جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سومین جشن مستقل فیلم کوتاه شامگاه پنج شنبه ـ 18 شهریور ماه ـ با حضور عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، عباس گنجوی و جمعی از سینماگران کشورمان در تالار ایوان شمس برگزار شد

Short film Festival

توحیدی: باد ما را خواهد برد؟

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد توحیدی دبیر چهاردهمین جشن خانه سینما در ابتدای این مراسم به صحبتی کوتاه پرداخت و مطلب خود را این گونه آغاز کرد: «باد ما را خواهد برد؟» .... فکر نمی‌کنم.

وی هم‌چنین با اشاره به تعداد فیلم‌های کوتاه ارسال شده به جشن فیلم کوتاه و تعداد اعضای هیات‌های انتخاب و داوری این بخش گفت: ارائه‌ی این آمارها بیشتر به درد بیلان کاری ادارات می‌خورد و ما هم به آن کاری نداریم و به شخصه ترجیح می‌دهم به زندگی 648 فیلمسازی که برای این جشن فیلم فرستاده‌اند و 40 روز که صرف انتخاب و داوری این فیلم‌ها شده است، فکر کنم.

توحیدی ادامه داد: زندگی مانند سینماست و سینما یعنی زندگی. زندگی با همه زمانی که دارد مانند یک آه کوتاه است، کوتاه اما تاثیرگذار. درست مانند یک فیلم کوتاه خوب با پایانی تاثیرگذار.

Naser Taghvaei

عباس کیارستمی: هنوز خود را فیلمساز کوتاه می‌دانم

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از سومین جشن فیلم کوتاه که به بزرگداشت ناصر تقوایی اختصاص داشت عباس کیارستمی و عباس گنجوی برای تقدیر از این کارگردان بر روی سن رفتند و عباس کیارستمی با ابراز خوشحالی از حضور در میان اهالی فیلم کوتاه گفت: برایم افتخاری است که دوست عزیز و همکار قدیمی‌ام ناصر تقوایی هم اینجاست. من بسیار خوشحالم که امشب در خدمت شما و تقوایی هستم.

راستش پیش از این که به این مراسم بیایم نمی‌دانستم به کجا می‌روم، اما وقتی فهمیدم این مراسم متعلق به انجمن فیلم کوتاه است احساس نزدیکی بیشتری کردم؛ چرا که خود را هنوز یک فیلمساز کوتاه می‌دانم و همین یک ساعت پیش ادیت فیلم کوتاهی را تمام کردم که اگر می‌دانستم امشب در چنین مراسمی حضور دارم آن را هم به همراه میاوردم تا با هم ببینیم.

عباس گنجوی:تقوایی همیشه تقوایی است

عباس گنجوی هم گفت: درباره‌ی تقوایی نمی‌توانم حرف بزنم چرا که آنگونه که به او نگاه می‌کنم به هیچ چیز دیگری نمی‌نگرم. لذا برای اینکه سوء تفاهمی پیش نیاید هیچ حرفی از او نمی‌زنم و تنها به این جمله اکتفا می‌کنم که « ناصر تقوایی همیشه ناصر تقوایی است».

تقوایی: وقفه افتادن در فعالیت سینمایی تبعات متعددی دارد

امیدوارم تجلیلی هم برای پرویز کیمیاوی برگزار شود

ناصر تقوایی هم به هنگام حضور بر روی سن به فیلم جدید عباس کیارستمی و تقدیر وتمجیدی که در سطح دنیا از این فیلم به عمل آمده اشاره کرد و گفت: زمانی سهراب شهید ثالث هم به هزینه اروپایی‌ها فیلم تولید می‌کرد و خود سینمایی‌ها می‌دانند که تولید فیلم با بودجه اروپایی‌ها کار ساده‌ای نیست. چرا که اروپایی‌ها معمولا به سراغ یکدیگر که اشتراکات فرهنگ متعدد با هم دارند می‌روند و همین موضوع نشان می‌دهد که ورود به این عرصه برای غیر اروپایی‌ها و ایرانی‌ها کاری مشکل است. این توفیقی است که اکنون بار دیگر با کیارستمی نصیب سینمای ایران شده و من خیلی خوشحالم که این فیلم نه تنها پاسخگوی سرمایه‌گذاری‌اش بوده بلکه اعتباری هم نصیب تهیه کننده‌اش کرده است.

کارگردان فیلم‌های «ناخدا خورشید»،« ای ایران» و ... در ادامه به عدم اکران فیلم‌ها کیارستمی در ایران پرداخت و عنوان کرد: چه من که سالهاست کار نمی‌کنم و چه بقیه بچه‌ها و از جمله عباس کیارستمی که پرکار هم هستند و خوب هم کار می‌کنند اما فیلم خیلی‌هایمان دیده نمی‌شود و اگر بخواهیم آثار کیارستمی را ببینیم یا باید در کشورهای اروپایی سینما برویم یا به نوعی کپی‌های آن را از کشورهای دیگر پیدا کنیم. من نمی‌دانم فیلم آخر کیارستمی را چند نفر از شما دیده‌اید اما به هر حال چه محمد مهدی عسگرپور که متصدی بخش مهمی از سینماست و چه بقیه ما خوب می‌دانیم که چه مشکلات متعددی با ارگانهای مختلف داریم.

وی ادامه داد: این مشکلات تنها مختص فیلمهای ما نمی‌شود و بسیاری از فیلمسازان جوان هم درگیر این مشکلات هستند. من به خوبی می دانم که کار فیلمسازی باید تداوم داشته باشد و اگر در آن وقفه ایجاد شود مشکلات مختلفی پیش می‌آید. زمانی که فیلمسازی چند سال نتواند فیلم بسازد سعی می‌کند همه‌ی حرفهای خود را یک ساخته بگوید و همین موضوع باعث صدمه خوردن به آن فیلم می‌شود. به هر حال اکنون امکان ساخت فیلم با هزینه‌ی اروپایی‌ها یک بار دیگر برای عباس کیارستمی از ایران فراهم شده و ممکن است این اتفاق در آینده نصیب شما فیلمسازان جوان بشود.

ناصر تقوایی در بخش دیگری از صحبتهایش در مراسم بزرگداشتش در جشن فیلم کوتاه به علاقه کمش به سینمای بلند اشاره کرد و گفت: خیلی به فیلمهای بلند علاقه ندارم و مگر فیلمهایی که با فیلمساز نشان بوده‌ام یا کنجکاوی‌ام را تحریک می کنند فیلم دیگری را نمی‌بینیم و فکر هم نمی‌کنم چیزی از دست داده باشم با این وجود همواره سعی می‌کنم با فیلمهای کوتاه در ارتباط باشم و برعکس فیلمهای بلند هرگاه در این زمینه فرصتی برای حضور در هیاتهای داوری یا انتخاب وجود داشته باشد حتما پیش قدم می شوم.

وی ادامه داد: در دوره‌ای طی 6 یا 7 سال گذشته فیلمهای کوتاه دوره خیلی خوبی داشتند و من یک بار که داور بودم فیلمهای بسیار خوبی دیدم اما امسال، سال حیرت آوری برای این سینما بود و از میان 40 فیلمی که من دیدم 20 فیلم فوق‌العاده و 10 فیلم اصیل وجود داشت و این اتفاق به نظرم غریب می‌آمد. من در طول عمرم همواره با سینمای کوتاه در تماس بودم اما هیچ گاه با این سطح مواجه نشده بودم.

کارگردان «کاغذ بی خط»در ادامه به ورود دیجیتال به دنیای سینما اشاره‌ و عنوان کرد: طی سالهای گذشته به دلیل ورود دیجیتال به سینما، گاه کج سلیقگی‌هایی وارد سینما شده است. شاید یکی از افرادی که این شیوه را وارد سینمای ایران کرده عباس کیارستمی باشد اما گویی عده‌ای فراموش کرده‌اند که فیلم ساختن به شیوه کیارستمی به نوعی مانند شعر سعدی است و سهل ممتنع محسوب می‌شود. من از روز اول با عباس بوده‌ام و می‌دانم که او چقدر سخت گیرانه کار می‌کند و تا چه اندازه پیگیر است. البته او اگر اراده کند قطعا می‌تواند فیلم‌های تجاری خوبی هم بسازد اما طی همه این سال ها ترجیح داده که به شیوه خاص خود کار کند.

تقوایی ادامه داد:در سالهای گذشته گاه دیجیتال و سادگی کار با آن، موجب می‌شد که در فیلم‌های کوتاه فضای بدی ایجاد شود و افراد با عنوان فیلم تجربی کله‌ملق‌های بی خود راه بیندازند، اما من امسال یکی از این حرکات را در فیلم‌ها ندیدم و فیلمسازان جوان با ابزار دیجیتال بسیار خوب و با دقت کار کرده بودند و این نوع کارکرد غیر منتظره و بسیاری از تصویر سازیها به مراتب فراتر از سطح رایج در سینما ما بود.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: امسال از مجموعه‌ فیلم هایی که دیدم ،حس کردم نسل نوینی در سینما در راه است و امیدوارم هر چه زودتر فکری به حال این نسل و فیلم‌هایشان شود و سالنی به آنها اختصاص داده شود. آنچه من از نظر طراحی در فیلمی مثل « منها» دیدم حتی شاید خود آمریکایی‌ها هم نتوانند انجام دهند . بازیگرانی که در این فیلمها حضور داشتند هم همه می‌تونند از بازیگران مطرح سینما باشند.

وی همچنین به رشد موضوع در فیلم‌های کوتاه اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد که اکنون توجه به متون ادبی و شیوه نگارش ادبی در فیلمهای کوتاه افزایش یافته است.

تقوایی همچنین از پرویز کیمیاوی یاد کرد و گفت: خیلی دلم می‌خواست امشب پرویز کیمیاوی هم در کنار ما بود چرا که می‌دانم از سفر آمده و امیدوارم طی مدتی که ایران است تجلیلی هم به او اختصاص داده شود یا اصلا شرایطی فراهم شود که او از ایران نرود. ما به اندازه‌ی عباس کیارستمی بر روی او هم امید بسته بودیم اما به هر حال کار او هم با وقفه مواجه شد.

ناصر تقوایی در پایان بار دیگر اظهار امیدواری کرد که فیلمهای کوتاه در معرض دید عموم مردم قرار گیرند و در عین حال خاطر نشان کرد: شاید این فیلمها با سینمای بدنه رقابتی ایجاد کنند و کمی معیارهای سینمای عوض شود.

کیارستمی: هواداران تقوایی منتظر فیلم‌های تازه‌اش هستند
Kiarostamiعباس کیارستمی پس از صحبت‌های تقوایی، گفت: تقوایی با سخاوتی که دارد هم دانشجویان خود و هم مرا مورد محبت قرار داد. او فردی است که با سخاوت و گشاده دستی فراوان تجربیات خود را به نسل جوان منتقل می‌کند و همه ما هم خوشحالیم که در کنار او هستیم. اما با این وجود آرزو می‌کنم که سال آینده شاهد فیمی از او باشیم. همه ما مشکلات تولید را می‌دانیم و هیچ لزومی به یادآوری این مشکلات نیست اما با این وجود هواداران ناصر تقوایی منتظر فیلمهای تازه او هستند.

***

به گزارش ایسنا، بخش‌های دیگر این مراسم به اعطای هدایا و جوایز برگزیدگان جشن، اختصاص داشت و در هر بخش، نامزدها با کلیپی معرفی شده و سپس برگزیدگان نهایی بر روی سن رفتند.

در بخش بهترین فیلم نامه شادمهر راستین برای اعطای دیپلم افتخار این بخش بر روی سن رفت و در صحبتی کوتاه عنوان کرد: خیلی خوشحالم که اولین جایزه این جشن متعلق به فیلم نامه است .علاوه بر این، استقلالی که در این جشن و فیلم‌های شما وجود دارد را هم بسیار دوست دارم و امیدوارم که روزی خانه سینما هم مستقل باشد.

وی در ادامه دیپلم افتخار این بخش را به کریم لک‌زاده ــ نویسنده فیلم کوتاه «لواسان ــ تجریش‌» اعطا کرد.

محمدرضا دل‌پاک هم دیپلم افتخار بهترین صدا را به مهرشاد ملکوتی صدابردار فیلم کوتاه «رادیولوژی یک پرتره » اعطا کرد.

در بخش بهترین تصویربرداری هم سعید پور اسماعیلی به اعطای جایزه این بخش پرداخت و دیپلم افتخار تصویر را برای فیلم «حلزون» به محسن رسولی اعطا کرد.

پوراسماعیلی به هنگام حضور بر روی سن از محمد مهدی عسگرپور به خاطر مواضع و حمایت‌هایش از جمع خانه سینما تشکر کرد .

وی همچنین ضمن تشکر از همه افرادی که در برپایی این جشن تلاش کرده بودند، اظهار کرد: فرهاد توحیدی گفت «باد ما را خواهد برد؟» من می گویم نخواهد برد و ثبت است بر جریده عالم دوام ما .

محمد رسولی هم پس از دریافت دیپلم افتخار از هیات داوران و علی محمد قاسمی برای تمام آنچه که طی این سال‌ها آموخته، تشکر کرد.

اما تندیس های جشن فیلم کوتاه امسال هم به ترتیب به بخش‌های بهترین تدوین،بهترین کارگردانی فیلم تجربی و داستانی و بهترین فیلم تعلق گرفت .

در بخش بهترین تدوین مهرداد اسکویی بر روی سن رفت و در صحبتی کوتاه از این که امسال یکی از تندیس‌ها به بخش تدوین تعلق گرفته ، اظهار خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که من افتخار دارم این تندیس را اهدا کنم، اما دوست داشتم در این بخش اعلام کنم که بابک کریمی که از تدوینگران بسیار خوب سینمای ما در سطح بین المللی است، دو هفته است که به تهران آمده و یک ماه دیگر هم در تهران خواهد ماند و طی این مدت اگر امکان باشد که انجمن فیلم کوتاه بتواند کارگاهی برگزار کرده و از تجربیات او استفاده کند، بسیار مفید خواهد بود.

وی در ادامه تندیس بهترین تدوین را برای فیلم کوتاه«رادیولوژی یک پرتره »به میثم صمدی بهرامی تقدیم کرد و صمدی بهرامی هم به هنگام دریافت این جایزه از امیر توده روستا کارگردان این فیلم تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم سیف اله صمدیان برای اعطای تندیس بهترین کارگردانی تجربی بر روی سن رفت و عنوان کرد: من هم با جوانان درگیرم و هفت سال است که با آن‌ها کار می کنم ، واقعا اگر بخواهم یکی از تجربیات خود را در این جا بگویم، این است که لازم است افراد سعی کنند در تولید اثر جایزه‌شان را از خود بگیرند و دیگر محتاج به این پاکت‌های جایزه و این دست زدن‌ها نباشد.

وی در ادامه تندیس بهترین کارگردانی تجربی را برای فیلم کوتاه «منها» به کاظم ملایی اعطا کرد و ملایی هم پس از دریافت این جایزه از تمام عوامل فیلم خود تشکر کرد.

در بخش بهترین کارگردانی داستانی هم امیر شهاب رضویان بر روی سن رفت و پس از دعوت از امید روحانی تندیس این بخش را به آزاد محمدی کارگردان فیلم کوتاه «حلزون» اعطا کرد.

آزاد محمدی به هنگام دریافت جایزه خود از بهنام صفری همشهری خود و فیلمساز کوتاهی که به تازگی از دنیا رفته یاد کرد و پس از آن از تمامی عوامل فیلمش و همچنین ارسلان امیری تشکر کرد.

برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه هم محمد مهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینما بر روی سن رفت و پس از تبریک عید سعید فطر این جایزه را به فیلم «حلزون» به کارگردانی آزاد محمدی اعطا کرد.

آزاد محمدی هم این بار از بازیگران فیلمش که کار در شرایط سخت فیلم او را قبول کرده بودند ، تشکر کرد.

در بخش دیگری از مراسم جشن «مستقل فیلم کوتاه» ا ز اعضای هیات موسس انجمن فیلم کوتاه تقدیر به عمل آمد.

در این بخش نیما عباسپور، کاوه قهرمان، عاطفه خادم الرضا و مریم فخیمی برای قدردانی از اعضای هیات موسس فیلم کوتاه بر روی سن رفتند و نیما عباس پور در صحبتی کوتاه ، گفت: اگر امروز انجمنی وجود دارد و ما جشنی مستقل برای فیلم کوتاه داریم، این انجمن محصول ابتکار دوستانی است که 10 سال پیش انجمن فیلم کوتاه را پایه گذاری کردند.

در ادامه از امیر شهاب رضویان ، بیژن میر باقری ، سعید تارازی ، مهوش شیخ الاسلامی ، مصطفی آل احمد ، مهدی جعفری، مونا زندی، مهدی کرم پور، مجید برزگر و مهرداد اسکویی به عنوان بنیانگذاران انجمن فیلم کوتاه دعوت به عمل آمد تا برای دریافت هدایای خود بر روی سن بروند.

***

امیر شهاب رضویان در این بخش عنوان کرد: سینمای کوتاه بر خلاف فیلم‌های سخیف و دختر پسری رایج در سینماها است و من فکر می کنم که سینمای ایران سینمایی است که از گلستان ، بیضایی، کیارستمی،‌ تقوایی ، شهید ثالث و ... متبلور شده است و باید این سینما راه خود را ادامه دهد.من فکر میکنم طپش های این قلب تپنده ادامه خواهد داشت و بر خلاف خیلی‌ها که می خواهند خانه سینما نباشند و همه چیز بر چنبره عده‌ای خاص قرار گیرد‌، من بسیار خوشحالم که صنف ما از صنوفی است که اجازه این کار را نمی دهد و بابت این قضیه هم خیلی از خودمان متشکریم .

***

سعید تارازی هم گفت: ناصر تقوایی می‌گوید که ما کمی تنهاییم ، فکر می کنم که یکی از راه‌ها‌ی در آمدن از این تنهایی کار صنفی است و محمد مهدی عسگر پور این موضوع را بسیار خوب درک کرده است.

***

مصطفی آل احمد نیز عنوان کرد: روزی که برای راه‌اندازی انجمن فیلم کوتاه جمع شدیم، فکر نمی کردم دامنه کار به اینجا بکشد.در ادامه صحبت‌های ناصر تقوایی متاسفم که باید بگویم عده‌ای بی رحم و سودجو سینمای ایران را دریدند و دیگر چیزی از این سینما باقی نمانده است و گاه به کمک افرادی مانند عباس کیا رستمی تنها سوسویی در سینما شاهدیم.سینمای ایران مرده است و من متاسفم که این حرف را می‌زنم، اما به هر حال اگر مسوولان فرهنگی نخواهند به سینما بها دهند، دیر یا زود تنبیه خواهند شد.

***

مونا زندی هم گفت: خیلی خوشحالم که امشب اساتید بزرگی در فضای این جشن حضور دارند و این موضوع برای ما اعتبار بسیاری دارد.

وی ادامه داد: چند روز پیش از جلوی یکی از سالن‌های سینما عبور می کردم و یادم افتاد که سال‌ها پیش برای دیدن «مشق شب»کیارستمی جلوی آن سینما چه صفی بسته می‌شد، اما اکنون چه اتفاقی می‌افتد؟ حال دوره ای شده است که ما باید برای اکران فیلم‌های درخشانمان سال‌ها صبر کنیم، اما با این وجود این دوران هم می‌گذرد و مهم این است که ما ناامید نشویم و صبر کنیم .

***

مهرداد اسکویی هم گفت: به نظر من سینما زنده است و کسی نمی‌تواند سینما را بکشد ، چرا که شما فیلم سازان جوان هستید و ما درکنار هم هستیم و خلاقیم .

وی ادامه داد: وقتی ناصر تقوایی گفت که امسال 10 فیلم بی نظیر و 20 فیلم خیلی خوب دیده است، من احساس غرور کردم و این اصلا اتفاق کوچکی نیست و من بابت این موضوع از همه شما که با خلاقیت کارتان را ادامه می دهید ، تشکر می کنم.

به گزارش ایسنا، پخش تیزری برای گرامیداشت یاد بهنام صفری ، امید اله داد و مهدی اباسلط ( درگذشتگان سینمای کوتاه طی دو سال گذشته)و اختصاص یک دقیقه سکوت برای آن‌ها ، اجرای موسیقی زنده به واسطه بابک میرزاخانی ، پخش تیزری از کتاب‌های ایسفا و پخش فیلم کوتاه «حلزون» از دیگر بخش‌های مراسم شب گذشته بود.

پایان بخش این مراسم هم پخش کلیپی از سرود «ای ایران» بود که با اجرای بازیگران سینمای ایران اجرا شده بود.

گفتنی است، در این مراسم که هیچ یک از مدیران و متولیان دولتی سینما و سینمای کوتاه در آن حضور نداشتند، افراد مختلفی همچون محمد مهدی عسگرپور ، نقی نعمتی، بابک کریمی، سیف اله صمدیان، عباس گنجوی، شادمهر راستین، مرتضی رزاق کریمی، فریده فرخنده کیش ،محمدرضا دل‌پاک،کنسول آلمان و کاردان فرهنگی سفارت آلمان و جمعی از فیلم سازان کوتاه نیز حضور داشتند.

همچنین در این مراسم عنوان شد که از سوی مجید جعفری جوزانی( مدیر عامل خانه هنرمندان) هم مبلغ سه میلیون ریال به فیلم های برگزیده ی این جشن تعلق خواهد گرفت.

این مراسم که با نیم ساعت تاخیر در ساعت 21:30 آغاز شده بود تا ساعت 24 با اجرای کوروش سلیمانی ادامه داشت

کد خبر 115823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز