سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: با افزایش سن همزمان با به وجود آمدن برخی تغییرات در بدن، رابطه‌ی ما با غذا به عنوان بخش مهمی از فعالیت روزانه که نیاز بدن را به مواد مغذی تامین می‌کند، دستخوش تغییراتی می‌شود .

تغذیه سالمندان

اگر به علت مشکلات دندانی و دهانی نمی‌توانید بجوید به جای میوه‌های تازه از آب میوه و میوه نرم شده، کمپوت ،پالوده سیب، هلو و گلابی و به جای سبزی‌های خام از آب سبزی‌جات (آب هویج) و سبزی‌های پخته و له شده  استفاده کنید .به جای گوشت، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست و غذاهایی که با شیر درست می‌شوند انتخاب‌های راحت‌تری برای خوردن هستند.

به جای نان‌های ضخیم و غیر قابل جویدن که خوردنشان برای شما سخت است از غلات پخته مانند خوراک لوبیا یا غلات، برنج، کلوچه‌های نرم و نان لواش استفاده کنید . ترید کردن نان در غذاهای مایع، راه دیگری برای استفاده از این نان‌هاست.

برگرداندن غذا از معده ،گاز زیاد معده و دیگر مشکلات معده ممکن است سبب شود از مصرف برخی مواد غذایی امتناع کنید. این خودداری سبب محرومیت شما از برخی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، کلسیم، فیبر و پروتئین می‌شود.

ممکن است شما مشکلاتی در خرید مواد غذایی داشته باشید. شاید نمی‌توانید رانندگی کنید و یا قادر به پیاده‌روی و یا ایستادن به مدت طولانی نباشید.بهتر است از مغازه‌های محله خود بخواهید که سفارش‌هایتان را به منزل بیاورند.

رخی از سوپر مارکت‌ها سرویس رایگان دارند و برخی بابت این سرویس هزینه‌ای دریافت می‌کنند. ممکن است برخی رابطین بهداشت یا افرادی در محله داوطلب کمک در تهیه مواد غذایی برای شما باشند می توانید از مغازه‌های محل خود در یافتن این افراد و تهیه مواد غذایی خود کمک بگیرید.

می‌توانید از اعضای خانواده و یا همسایگان خود بخواهید برای شما خرید کنند و یا گاهی ازبعضی شرکت‌های خدماتی کارگرانی را به مدت چند ساعت استخدام کنید تا کارهایتان را انجام دهند و برای شما خرید کنند.

اگر نمی‌توانید آشپزی کنید ممکن است برای طبخ غذا با مشکلاتی مواجه شوید. مثلا" بلند کردن ظروف استیل، قابلمه و ماهی تابه و ایستادن به مدت طولانی حین آشپزی برایتان دشوار باشد. راه حل این است که برای آشپزی از دستگاه پخت سریع مانند زودپز استفاده کنید.

البته بهترین روش پخت غذا برای شما بخارپز کردن و آب پز کردن است. غذای خــود را به صورت گروهی تهیه و میل کنید تا از مشارکت دیگران نیز در تهیه غذا بهره مند شوید. زندگی در نزدیکی فرزندان و آشنایان سبب می‌شود از کمک آنان در تهیه غذا سود ببرید.

احساس تنهایی در سالمندان خود می‌تواند عاملی برای بی‌اشتهایی آن‌ها باشد و حتی این حس تنهایی مانع می‌شود تا تنها فقط برای خودتان آشپزی کنید. شاید غذاها به نظر شما تنها خیلی بی مزه و یا حتی بدمزه باشند. این مسئله ممکن است به علت استفاده از داروهایی که مصرف می‌کنید رخ دهد و یا یک مشکل طبیعی به علت بالا رفتن سن و کم شدن حساسیت ذائقه شما باشد.

برای حل این مشکل تا حد امکان، غذا را درکنار اعضای خانواده و یا دوستان خود صرف کنید. گروهی را با سایر دوستان سالمند خود تشکیل دهید و غذای خود را به شکل دوره‌ای در کنار هم صرف کنید.

با پزشک خود در مورد داروهایتان مشورت کنید تا در صورت تاثیر آن‌ها بر روی اشتها، داروها را تغییر دهد.با افزودن انواع ادویه‌جات، چاشنی‌های گیاهی و آب لیمو به غذایتان، طعم غذا را مطلوب‌تر کنید تا اشتهایتان برای غذا تحریک شود.

اگر مشکلات مالی در خرید مواد غذایی با کیفیت بالا موجب می‌شود شما با مشکلات تغذیه ای مواجه شوید،برای مقابله ، غذاهای ارزان از جانشین‌های هر گروه اصلی از مواد غذایی تهیه نمایید. مثلا" از کوپن‌های سهمیه ای به منظور تهیه مواد غذایی بهره ببرید یا در برخی از موارد با توجه به وضعیت سلامت خود از تخم مرغ به جای گوشت استفاده کنید.

به جای خرید میوه‌های گران قیمت،میوه‌های ارزان‌تری را که اغلب در بازار میوه موجود است خریداری نمایید. حتی اگر اندازه میوه کوچک باشد حاوی همان ویتامین‌ها و املاحی است که انواع درشت دارد.

http://www.behsite.ir

کد خبر 116090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز