دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این کشور برنامه‌ای را برای خروج تدریجی همه نیروهایش از افغانستان تا سال 2014 تدارک دیده است

Bis 2014 sollen alle Kampftruppen abziehen, meint die Regierung Obama

روزنامه ولت آنلاین گزارش داد، روزنامه نیویورک تایمز بر روی پایگاه اینترنتی خود آورده است دولت واشنگتن در نظر دارد بین یک سال و نیم تا دو سال آینده نیروهای نظامی آمریکایی را از تعدادی از مناطق افغانستان خارج کند. روزنامه واشنگتن پست هم گزارش مشابهی را در این خصوص منتشر کرده است.

قرار است تا سال 2014 میلادی عملیات نظامی در این کشور به طور کامل خاتمه یابد. دولت باراک اوباما قصد دارد این برنامه خروج را در اجلاس سران ناتو در پایان هفته در لیسبون ارایه دهد.

بر اساس گزارش رسانه ها، این طرح خروج مشابه رفتار ارتش آمریکا در عراق خواهد بود. همچون این اواخر در افغانستان، در عراق هم تعداد نیروهای آمریکایی در سال 2007 به شدت افزایش یافت تا اوضاع امنیتی به ثبات برسد. پس از آن ارتش آمریکا مسئولیت حفظ امنیت را به صورت منطقه به منطقه به نیروهای امنیتی عراقی واگذار کرد.

تا تابستان 2010 همه نیروهای عملیاتی آمریکایی از عراق خارج شدند. تا پایان 2011 قرار است 50 هزار سرباز آمریکایی در این کشور باقی بمانند که اعلام شده است وظیفه آنها محدود به آموزش و مشاوره نیروهای عراقی خواهد بود.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات دولت آمریکا نوشت عراق مثال مشابهی از نوع تغییر و تحول در افغانستان خواهد بود. اما آنچه برای خروج تعیین کننده است، بازسازی ارتش ملی افغانستان خواهد بود تا به واقع بتواند هدایت امور را به دست بگیرد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه از ارتش آمریکا درخواست کرد عملیات نظامی خود در کشورش را محدود کند و از حضور در میان مردم بپرهیزد. وی به واشنگتن پست گفت: زمان کاهش عملیات نظامی فرا رسیده است.

انتقاد کرزی به ویژه مربوط به بازرسی های خانه به خانه توسط سربازان آمریکایی است که حتی نگرانی برخی از نمایندگان پارلمانی در آمریکا را هم برانگیخته است.

کد خبر 120780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز