نوید صالحی: چند روز دیگر سی‌امین سال حمله وحشیانه رژیم عراق به خاک کشورمان است و درواقع سالروز نمایش مقاومت یک ملت دربرابر تمام قدرت‌های دنیا سرمی‌رسد.

رونمایی کتاب غزه

اگر سال‌های پایداری مردم ایران دربرابر تهاجم عراق با حمایت دنیا بررسی شود دو وجه را می‌بایست در دستور کار قراردهیم؛ نخست ابعاد داخلی این دفاع و پس از آن ابعاد گسترده‌تری که در جهان و بخصوص جهان اسلام که حتی اکنون پس از سی سال هنوز مورد توجه قرار می‌گیرد.

شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در فلسطین اشغالی و لبنان و مقاومت مسلمانان در برابر دولت غاصب رژیم‌صهیونیستی با کمترین تجهیزات نظامی، ازجمله نمونه‌های بارز بهره‌برداری از مقاومت مردم ایران است. هرچند باید اعتراف کرد متأسفانه به‌دلیل نگاه صرف سیاسی و نه‌فرهنگی به فرهنگی که درطول هشت سال جنگ تحمیلی در بین مردم شکل گرفت، جامعه جوان و نسل سوم کمترین بهره را از این فرهنگ و اندیشه بردند و نهادهای فرهنگی مرتبط با این حوزه بیش از آنکه به فکر ترویج اندیشه باشند به‌دنبال مانورهای خبری و انجام برنامه‌های سطحی بودند که این خود مقوله‌ای جداست و فرصتی مغتنم می‌خواهد.

محاصره چندین ساله غزه و حادثه خونین حمله به کاروان آزادی که برای شکستن این حصر از سوی برخی نهادهای مدنی جامعه جهانی عازم این منطقه بود، نمونه‌هایی صریح از نقض آشکار تمامی موازین بین‌المللی وحقوق بشری از جانب رژیم صهیونیستی هستند.

داستان اشغال فلسطین تنها محدود به مردم این سرزمین نیست که قد علم کردن غاصبان در برابر جهان اسلام است و نظام جمهوری اسلامی از ابتدا مواضع خود را در برابر این مشکل جهان اسلام به روشنی بیان کرده است.

پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم مظلوم فلسطین بارقه امیدی بود تا به مبارزه علیه غاصبان ادامه دهند اما وقوع جنگ تحمیلی این شائبه را ایجاد کرد که امکان سقوط ایران به‌دلیل حمایت همه جانبه قدرت‌های جهانی از عراق وجود دارد ولی آنچه درطول هشت سال جنگ تحمیلی رخ داد سرفصل یک تحول گسترده در بین تمام ملت‌های جهان شد.

دراین نوشتار صرفا با استناد به کتاب «غزه، جامعه جهانی وحقوق بین‌الملل» بررسی ابعاد حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی به وجوه مشابه بین مقاومت مردم فلسطین و مردم ایران در 8سال دفاع مقدس خواهیم پرداخت.

حمله نیروهای رژیم‌صهیونیستی به کاروان کمک‌های بشردوستانه اقدامی نیست که مشابه نداشته باشد و شاید بتوان این قبیل اقدامات را یکی از حربه‌های همیشگی قدرت‌های جهانی دانست.
اما قبل از آن باید نگاهی کرد به اقدامات مشابه آنچه در غزه رخ داد و گاه حتی با سکوت مدعیان حقوق بشر مواجه شد.

محاصره اقتصادی غزه

محاصره غزه از سال2007میلادی و در پی پیروزی حماس در انتخابات و توافق امنیتی مصر و رژیم صهیونیستی شروع شد و در سال 2008با ادامه درگیری‌های پراکنده میان رژیم‌صهیونیستی و حماس تشدید شد. با آنکه نیروهای متخاصم توافق کرده بودند تا شش ماه از درگیری دوری کنند اما رژیم‌صهیونیستی در روز 5نوامبر با بستن گذرگاه‌های باریکه غزه عملا محاصره اقتصادی این منطقه را تنگ‌تر کرد و...

محاصره اقتصادی ایران

با وقوع جنگ تحمیلی یکی از نخستین اقدامات دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی، محاصره اقتصادی، نظامی ایران بود. با بازخوانی تاریخ دفاع مقدس درمی‌یابیم که نخستین حربه دشمن جهانی برای شکست مقاومت مردم ایران دربرابر رژیم‌عراق محاصره اقتصادی بود ولی با درایت بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبعیت مردم، مشکل حل شد. در مقابل و درتمام 8سال جنگ، جهان شاهد سیل کمک‌های تسلیحاتی و غیرنظامی به عراق از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا بود وجالب اینکه تمامی مجامع حقوق بشری درمقابل این تحریم همه جانبه ملتی که درگیر جنگی ناخواسته و تحمیلی‌شده بودند سکوت کرده و اگر گاهی حرفی می‌زدند دوپهلو و نامفهوم‌تر از آن بود که بتوان نشانی از حمایت از حقوق بشر در آن مشاهده کرد.

بیمارستان‌های غزه

دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد درغزه گزارش داد که نیمی از دستگاه‌های بیمارستان شفای غزه به‌خاطر فقدان انرژی و قطعات یدکی از کار افتاده؛ به گزارش نهاد امدادی اوکسفوم، تأمین آب آشامیدنی هم با اشکال روبه‌روشده و به‌علت عدم‌دسترسی به کلر، تصفیه آن از نیمه دسامبر غیرممکن شده است.

بیمارستان‌های ایران در طول جنگ

کمتر کسی است که تجربه زیستن در سال‌های دفاع مقدس را داشته باشد و به‌یاد نیاورد که وضعیت بیمارستان‌ها بخصوص در شهرها و استان‌های مرزی چگونه بود. هرچند با تمهیداتی که از سوی دولت وقت اندیشیده شده بود مشکلات دارویی تا حدی حل شده ولی آیا می‌شد راهی برای مقابله و جلوگیری از بمباران بیمارستان‌ها از سوی صدام اندیشید؟
چند بیمار حین عمل جراحی به‌خاطر قطع برق با مشکل جدی مواجه شدند؟

حملات موشکی به مناطق مسکونی

حملات هوایی و موشکی گسترده رژیم صهیونیستی به نوارغزه و شلیک حدود100تن موشک و بمب در ساعات نخست حمله و همچنین حمله دریایی و زمینی شاید تکرار حوادث تلخی بود که رژیم صدام در طول تجاوز به خاک ایران انجام داده بود.
براساس معاهدات جهانی، حمله هوایی وموشکی به مناطق مسکونی جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود ولی رژیم اشغالگر قدس...

جنایات جنگی

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در12ژانویه قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم‌صهیونیستی در نوارغزه صادر کرده و این دولت را متهم به نقض فاحش حقوق بشر کرد؛ البته ارتش رژیم

صهیونیستی نیز 100پرونده درخصوص تخلفات نظامیانش در جنگ غزه را ارائه کرده است. اما درغزه چه رخ‌داده است؟
استفاده گسترده رژیم‌صهیونیستی از سلاح‌هایی حاوی فسفر سفید درجنگ غزه و همچنین استفاده از اورانیوم ضعیف شده از جمله اتهاماتی‌ است که در پرونده این رژیم ثبت شده است و البته بخشی از آن نیز به تأیید سازمان‌های حقوق بشری رسید. سازمان دید‌بان حقوق بشر استفاده رژیم‌صهیونیستی از فسفرسفید را تأیید کرد.

درطول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رژیم صدام بارها و بارها از سلاح‌های کشتار جمعی درمناطق عملیاتی استفاده کرده و حتی جسارت یافت تا مناطق شهری را نیز مورد بمباران شیمیایی قرار دهد؛ داستان سردشت و حلبچه روایتی‌ است که درکنار فاجعه هیروشیما و ناکازاکی در تاریخ جهان به‌عنوان سند مظلومیت ملل ثبت خواهد شد.

منطق پایداری در دفاع مقدس

آیا مردم غزه به‌جای تحمل این همه مصیبت نمی‌توانستند دربرابر خواست‌های رژیم صهیونیستی سر تعظیم فرود آورند؟
چگونه و براساس کدام مدل تاریخی چنین مقاومتی در جهان اسلام شکل گرفته است؟
مردم جهان حادثه بزرگی که در طول هشت سال با درایت بنیانگذار جمهوری اسلامی و از خودگذشتگی مردم ایران شکل گرفت را به مدلی برای مقابله با استکبار جهانی بدل کرده و در واقع به ریشه اندیشه دفاع حتی با دستان خالی پی برده‌اند.
از جمله مولفه‌های اصلی دفاع مقدس مقاومت در برابر مهاجمان با دستان خالی ا‌ست که در طول دفاع مقدس توانست به پیروزی بر همه نیروهای تا بن دندان مجهز بینجامد.

مردم ایران درطول 8سال جنگ تحمیلی با وجود محاصره اقتصادی، حمایت همه جانبه دولت‌های قدرتمند دنیا از عراق، جنگ رسانه‌ای دنیا علیه ایران، حمایت نظامی از عراق، استفاده صدام از سلاح‌های نامتعارف و کشتار جمعی، بمباران شهرها و... توانستند ایستادگی کنند و ریشه آن نیز در تعالیم دینی و ملی ایرانیان بود و این مقاومت به سرعت به نمونه‌ای برای تمام مردم تحت استعمار جهان بدل شد.

از انتشارات موسسه همشهری

کتاب‌«غزه، جامعه جهانی و حقوق بین‌الملل»از انتشارات موسسه همشهری نمونه‌ای از آموزه مردم مظلوم فلسطین از دوران دفاع مقدس در ایران است هرچند که مستقیم به این موضوع اشاره‌ای نشده ولی به‌ هرشکل باید پذیرفت که تداوم و شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی در گوشه و کنار دنیا در مقابل ظلم با نگاه مردمان به حرکت مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و مقاومت در طول 8سال جنگ تحمیلی دارد.

کد خبر 116084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز