گروه بین‌الملل: ‌باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته در سفر به بمبئی در حالی از اتحاد آمریکا و هند در مقابل تروریسم خبر داد که اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل از دولت واشنگتن به‌دلیل نقض حقوق بشر به‌شدت انتقاد کردند.

اوباما

اوباما که سفر 10 روزه خود به آسیا را با سفر به هند آغاز کرده است در بازدید از منطقه حملات تروریستی سال 2008 در بمبئی اعلام کرد که واشنگتن و دهلی‌نو در مقابله با تروریسم با یکدیگر متحد هستند. وی با ادای احترام به قربانیان حملات تروریستی این شهر بندری تاکید کرد که اقامت او و همسرش در هتل تاج محل نشان‌دهنده مقاومت کشور هند است.

این هتل در نوامبر ۲۰۰۸ در حملات تروریستی شبه‌نظامیان به‌شدت آسیب دید و ده‌ها نفر در آن کشته شدند. اوباما با سفر به بمبئی که پایتخت اقتصادی هند به شمار می‌رود برای بستن قراردادهای کلان تجاری و ایجاد شغل برای آمریکایی‌ها تلاش می‌کند.

مایک فورمان یکی از دستیاران اقتصادی رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که شرکت‌های هندی و آمریکایی در جریان سفر اوباما قراردادهایی کلان امضا خواهند کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته در نشست شورای بازرگانی آمریکا و هند شرکت و سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود از توافق 10میلیارد دلاری آمریکا و هند برای مبادلات تجاری خبر داد که می‌تواند برای آمریکایی‌ها بیش از 54هزار شغل ایجاد کند.

مدیران شرکت بوئینگ و جنرال الکتریک در این سفر همراه اوباما هستند و یکی از مهم‌ترین اهداف رئیس‌جمهوری آمریکا در این سفر بستن قرارداد فروش هواپیما به هند با ارزش بیش از 5 میلیارد دلار به شمار می‌رود. قرار است هند طی این سفر قرارداد خرید 10 هواپیمای باری سی‌-17 و 33 هواپیمای 737 از شرکت بوئینگ را امضا کند.

همچنین ارتش هند طی توافقی موتور هواپیماهای نظامی را از شرکت جنرال الکتریک خریداری می‌کند. هند پس از چین و ژاپن سومین قدرت اقتصادی بزرگ در آسیا به حساب می‌آید و مقام‌های دولت آمریکا در تلاش هستند تا با بستن قراردادهای کلان تجاری تا حدی برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور و کاهش نرخ بیکاری تلاش کنند.

اوباما در حالی به هند به‌عنوان سرزمین رقبای دیرینه پاکستانی‌ها سفر کرده است که به حمایت‌های اسلام‌آباد در جنگ افغانستان نیاز مبرمی دارد. بدون شک همکاری‌ها و توافق‌های نظامی هند و آمریکا خشم مقام‌های پاکستان را به‌دنبال خواهد داشت؛ به‌ویژه آنکه اوباما در سفر 10 روزه خود به آسیا پاکستان را از قلم انداخته‌است.

سفر اوباما به هند طولانی‌ترین اقامت او در یک کشور خارجی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به حساب می‌آید. رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی تور آسیایی خود را آغاز کرده است که اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا به‌دلیل نقض حقوق بشر انتقاد کردند و خواستار تعطیلی زندان گوانتانامو و انجام تحقیقات در مورد شکنجه توسط نیروهای آمریکایی در کشورهای دیگر شدند.

این نخستین بار است که آمریکا با بررسی اتهام‌هایی در مورد شرایط حقوق بشر در این کشور توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل مواجه شده است. کشورهای اروپایی اعلام کردند که واشنگتن باید مجازات اعدام را ممنوع کند. مکزیک از آمریکا خواست تا از اهرم زور در مورد کنترل مهاجران غیرقانونی در مرزهای 2 کشور استفاده نکند. ونزوئلا خواستار تعطیلی زندان گوانتانامو و زندان‌های مخفی دیگر این کشور در نقاط مختلف جهان شد.

آنتونیو گیناتا، از سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه گفت: آمریکا با یکسری اقداماتش باعث نقض حقوق بشر شده است که از آن جمله می‌توان به مجازات اعدام و شرایط بد زندان‌ها اشاره کرد. مدیر سازمان عفو بین‌الملل هم اعلام کرد که آمریکا باید افرادی را که مسئول شکنجه بوده‌اند، مجازات کند.

اوباما پس از شکست سنگین حزبش در انتخابات میان دوره‌ای کنگره تور آسیایی خود را آغاز کرده و امیدوار است که دستاوردهای این سفر اندکی از بحران کاهش محبوبیت وی کم کند.رئیس‌جمهور آمریکا قرار است پس‌از پایان سفر به هند به‌ترتیب از اندونزی، کره‌جنوبی و ژاپن دیدار کند.

باراک اوباما در سفر به کره‌جنوبی در اجلاس گروه ۲۰شرکت و با رهبران چند کشور، از جمله چین دیدار خواهد کرد. وی سپس برای شرکت در اجلاس مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) به ژاپن می‌رود و علاوه بر نخست‌وزیر این کشور، با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار خواهد داشت.

کد خبر 120082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز