شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - سعید مروتی: با آنکه بیشتر پروانه ساخت‌های صادر شده ماه‌های اخیر متعلق به فیلمسازان تازه‌کار یا نه چندان مطرح بوده، چند کارگردان شاخص نیز این روزها فیلم تازه‌شان را جلوی دوربین برده‌اند یا در مرحله پیش‌تولید به سر می‌‌برند.

کارگردانان و فیلمسازان

اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین» را به تازگی جلوی دوربین برد . احمد رضا درویش همچنان درگیر پروژه‌ عظیم «روز رستاخیز»، در اطراف بم به سر می‌برد. میرکریمی «یک حبه‌قند» را می‌سازد. ابراهیم حاتمی‌کیا «بانوی شهرما» را در مرحله پیش‌تولید دارد. سامان مقدم در تدارک «باگت» است.

عبدالرضا کاهانی و کمال تبریزی نیز به ترتیب قرار است«اسب حیوان نجیبی است» و «خیابان‌های آرام» را جلوی دوربین ببرند. ضمن اینکه به تازگی اداره نظارت و ارزشیابی برای خسرو سینایی و ابوالفضل جلیلی پروانه ساخت صادر کرد. «در قطار زمستانی» نام پروژه سینایی است و جلیلی هم قصد دارد «توقف کوتاه» را کارگردانی کند. بازگشت این کارگردانان مطرح به عرصه فیلمسازی می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های سینما به جریان اندازد.

جدایی نادر از سیمین

پس از گذشت 2 سال از ساخت «درباره الی» و انبوه ستایش‌هایی که نثار این فیلم شد، فرهادی سرانجام فیلم تازه‌ای را جلوی دوربین برد؛ فیلمی که هر چه باشد قطعاً با «درباره الی» مقایسه خواهد شد. «جدایی نادر از سیمین» که چند روز پیش در تهران کلید خورد مضمونی اجتماعی دارد و مطابق معمول آثار فرهادی اطلاعات زیادی درباره قصه‌اش تا زمان اکران به بیرون بروز نخواهد کرد.

لیلا حاتمی در اولین تجربه همکاری‌اش با فرهادی نقش اصلی زن فیلم را برعهده دارد و «شهاب حسینی» هم پس از تجربه موفق «درباره الی» یک بار دیگر جلوی دوربین فرهادی رفته است؛ همچنان که پیمان معادی و مریلا زارعی هم از گروه بازیگران «الی» در «جدایی نادر از سیمین» حضور دارند.

محمود کلاری فیلمبرداری پنجمین ساخته فرهادی را بر عهده دارد. «رقص در غبار» اولین ساخته بلند سینمایی فرهادی به استعدادی که در عرصه تلویزیون نمایان شده‌بود، مهر تأیید زد. «شهرزیبا» کاستی‌های «رقص در غبار » را نداشت و از نظر دیدگاه اجتماعی‌اش یک گام به جلو محسوب می‌شد.

«چهارشنبه‌سوری» درامی تأثیرگذار درباره طبقه متوسط بود و «درباره الی» بحران این طبقه را به شکلی تکان‌دهنده روایت می‌کرد. تاکنون رسم بر این بوده که آخرین ساخته فرهادی، بهترین فیلمش باشد. باید دید پس از نقطه اوجی چون «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» می‌تواند این روند را تداوم بخشد یا خیر.

‌خیابان‌های آرام

کمال تبریزی پس از توقیف «پاداش» گفت دیگر کمدی نمی‌سازد. «خیابان‌های آرام» که پروانه ساختش چندی پیش از سوی اداره نظارت و ارزشیابی صادر شد برخلاف نامش، داستان شهری است که در آن اتفاق‌‌های زیادی رخ می‌دهد. طرح اولیه «خیابان‌های آرام» را کامبوزیا پرتوی نوشته ولی گویا در مرحله بازنویسی، این طرح تغییرات گسترده‌ای کرده‌است.

ظاهراً داستان شهری که در آن اتفاق‌های عجیب‌و‌غریب می‌افتد و یک روزنامه‌نگار نیز در بطن حوادث حضور دارد به شرط اینکه در خارج از کشور ساخته ‌شود، پروانه ساخت گرفته است. «خیابان‌های آرام» احتمالا اثری بدون زمان و مکان خواهد بود؛ شهری اجتماعی که البته رگه‌هایی از طنز نیز در آن به چشم می‌خورد. تبریزی این فیلم را به تهیه‌کنندگی محمود رضوی جلوی دوربین خواهد برد. از میان بازیگران فعلا حضور رضا کیانیان قطعی شده است.

بانوی شهر ما

پیش تولید تازه‌ترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا بیش از حد معمول طولانی شده. «بانوی شهر ما» که در محافل سینمایی از آن به‌عنوان «دعوت 2» نام برده می‌شود مدت‌هاست در مرحله پیش‌تولید به سر می‌برد. فیلمنامه بارها بازنویسی شده و افراد زیادی از حسین مهکام، فیلمنامه‌نویس «هیچ» گرفته تا امید سهرابی در این زمینه با حاتمی‌کیا همکاری‌هایی داشته‌اند.

در خبرها از تورج اصلانی به‌عنوان فیلمبردار و گوهر خیراندیش، مصطفی زمانی و طناز طباطبایی به‌عنوان بازیگران «بانوی شهر ما» نام برده شده‌بود. در نهایت اما جای تورج اصلانی را فرشاد محمدی، فیلمبردار خوش قریحه «آل» گرفت و بازی خیراندیش نیز در فیلم منتفی شد.

جدای از اینها گویا بازنویسی‌های مکرر فیلمنامه هم نتوانسته رضایت حاتمی‌کیا را در پی داشته باشد و قصه کلا تغییر کرده‌است. ادامه مسیر «دعوت» نیز گویا منتفی به نظر می‌رسد و گویا حاتمی‌کیا‌ از ادامه فیلمی که اغلب منتقدان و کارشناسان آن را ضعیف‌ترین کار او دانستند منصرف شده‌است. البته اینکه او امسال فیلمی را جلوی دوربین خواهد برد قطعی نیست. فیلمی که به جای پرداختن به معضلی اجتماعی از جنس «دعوت»،‌ ظاهراً تمی سیاسی دارد.

اسب حیوان نجیبی است

عبدالرضا کاهانی پس از «هیچ» قصد داشت فیلمنامه «من» را جلوی دوربین ببرد. «من» فضایی زنانه داشت که اداره نظارت و ارزشیابی با ساختش موافقت نکرد. کمی بعد کاهانی طرح «اسب حیوان نجیبی است» را ارائه داد که‌ یکی فضایی مردانه دارد و با تولیدش موافقت شد. کاهانی پس از چند تجربه همکاری با حسین مهکام این بارخودش به تنهایی فیلمنامه را نوشته و گویا کل قصه هم در یک شب تا صبح می‌گذرد. حضور مرتضی غفوری به‌عنوان فیلمبردار و مهدی هاشمی و مهران احمدی میان بازیگران تقریباً قطعی شده‌است.

باگت

سامان مقدم که هنوز تکلیف اکران «صد سال به این سال‌ها»یش نامعلوم است، قصد دارد «باگت» را جلوی دوربین ببرد که گفته می‌شود اثری کمدی است. مقدم قبلا با «مکس» نشان داده که قریحه طنز خوبی دارد. در «باگت» که گفته می‌شود یک کمدی روستایی است پرویز پرستویی حضور خواهد یافت.

کد خبر 114937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز