فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند هلی‌کوپتر حامل نیروهای ناتو در جنوب افغانستان سقوط کرده که در جریان آن، 9 نظامی عضو این نیروها جان خود را از دست داده‌اند.

بالگرد

در این اطلاعیه زمان وقوع این حادثه بامداد دیروز ذکر شده است.در این اطلاعیه همچنین آمده است که در این حادثه یک نظامی دیگر ناتو، یک سرباز ارتش افغانستان و یک غیرنظامی آمریکایی هم زخمی شده‌اند. به گفته ناتو، زخمی‌های این حادثه به یک درمانگاه متعلق به نیروهای بین‌المللی انتقال یافته و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

ناتو در اطلاعیه خود افزوده است که از وجود آتش دشمن در محل حادثه گزارشی در دست نیست اما تحقیقات درباره سقوط این هلی‌کوپتر ادامه دارد. این در حالی است که طالبان مسئولیت سقوط این هلی‌کوپتر را برعهده گرفته‌اند اما ژنرال جوزف بلاتز، سخنگوی ناتو، در مصاحبه‌ای با بی‌بی سی ادعای طالبان را رد کرد.

ژنرال بلاتز گفت: ما هنوز در باره علت بروز این سانحه چیزی نمی‌دانیم اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. سخنگوی ناتو تاکید کرد که در زمان سقوط هواپیما، آتشباری دشمن گزارش نشده است. هنوز محل دقیق این حادثه و همچنین ملیت نظامیان کشته شده اعلام نشده است.

سانحه سقوط هلی‌کوپتر در روز سه‌شنبه، یکی از پرتلفات‌ترین حوادث از نوع خود برای نیروهای غربی در جریان جنگ افغانستان بوده است. تلفات این سانحه هوایی شمار نظامیان خارجی را که از اول سال‌جاری میلادی در جنگ افغانستان جان خود را از دست داده‌اند دست‌کم به 529 نفر افزایش می‌دهد درحالی‌که شمار کشته شدگان ناتو در طول سال 2009، به 521 نفر می‌رسید. به این ترتیب، سال 2010 میلادی یکی از پرتلفات‌ترین سال‌ها برای نیروهای اعزامی خارجی به افغانستان از زمان آغاز جنگ این کشور در سال 2001 محسوب می‌شود.

ژنرال بلاتز افزایش آمار تلفات نظامیان خارجی را ناشی از گسترش عملیات نظامی علیه شورشیان دانست و گفت که ما در مناطقی به مقابله با شورشیان پرداخته‌ایم که آنها سال‌ها در آنجا با چالشی مواجه نبوده‌اند. در حال حاضر، حدود 150هزار سرباز خارجی همراه با حدود 300 هزار نظامی و مامور امنیتی افغانستان در جنگ علیه طالبان در این کشور شرکت دارند.

در همین حال، فرماندهی ناتو در اطلاعیه دیگر خود نوشته که یک فرمانده و 4 شورشی وابسته به گروه طالبان در شمال افغانستان کشته شده اند.به گفته ناتو، این فرمانده نصرالدین نام داشته و با گروهی از شورشیان در ولسؤالی (شهرستان) علی‌آباد ولایت قندوز فعالیت داشت.

کد خبر 116623

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز