باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید میزبان دبیرکل ناتو بود. محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف در این نشست به وضعیت افغانستان اختصاص داشت.

اوباما

آندرس فوگ راسموسن با درخواست مشارکت آمریکا در تأمین نیروی 2 هزار نفری جدیدی که قرار است به افغانستان اعزام شود به کاخ سفید رفت اما سخنان منابع خبری کاخ سفید و پنتاگون نشان می‌دهد که اوباما به این درخواست پاسخ رد داده‌است.

خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از منابع خبری در پنتاگون گزارش داد، واشنگتن برنامه‌ای برای مشارکت در نیروی 2 هزار نفری که قرار است به افغانستان برود ندارد. سخنگوی پنتاگون هم دیروز رسما اعلام کرد، ناتو در درازمدت باید برای آموزش ارتش افغانستان در این کشور نیرو داشته ‌باشد.

حدود 41 هزار نیروی ناتو متشکل از نظامیان کشورهای عضو این سازمان در حال حاضر در افغانستان حضور دارند.این در حالی است که به جز این نیروها 100هزار نیروی آمریکایی نیز در افغانستان مستقر هستند. ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان هفته گذشته درخواستی مبنی بر اعزام 2 هزار سرباز از جمله 750 آموزش‌دهنده به افغانستان مطرح کرد.

به گفته منابع ناتو، ژنرال پترائوس مایل است تعداد کارشناسان خنثی‌سازی‌ مین زمینی و مربیان ناتو در افغانستان افزایش یابد. ناتو درنظر دارد روند آموزش نیروهای افغان را تسریع کند تا این نیروها بتوانند هر چه زودتر مسئولیت حفظ امنیت افغانستان را برعهده بگیرند. آمریکا برنامه آغاز خروج سربازان خود از افغانستان را از ماه جولای سال آینده میلادی آغاز می‌کند و انتظار می‌رود شماری دیگر از کشورهای عضو ناتو نیز از چنین برنامه‌ای پیروی کنند.

دولت افغانستان اعلام کرده است که نیروهای داخلی این کشور تا سال 2014 میلادی توانایی حفظ امنیت این کشور را به تنهایی کسب خواهند کرد اما اخیرا یک ژنرال ارشد آمریکایی هشدار داد که این برنامه احتمالا با تاخیر روبه‌رو خواهد شد.

یک مسئول ارشد آموزش نیروهای ناتو در افغانستان گفته است که بی‌سوادی و شیوع فرار از خدمت در میان نیروهای امنیتی افغان موانع جدی در راه پیشرفت آموزش این نیروها محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد درخواست جدید ژنرال پترائوس برای افزایش نیرو و مربی نظامی در افغانستان با توجه به اینگونه نگرانی‌ها مطرح شده است. افغانستان ظرف ماه‌های اخیر شاهد خشونت‌های فزاینده‌ای بوده است که در جریان آنها، ده‌ها نظامی خارجی کشته شده‌اند. فرماندهان ناتو می‌گویند احتمالا خشونت‌ها در افغانستان طی هفته‌های آینده شدت خواهد گرفت.

درحالی‌که 2 هفته دیگر انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار می‌شود، نگرانی از گسترش خشونت و ناامنی در میان فرماندهان نظامی آمریکا و ناتو در این کشور شدت گرفته‌است. مقامات انتخاباتی افغانستان دیروز اعلام کردند تعداد دیگری از حوزه‌های رای‌گیری در استان ننگرهار به‌دلیل گسترش درگیری و ناامنی بسته خواهد ماند. پیش‌تر این مقامات گفته‌بودند بیش از 900 حوزه رای‌گیری در سراسر افغانستان به خاطر فعالیت و حضور شبه‌نظامیان طالبان بسته خواهد بود و مردم این مناطق امکان شرکت در انتخابات را ندارند.

در همین حال در روزهای اخیر یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی انگلیس خواستار تغییر بنیادی در استراتژی غرب در قبال افغانستان شده‌است. در گزارش این مرکز با اشاره به جنگ تقریبا 10 ساله افغانستان آمده‌است که غرب باید محور ماموریت خود در افغانستان را از بازسازی به ادامه جنگ با طالبان تغییر دهد. در این گزارش آمده است که نیروهای غربی مستقر در افغانستان باید به مناطقی در این کشور منتقل شوند که طالبان در آن قدرت دارند تا به این ترتیب جنگ با آنها به سرانجامی برسد.

جان چپمن، رئیس این مرکز، در سخنرانی درباره این گزارش گفت، درحالی‌که جنگ در افغانستان از مرز 10‌سال فراتر می‌رود، صبر و حوصله مردمی که کشورهایشان در افغانستان حضور نظامی دارند، برای حضور نظامی دراز مدت در این کشور کمرنگ‌تر می‌شود.

او گفت که هدف اولیه این عملیات نظامی اخلال، ریشه‌کنی و تخریب القاعده در آنجا بود و این هدف از دید او به‌طور عمومی برآورده شده است اما پس از آن، اکنون هدف این جنگ بزرگ‌تر شده و به یک استراتژی همه جانبه برای توسعه و مدرن‌سازی‌ افغانستان و حکومتش مبدل شد اما این پرسش جدی مطرح است که آیا هدف اصلی جنگ برآورده شده که اکنون کار بازسازی آغاز شده‌است؟

از سوی دیگر، دبیرکل ناتو در واشنگتن بعد از دیدار با اوباما گفت، گزارش‌ها در مورد فساد مالی شایع در افغانستان در حال تضعیف حمایت‌های عمومی برای جنگ در میان هم‌پیمانان ناتو است. راسموسن گفت که وی به حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان، بارها اعلام کرده است که لازم است وی فساد مالی در افغانستان را ریشه‌کن کند.

کد خبر 115760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز