گروه بین‌الملل: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست دیروز به نقل از منابع خبری خود از تعقیب قضایی گروهی از نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر داد که از جان غیرنظامیان افغان به‌عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی خود استفاده می‌کردند.

نظامی

این روزنامه نوشت: قطعه‌قطعه کردن اجساد، عکاسی از اجساد و جمع‌آوری جمجمه و استخوان‌های غیرنظامیان افغانی سرگرمی مورد علاقه این گروه از سربازان آمریکایی بوده است. بخش هولناک این جنایت که نظامیان بیمار آمریکایی در افغانستان مرتکب شده‌اند، تیراندازی به‌صورت اتفاقی به سوی غیرنظامیان افغان و فرار بعد از به هدف خوردن تیر آنها بوده‌است.

به نوشته واشنگتن‌پست، این گروه از سربازان، بخشی به نام تیم مرگ داشتند که با نزدیک شدن یک غیرنظامی افغان به آنها، این تیم فعال می‌شد و حالت جنگی به خود می‌گرفت. پرونده قضایی که برای رسیدگی به جنایات این گروه از نظامیان آمریکایی در افغانستان تشکیل شده، مافوق‌های آنها را هم دربرمی‌گیرد زیرا آنها به هشدارهایی که درباره اقدامات و رفتار غیرعادی این نظامیان داده شده بود، توجهی نکرده‌اند.

پدر یکی از این سربازان گفته‌است بعد از شنیدن خبر نخستین کشتار به این شیوه تفریح‌گونه از زبان پسرش، سعی کرده در این باره به فرماندهان نظامی آمریکا هشدار دهد و آنها را از عمق این فاجعه باخبر کند اما کسی حرف او را جدی نگرفته است.
این گروه از نظامیان آمریکایی به حشیش و الکل معتاد بوده‌اند و اکنون که تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند ضمن رد اتهاماتشان، هر یکی دیگری را به دست داشتن در این جنایت متهم می‌کند.

داستان کشتار غیرنظامیان زمانی آغاز شد که زمستان گذشته یک افغانی به یک سرباز آمریکایی نزدیک شد و این نظامی با فریب دیگران و پرتاب نارنجک به سوی زمین، اعلام کرد که مورد تهاجم طالبان قرار گرفته و سربازان، مرد افغانی را به گلوله بستند.
همچنین اسناد منتشر شده از سوی ارتش آمریکا نشان می‌دهد که 12 نظامی این کشور غیرنظامیان افغانی را برای سرگرمی خود کشته، جنازه آنها را قطعه‌قطعه می‌کردند و انگشتان آنها را به‌عنوان یادگاری نزد خود نگاه می‌داشته و از قربانیان عکس می‌گرفتند.

براساس اسناد منتشر شده ارتش آمریکا، 5 آمریکایی به قتل غیرنظامیان افغانی و 7 فرد دیگر به مشارکت در مخفی کاری قتل‌های صورت گرفته متهم هستند. تمامی این نظامیان در سال‌های 2009 و 2010 در نزدیکی قندهار در جنوب افغانستان عملیات نظامی انجام می‌دادند.

افشای جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان سبب برافروخته شدن خشم و انزجار افغان‌ها از نیروهای ناتو شده و این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وب‌سایت ویکی‌لیکز چندی پیش حقایقی را درباره جنگ افغانستان فاش کرد که بزرگ‌ترین نشت اطلاعاتی تاریخ ارتش آمریکا نام گرفت.

در این اسناد، گزارش‌های روزانه جنگ افغانستان 92 هزار و 201 مورد گزارش داخلی درباره عملیات‌های ارتش آمریکا در افغانستان از ژانویه 2004 تا دسامبر 2009، همچنین تهدیدهای گزارش شده از سوی منابع اطلاعاتی، برنامه‌های نیروهای ائتلاف، توضیحی از حملات دشمنان و بمب‌های جاده‌ای و گزارش‌های مربوط به دیدار با مقامات و سیاستمداران محلی که اغلب آنها محرمانه بوده‌اند وجود داشت.

کد خبر 116429

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز