایی مردم افغانستان در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم همچنان ادامه دارد اذعان کرد که اهانت به قرآن، منافع آمریکا را تهدید می‌کند.

پترائوس با اشاره به تظاهرات گسترده مردم در افغانستان علیه آمریکا اعلام کرد که اهانت به قرآن کریم باعث نقش بستن تصویری زشت و پلید از آمریکا در روح و ذهن افغان‌ها شده است.این در حالی است که روز گذشته تظاهرات مردم افغانستان در کابل، پایتخت این کشور با تیراندازی نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این تظاهرات حداقل یک نفر کشته و بیش از 5 نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های پلیس افغانستان می‌گویند بیش از 10 هزار نفر با فریاد «مرگ بر آمریکا» اقدام به برگزاری تظاهرات کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها متوسل به شلیک تیر هوایی شدند. تظاهرات گسترده مردم افغانستان در مناطق مختلف در اعتراض به هتک حرمت به قرآن کریم در حالی ادامه دارد که این کشور روز شنبه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود.

این انتخابات به عقیده بسیاری یک آزمون مهم برای سنجش ثبات در افغانستان به حساب می‌آید. آمارها نشان می‌دهد که میزان خشونت‌ها در این کشور به بالاترین حد خود از سال 2001 رسیده است. استفان دمیستورا، فرستاده سازمان ملل به افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری گفت: این انتخابات، انتخاباتی عالی نخواهد بود اما با توجه به آمادگی‌های مقام‌های افغان، ما احساس می‌کنیم که این رای‌‌گیری بهتر از انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

مردم افغانستان درحالی‌که طالبان هشدار داده است اجازه برگزاری انتخابات را نخواهد داد باید برای تعیین 249 نماینده مجلس عوام افغانستان از میان 2500 نامزد به پای صندوق‌های رای بروند. تاکنون 4 نامزد کشته شده‌اند و شبه‌نظامیان طالبان از مردم افغانستان خواسته‌اند تا انتخابات را تحریم کنند. فرستاده سازمان ملل به افغانستان، مسئله امنیت را بزرگ‌ترین دغدغه این انتخابات دانست اما نسبت به حضور گسترده مردم در این رای‌گیری ابراز امیدواری کرد. وی تاکید کرد که رئیس و برخی از اعضای کمیسیون شکایات انتخابات در افغانستان تغییر کرده‌اند و 2 ناظر بین‌المللی در این کمیسیون حضور دارند.

این در حالی است که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره احتمال تقلب گسترده در این انتخابات منتشر شده است. کمیسیون انتخابات افغانستان تأیید کرده است که مرکزهایی در داخل و خارج از افغانستان برای تقلب در انتخابات اقدام به چاپ برگه‌های جعلی رای کرده‌اند. با وجود این کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرده است که برگه‌های رسمی رای‌دهی دارای شماره و کدهای مشخص است و برگه‌های جعلی رای، با استفاده از این کدها، به سادگی قابل تشخیص خواهند بود.

علاوه بر شک و تردید‌ها در مورد تقلب در انتخابات، بسته بودن برخی از مراکز رای دهی به‌دلیل ناامنی از دیگر مشکلات این انتخابات است به همین خاطر عبدالله‌عبدالله، رهبر ائتلاف مخالفان دولت کرزی، در یک نشست خبری اعلام کرد که «صدها مورد نگرانی» در مورد انتخابات وجود دارد و انتخابات در فضایی صورت می‌گیرد که امنیت بدتر شده است.

کد خبر 116193

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز