سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گروه ادب‌وهنر: در حالی که اختلاف‌ها در اتحادیه تهیه‌‌کنندگان به اوج رسیده و تقریبا هرروز شاهد استعفای یکی از اعضای این تشکل صنفی هستیم، به‌زودی تحولات تازه‌ای در صنف واحد تهیه‌کنندگان رخ خواهد داد؛ هرچند در شرایط فعلی صنف واحد نامیدن این تشکل بیشتر به طنزی تلخ شباهت دارد.

هنر مندان

در 3ماه اخیر 4عضو اتحادیه استعفا کرده‌اند که از این میان 3نفر از اعضای هیات مدیره بوده‌اند. اگر یک فرد دیگر از هیات مدیره کناره‌گیری کند، این هیات از رسمیت می‌افتد و باید انتخابات مجددی برگزار شود. در همین رابطه و در پی کناره‌گیری علی معلم، ‌جوادنوروزبیگی، علی‌اکبر ثقفی و محمدعلی نجفی، شنیده می‌شود سیدجمال ساداتیان نیز به زودی به جمع مستعفیان خواهد پیوست که اگر این اتفاق رخ دهد از اعضای هیات‌مدیره تنها سیدضیاءهاشمی، مرتضی شایسته و حبیب‌کاوش باقی خواهند ماند.

هرچند، اتحادیه قصد دارد با تحرکاتی تازه مقابل بحرانی که به وجود آمده بایستد؛ بحرانی که دوستان رئیس اتحادیه معتقدند سرنخش در دست مدیران خانه سینما و شورای‌عالی تهیه‌کنندگان قراردارد. در شرایطی که انتقاد کردن از عملکرد اتحادیه اوج‌گرفته وحتی خبرگزاری فارس به عنوان یکی از بازوهای رسانه‌ای این تشکل از «شکست ماموریت پروژه چتر واحد» خبر می‌دهد، اتحادیه با چندنام بزرگ قصد دارد ضرباتی که در این چند روز خورده را جبران کند. این نکته‌ای است که علیرضا رئیسیان از افراد نزدیک به سیدضیاءهاشمی در گفت‌وگو با بانی فیلم به آن اشاره می‌کند: «اخیرا 10، 12 نفر از چهره‌های معتبر سینما به عضویت اتحادیه درآمده‌اند که خوب است این اسامی رسانه‌ای شود.»

سرلیست چهره‌های معتبری که رئیسیان از آنها یاد می‌کند مسعودکیمیایی و داریوش‌مهرجویی هستند؛ 2کارگردان شاخص سینمای ایران که ارتباط نزدیکی با برخی اعضای موثر اتحادیه داشته و گرچه به لحاظ گرایش فکری با خانه سینما قرابت بیشتری دارند ولی به لحاظ سنتی متحد اتحادیه محسوب می‌شوند.

مرتضی شایسته سال‌ها تهیه‌کننده و پخش‌کننده چند فیلم کیمیایی‌ چون «ردپای گرگ» و «سرباز‌های جمعه» بوده است. سیدضیاءهاشمی هم تهیه‌کنندگی «اعتراض» کیمیایی را در کارنامه دارد. پخش اغلب فیلم‌های اخیر مهرجویی را نیز دفتر هدایت فیلم برعهده داشته و همواره رابطه این فیلمساز با برادران شایسته حسنه بوده است. رفاقت‌های قدیمی این روزها به کارآمده و با تحرکات‌ هاشمی و شایسته، اتحادیه به‌زودی از نام‌‌های بزرگی به عنوان اعضای تازه‌اش رونمایی خواهد کرد.

باید دید این تاکتیک جدید صنف واحد، می‌‌تواند تا اندازه‌ای آب رفته را به جوی بازگرداند.صنفی که منادی اتحاد تهیه‌کنندگان بود این روزها محل دعواها و درگیری‌های تازه‌ای شده و شاید رسانه‌ای کردن چند چهره برجسته بتواند قدری فضا را عوض کند.

کد خبر 143335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز