گروه ادب و هنر: درحالی‌که سینماگران ایرانی، پنجشنبه شب و چند روز بعد از روز ملی سینما در یک گردهمایی صنفی ‌، برگزیدگانشان را معرفی کردند و گلایه‌هایشان را از دغدغه‌های صنفی و عدم‌امنیت شغلی‌شان گفتند،

سینما

همان شب، ‌ معاون سینمایی وزیر ارشاد در ملایر و مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی کشور در شیراز از قدم‌های غلط سینمای ایران و ریل‌گذاری جدید در سینما حرف زدند.مراسم پایانی چهاردهمین جشن سینمای ایران شامگاه پنجشنبه 25 شهریورماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد و فیلم سینمایی «درباره الی» توانست 6 جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

این مراسم که با حضور جمعی از اهالی سینما و مردم برگزار شد، فرصتی بود تا سینماگران از دغدغه‌های صنفی خود بگویند و گلایه‌های خود را در جمع همکارانشان از وضعیت کنونی سینما مطرح کنند. جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد و علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی اما ترجیح داده بودند، به‌جای حضور در این مراسم، ‌ بزرگداشت روز ملی سینما را با تاخیر چند روزه در نقاطی دیگر از ایران برگزار کنند.

قدم‌های غلط سینمای ایران

جواد شمقدری در اختتامیه دهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان - تاک در ملایر گفت: ‌ هر چند سینمای ایران حاصل تلاش‌های نسل بعد از انقلاب است ولی قدم‌های این نسل اگرچه درخشان اما کوچک و بعضا غلط بوده‌است. البته همیشه فیلمسازانی بوده‌اند که قدم‌های اشتباه را اصلاح کرده‌اند. با این حال همیشه افق‌های جدیدی وجود دارد و نیاز به نسل جدید حس می‌شود.

نوید می‌دهم که اتفاقات خوبی در سینمای ایران خواهیم داشت. از سوی دیگر علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی کشور در همایش بزرگداشت روز ملی سینما در شیراز با تاکید بر لزوم تحول گسترده در عرصه سینما، گفت: شعار کلیدی ما در حوزه نظارت و ارزشیابی سینمایی، ریل‌گذاری تازه است. وی اضافه کرد: ‌ باید آمار 100 درصد ساخت فیلم سینمایی در تهران و صفر درصد در مراکز شکسته شود.

جشن خانه سینما

اما مراسم 4 ساعته چهاردهمین جشن خانه سینما ‌ با سخنانی پیرامون بحث امنیت شغلی، وضعیت بودجه خانه سینما و دغدغه‌های هنرمندان سپری شد. اجرای برنامه که دکور آن ماکت ساختمان خانه سینما در خیابان بهار بود را فرهاد آییش و مائده طهماسبی برعهده داشتند و مهران رجبی نیز در طول برنامه‌ در قالب شخصیت‌های مختلف به روی صحنه می‌آمد و تک پرده‌های نمایشی را با همراهی آییش و مائده طهماسبی پیرامون مسائل و دغدغه‌های سینماگران اجرا می‌کرد.

فرهاد توحیدی دبیر چهاردهمین جشن خانه سینما در بخشی از برنامه در میان تشویق حاضران روی سن آمد. دبیر چهاردهمین جشن که در بیشتر زمان این مراسم ایستاده بود و از گوشه‌ سالن امور را زیرنظر داشت به جای خواندن گزارش درباره عملکردش ترجیح داد با اهالی سینما درددل کند. در این بخش توحیدی داستان بازسازی سالن سینمای خانه سینما را تعریف کرد و به نامه‌ای اشاره کرد که درطی این بازسازی پیدا کرده؛ نامه‌ای که یک سینماگر در دهه 50 به وزیر فرهنگ و هنر نوشته و از شرایط سینمای ایران در آن سال‌ها گلایه کرده؛ نامه‌ای نیمه کاره که دبیر تلویحا آن را به ‌ شرایط امروز سینما ربط داد.

بعدتر، جهانگیر کوثری به روی صحنه رفت و در سخنانی کوتاه‌ گفت: کاش دبیر بلندقامت‌تری را برای جشن انتخاب می‌کردید. این صحبت‌های کوثری که بدون هیچ توضیحی بود باعث واکنش هنرمندانی شد که در بخش‌های بعدی به روی صحنه آمدند تا جایی که عسگرپور وقتی به روی سن رفت گفت: دعوت می‌کنم از فرد بلند قد و بسیار دوست‌داشتنی که زحمت زیادی برای این جشن کشیدند؛ آقای فرهاد توحیدی.

در این مراسم هنرمندان برای اهدای جایزه یا گرفتن آن به روی صحنه آمدند که برخی حرف‌ها شنیدنی‌تر بود:
هوشنگ گلمکانی: از اهل سینما و خانه سینما تقاضا دارم که در حد توانشان فکری به حال سینمای اکران که دارد آبروی سینمای ایران را از بین می‌برد بکنند. سینمای اکران تناسبی با کیفیت واقعی سینمای ایران ندارد.

ترانه علیدوستی: گلایه دارم، ما فقط وقتی به این مراسم دعوت می‌شویم که می‌خواهیم جایزه بگیریم یا کاندیدا شویم. لطفا ما را همیشه دعوت کنید. علیرضا خمسه: ماجراهای خانه سینما را می‌توان به گاو مش‌حسن تشبیه کرد. از مش‌حسن پرسیدند گاوت شیر می‌دهد گفت: گاوم شیر نمی‌دهد اما ماشاء‌الله تولیدات و عوارض جانبی‌ زیادی دارد.

‌رضا میر‌کریمی: تشکر می‌کنم از فرهاد توحیدی و محمدمهدی عسگر‌پور و هیأت‌مدیره خانه سینما که چراغ این جشن را روشن نگه داشتند که به‌رغم محاصره اقتصادی پابرجاست. سید‌غلامرضا موسوی: ما به 2هزار سالن نیاز داریم که بتوانیم به اکران مناسب برسیم؛ نه خانه سینما و نه هیچ کارشناسی نمی‌تواند در زمینه اکران کاری بکند تا این شرایط فراهم نشود.

همایون اسعدیان: یکی از دوستان در مصاحبه‌ای گفته بود بی‌معنی‌ترین روز در تقویم «روز سینماست» اما ما نمی‌دانیم چه بگوییم؛ همه از غیرمی‌نالند، ما از دوست. من و شما قطعا به این روز معنا خواهیم داد.رخشان بنی‌اعتماد: تاریخ شاهد و ناظر است که هیأت‌مدیره‌ خانه سینما در وانفسای شرایط حاضر چقدر در رابطه با امنیت شغلی تلاش کرد و چقدر سد و مانع وجود دارد اما مهم این است که ما خانواده سینما اینجا هستیم.

محمدمهدی عسگر‌پور، مدیرعامل خانه سینما: ‌ کم‌کم داریم یاد می‌گیریم که بدون حمایت دولت زندگی کنیم.‌ در تاریخ خانه سینما اتحاد بین صنوف اینقدر نبود و تقریبا همه صنوف فعال، پشتیبانی خوبی از مجموعه سینما داشتند.

همه برندگان جشن چهاردهم خانه سینما

تندیس بهترین عکس: مهدی دلخواسته (یک گزارش واقعی)
تندیس بهترین صداگذاری: محسن روشن (کودک و فرشته)
تندیس بهترین صدابرداری: محمود سماک‌باشی (وقتی همه خوابیم)
تندیس بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی (شب واقعه)
تندیس بهترین جلوه‌های بصری: لئولو (ملک سلیمان)
تندیس بهترین چهره‌پردازی: سودابه خسروی (شبانه روز)
تندیس بهترین طراحی لباس: عبدالحمید قدیریان (ملک سلیمان)
تندیس بهترین طراحی صحنه: عبدالحمید قدیریان (ملک سلیمان)
تندیس بهترین موسیقی متن: محمدرضا علیقلی (عصر روز دهم)
تندیس بهترین تدوین: هایده صفی‌یاری (درباره الی)
تندیس بهترین مدیر فیلمبرداری: حمید خضوئی‌ابیانه (ملک سلیمان)
تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: صابر ابر (درباره الی)
تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن: مریلا زارعی (درباره الی)
تندیس بهترین بازیگر مرد نقش اول: شهاب حسینی (درباره الی و پرسه در مه)
تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول: نگار جواهریان (طلا و مس)
تندیس بهترین فیلمنامه: جلیل سامان (وقت بودن)
تندیس بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی (درباره الی)
تندیس بهترین فیلم: «درباره الی» (محمودرضوی و اصغر فرهادی)

کد خبر 116232

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز