همشهری آنلاین: افغانستان آماده است برای تشویق طالبان به پذیرش صلح، به آنان امتیازهای سیاسی و اقتصادی بدهد.

طالبان

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «قیام الدین کشاف»، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که تقاضاهای مشروع طالبان پشت میز مذاکره، با دقت از جانب دولت افغانستان بررسی خواهد شد.

کشاف اظهار داشت: آنها (طالبان) امتیاز می‌خواهند و ما این امتیازات را می‌دهیم.

وی افزود: بازگشت بسیار آبرومندانه آنها برای ما مهم است. این بازگشت آبرومندانه، دادن خانه، معاش و همه چیز را در بر می‌گیرد.

پیش از این، برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح گفته بود که برای موفقیت در مذاکرات صلح و خاتمه دادن به درگیری بین شورشیان و دولت مرکزی، لازم است تا هر دو طرف از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند.

ربانی گفته بود که شرایط مطرح شده از سوی حکومت افغانستان و طالبان، هیچ کدام نهایی نیست و می‌تواند بر سر میز مذاکره تغییر کند.

شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است برنامه آن برای برگزاری مذاکرات صلح، نمایندگان طالبان را به ترک جنگ تشویق کند.

اما به باور شورای عالی صلح، موضوعی که در حال حاضر از اهمیت زیاد برخوردار است، این است که مصونیت نمایندگان طالبان در تماس برای مذاکره با دولت افغانستان از سوی نهادهای امنیتی ملی و همچنین نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور تضمین شود.

کشاف گفت: برای مخالفین و یا برادران ناراضی ما، عمده‌ترین شرط این است که در دوران شروع مذاکرات، باید مصونیت آنها تضمین شود. این تضمین چه از ارگان‌های داخلی و چه از طرف نیروهای بیرونی، ضروری است.

وی نشستی خبری تائید کرد که تماس‌هایی با نمایندگان طالبان برقرار شده است، اما افزود که این تماس‌ها، در مراحل اولیه است.

سخنگوی شورای عالی صلح در سخنان خود تاکید ورزید که مذاکرات صلح با طالبان بدون حمایت کشورهای حامی افغانستان و کشورهای منطقه، ناممکن خواهد بود.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که با آغاز گفت‌وگوهای رسمی با طالبان، در صورت نیاز، از نیروهای خارجی و افغان خواهد خواست تا آتش‌بس عمومی اعلام و زندانیان وابسته به طالبان را آزاد کنند.

در همین ‌حال، تا کنون طالبان هیچ تمایلی به مذاکره با حکومت افغانستان از خود نشان نداده‌اند.

این گروه همواره تاکید کرده است که پیش از آغاز مذاکرات، باید تمامی نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک کنند.

کد خبر 118901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز