سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

سعید مروتی: سالن سینمایی در یک شهرستان مدت‌هاست به انبار علوفه تغییر کاربری داده و حتی کمک مالی معاونت سینمایی هم باعث نشده که تغییری در این شرایط ایجاد شود.

سالن سینما

 باز در شهرستانی دیگر در تنها سالن سینمای موجود هرکاری صورت می‌گیرد جز نمایش فیلم. در واقع از فضای سالن برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز نمایش‌هایی عامه‌پسند در آنها اجرا می‌شود. شهرهای زیادی را می‌توان نام برد که یا سالن سینما ندارند یا از این سالن‌ها به شکلی بهره گرفته می‌شود که ارتباطی با فلسفه وجودی‌شان ندارد.

وضعیت سالن‌های سینما در شهرهای کوچک به شدت اسفبار است و می‌توان گفت که فرهنگ سینما رفتن در این شهرها مدت‌هاست منسوخ شده؛ سینماهایی که اغلب در دهه‌های 40 و 50ساخته شده‌اند و حالا سالن‌هایی فرسوده و کهنه‌اند که گویی در آنها انجام هرکاری جز نمایش فیلم، مقرون به صرفه‌ است.

در واقع سینماداری در بسیاری از نقاط کشور صرف نمی‌کند و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که سینمای ایران به‌شدت وابسته به دولت است و بسیاری از سالن‌های سینما نیز یا رسما دولتی هستند یا به‌شکلی در اختیار نهادهای دولتی قرار دارند. اگر مروری بر خروجی روزانه خبرگزاری‌های رسمی داشته باشیم می‌بینیم که تقریبا روزی نیست که خبری در این خصوص منتشر نشود. در روزهای خاص مانند پریروز که روز ملی سینما بود، تعداد چنین اخباری افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌ بود.

مثلا خبرگزاری فارس در این روز این خبرها را روی خروجی خود گذاشت:
1 - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشنویه گفت: اشنویه فاقد سینماست. او توضیح داد که اشنویه با 64هزار نفر جمعیت دارای یک باب سینماست که این سینما از 20سال گذشته پیش شده است.

2 - مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: فقط 4سینما در این استان فعال است. حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی افزود: 19سینما در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این تعداد تنها 4 سینما فعال است که 3مورد از آنها در ارومیه و یک سینما نیز در شهرستان مهاباد فعالیت دارد.

3 - وجود انواع وسایل ارتباط‌جمعی از جمله سی‌دی، ماهواره، ویدئو و دی‌وی‌دی سبب شده تا سینما قدس به‌عنوان تنها سینمای شهرستان ماکو تعطیل شود. سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ماکو در این رابطه گفت: عدم بهره‌وری بهینه، نبود اعتبار کافی و کاهش درآمد ازجمله مشکلات سینما قدس است. حوزه هنری این شهرستان برای بازسازی تنها سینمای ماکو و اکران فیلم‌های روز هیچ اعتباری را درنظر نگرفته است.

4‌- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: در حال حاضر تنها یک سینما در این استان فعال است. داریوش رضوانی با اشاره به تاریخچه تأسیس سینماها در این استان و اینکه 2 سینما در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و 3سینما در سال‌های پس از انقلاب به بهره‌برداری رسیده‌اند گفت: جز یک سینما، بقیه سالن‌ها به دلیل عدم استقبال مردم و نبود توجیه اقتصادی تعطیل شده‌اند.

این خبرها که تنها در یک روز و توسط یک خبرگزاری منتشر شده‌اند، برای اثبات شرایط نامطلوب سالن‌های سینما در شهرستان‌ها کفایت می‌کند. مشت نمونه خروار است و تعطیلی سالن‌های سینما یک واقعیت تلخ است که با دادن شعارهای احساسی و آمارهای غلط نمی‌توان برطرف‌شان کرد. تا عزمی جدی برای رفع این معضل وجود نداشته باشد باید منتظر خبرهای ناگوارتری هم در این رابطه باشیم.

البته در این سال‌ها تلاش‌هایی از سوی مؤسسه سینما شهر که زیرمجموعه معاونت سینمایی است برای تجهیز و بازسازی سینما صورت گرفته و قدم‌های خوبی هم در این جهت برداشته شده ولی با توجه به شرایط نگران‌کننده سینماهای شهرستان‌ها، نیازمند برداشتن گام‌هایی پرشتاب‌تر و جدی‌تر هستیم. اگر فرهنگ و هنر مسئله‌مان است و اگر دلمان برای سینما می‌تپد نباید مقابل مرگ تدریجی سینماها بی‌تفاوت باشیم.

کد خبر 116032

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز