همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی دولت ژاپن که روز جمعه 10 سپتامبر منتشر شد، نشان می‌دهد که بیش از 230000 شهروند این کشور که در سوابق دولتی سن‌شان دست کم 100 ساله فهرست شده بود، قابل یافتن نیستند و ممکن است مدت‌‌ها پیش مرده باشند.

japan

به گزارش آسوشیتدپرس وزارت دادگستری ژاپن در ماه اوت دستور داد که بازبینی در مورد سوابقی انجام گیرد که نشان می‌داد 77000 نفر در این کشور باید 120 سال و 884 نفر باید 150 ساله یا بیشتر باشند.

این سرشماری به دنبال انتشار مجموعه‌ای گزارش‌ها صورت گرفت که نشان می‌داد سالمندان چگونه با پیرشدن سریع و تضعیف پیوندهای خانوادگی در ژاپن فراموش می‌شوند.

به گفته وزارت دادگستری در مجموع،‌ این بررسی سوابق ثبت احوال نشان داد که در کل این کشور هنوز 234354 نفر صدساله هنوز در ژاپن زنده به حساب می‌آیند،‌اما معلوم نیست در کجا هستند.

 از آنجایی که فهرست‌های افراد بالای 120 سال تقریبا به طور قطعی در نتیجه اهمال در ثبت دفتری است،‌ وزارت دادگستری به کارمندان محلی دستور داده است به سوابق این افراد یادداشت الصاق کنند که نشان دهد اطلاعی از این افراد در دست نیست.

 یک مقاوم وزارتی گفت بسیاری از این افراد مفقود،‌ احتمالا مرده‌اند، یا تماس‌شان را با بستگان‌شان از دست داده‌اند، یا به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اندن.

 در اواخر ماه ژوئیه (تیر) پلیس ژاپن کشف کرد که سوگن کاتو تصور می‌رفت 111 ساله و پیرترین مرد توکیو باشد،

در واقع 32 سال پیش مرده است و بدن متلاشی‌شده او هنوز در خانه‌اش باقی مانده بود.

 پلیس نوه دختراو را به اتهام اهمال و کلاهبرداری برای دریافت مقرری دستگیر کرده است.

این مورد و کشفیات دیگر در مورد بستگان کلاهبردار و سالمندان فراموش‌شده و منزوی باعث شد که وزرات بهداشت ژاپن در آستانه انتشار گزارش سالانه‌اش در مورد افراد صدساله به بررسی دقیق‌تری بپردازد.

سال گذشته گفته شد که 40399 فرد 100 ساله و بالاتر در ژاپن آدرس‌های شناخته‌شده دارند.

یک مقام در اداره آمار وزارت بهداشت ژاپن گفت انتشار نتایج این بررسی وضعیت ژاپن را به عنوان یک ملت به سرعت در حال پیرشدن تغییری نمی‌دهد، زیرا محاسبات میانگین طول عمر (امید به زندگی) بر مبنای سوابق ثبت احوال نیست.

سال گذشته درصد جمعیت 65 ساله یا بالاتر در سال گذشته در ژاپن به رکورد 22.7 درصد رسید، در حالیکه شمار افراد 14 ساله و کمتر به 13.3 درصد رسید- که کمترین مقدار در میان 27 کشور دیگر دارای بیش از 40 میلیون جمعیت است. زنان ژاپنی می‌تواند انتظار داشته باشند که تا 86 سالگی زنده بمانند که بیشترین میزان در جهان است و امید به زندگی مردان ژاپنی 80 سال است.

پیرشدن جامعه ژاپن و میزان پایین زاد و ولد در این کشور، باعث شمار فزاینده‌ای از مشکلات اجتماعی، تحت فشار قرارگرفتن سرویس‌های دولتی و برنامه‌های مقرری بازنشستگی و نگران‌های درباره کمبود نیروی کار در آینده نزدیک ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش اداره سرشماری آمریکا و موسسه ملی سالمندی بیشترین تجمع افراد صد ساله در ژاپن و آمریکا وجود دارد.

کد خبر 115824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز