یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سریال‌های ماه مبارک رمضان به نیمه پخش خود رسیده‌است و شاید بتوان در میان 4 سریال پخش شده ، سریال «در مسیر زاینده رود» را پرحاشیه‌ترین سریال این روزهادانست.

فیلم سریال

آخرین ساخته حسن فتحی در مقام کارگردانی با شکل جدیدی از اعتراض روبه‌رو شد؛ اعتراض به لهجه اصفهانی ناشیانه تعدادی از بازیگران و برخی ضعف‌های فرهنگی حواشی‌ای بود که برای این مجموعه تلویزیونی به وجود آمد.

پخش این کار مناسبتی اعتراضات متعددی را به دنبال داشت، اما آخرین اعتراض را می‌توان مربوطه به گفته‌‌های حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر، نماینده اصفهان دانست. آن طور که مهر نوشته است، محمد تقی رهبر با مطرح کردن اعتراض اصفهانی‌ها به سریال در مسیر زاینده رود از تذکر به رئیس صدا و سیما در این رابطه خبر داد.

نماینده اصفهان در حاشیه برگزاری جلسه روز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرده که این سریال، مردم اصفهان را که سابقه فرهنگی و تمدن بالایی داشته و شهیدان بسیاری را در راه انقلاب داده‌اند مورد اهانت قرار داده است.

او لهجه بازیگران کار را نشانه این ادعا قلمداد‌ و اعلام کرد که مردم اصفهان طوماری خطاب به رئیس صدا و سیما تهیه کرده‌اند.
اما این تنها بحث این نماینده نیست، او خواستار انعکاس این اعتراض‌ها به رئیس صدا و سیما شده‌ است. به گفته او، در
نماز جمعه اصفهان این موضوع نیز یادآوری شده‌است.

محمد تقی رهبر از تهیه نامه اعتراضی دانشجویان اصفهانی خطاب به صدا و سیما خبر داد و در انتها اعلام کرد: نظر ما این است که نباید صدا و سیمایی‌ها دور هم نشسته،ببرند و بدوزند بلکه باید حساب‌شده تر کار کنند.

به نظر می‌رسد که این قصه سر دراز دارد. استاندار اصفهان با انتقاد از این سریال خواستار توقف هرچه سریع‌تر این سریال شد. به گزارش فارس علیرضا ذاکراصفهانی در جشن گلریزان ویژه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان اصفهان، با اشاره به اینکه صدا و سیما باید بسترسازی مناسبی برای حضور مردم در کارهای خیر انجام دهد، به این سریال اشاره کرد و گفت: صدا و سیما به جای فیلم‌هایی همچون «در مسیر زاینده‌رود» که هیچ سنخیتی با فرهنگ اصفهان ندارد، باید آثاری تولید کند که سبب تشویق مردم به عمل خیر شود. او «در مسیر زاینده رود » را کاری پر از اشکال دانست و خواستار این شد که ساخت اینگونه کارها به دلیل آشنایی‌با آداب و فرهنگ اصفهان، به هنرمندان اصفهانی واگذار شود.

از سوی دیگر ‌ ابوالفضل قربانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفته است ‌: بعد از بررسی‌های انجام شده درباره مجموعه تلویزیونی در مسیر زاینده‌رود به این نتیجه رسیدیم که هدف تهیه‌کنندگان این سریال ارزشمند بوده و صرفاً برای معرفی اصفهان و آثار آن بوده که جای قدردانی و تشکر دارد.

اسماعیل عفیفه، تهیه کننده این سریال در همان ابتدا که این اعتراضات شدت گرفت، اعلام کرد که گروه می‌‌توانستند برای روایت این داستان به سراغ شهر و شهرستان دیگری بروند اما تصمیم بر این گرفته شد که داستان در اصفهان اتفاق بیفتد و از لهجه اصفهانی نیز برای بازیگران استفاده شود.

این تهیه‌کننده‌ به کمبود بازیگر بومی و درگیری آنان برای یک کار دیگر اشاره کرد و گفت که امکان پیداکردن این تعداد بازیگر حرفه‌ای که‌ به لهجه اصفهانی مسلط باشند مشکل است؛ گرچه از همان آغاز اعتراضات، عفیفه به نمایندگی گروه سازنده از کلیه مردم اصفهان عذرخواهی کرد.

این تهیه ‌کننده قبل از پخش این کار از تلویزیون، پیشنهاد تبدیل‌شدن اصفهان به شهر سینمایی را مطرح و اعلام کرده بود: با توجه به اینکه فیلم‌ها وسریال‌های بسیاری در طول سال ساخته می‌شوند، اصفهان پتانسیل تبدیل‌شدن به یک شهر سینمایی و فرهنگی را دارد و می‌تواند همانند هالیوود در آمریکا که تمام مراکز سینمایی در آن قرار دارد، به شهر سینمایی تبدیل شود.

کد خبر 115020

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز