دکتر سید محمد ابوترابی: اگر از شما بپرسند موفق‌ترین کارنامه مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان را کدام کشور داشته، ممکن است به نام هر کشوری اشاره کنید، بجز ویتنام.

ولی واقعیت همین است. علی رغم آلودگی شدید و تلفات بسیار زیاد بیماری آنفولانزای پرندگان در این کشور، از حدود یک سال پیش تا کنون هیچ فرد ویتنامی به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا نشده است. با این حال،  اخیرا دوباره ویروس H5N1 در مرغداری‌های این کشور شیوع پیدا کرده است.
نگرانی مجدد
هفته گذشته وزارت بهداشت ویتنام اعلام کرد که 5 هزار و 500 مرغابی و 500 مرغ در 2 هفته اخیر در دو استان جنوبی این کشور مرده‌اند. همین باعث شده تا دوباره نگرانی‌هایی در مورد بروز موارد انسانی آنفلوآنزای پرندگان در ویتنام ایجاد شود. این نگرانی به حدی است که در اطلاعیه اخیر دولت ویتنام آمده است: «خطر گسترش بیماری آنفلوآنزای پرندگان در منطقه دلتای میکونگ در جنوب کشور جدی است، زیرا مزرعه‌داران، پرندگان تلف شده از آنفلوآنزای پرندگان را برای مدت طولانی در آبراه‌ها رها کرده بودند.» منطقه دلتای میکونگ ویتنام، برای نخستین بار در اواخر سال 2003 میلادی شاهد نخستین نشانه‌های بیماری آنفلوآنزای پرندگان بود و در دو سال بعد از آن تاریخ، 42 نفر در اثر ابتلا به این بیماری در دلتای میکونگ جان دادند. البته دولت ویتنام توانست با اجرای تمهیدات ویژه‌ای بالاخره این بیماری را کنترل کند. در واقع به دنبال جمع‌آوری گسترده پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان و انجام واکسیناسیون ضد این بیماری، ویتنام در یک سال گذشته از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در میان انسانها در امان بوده است. این موفقیت به حدی قابل توجه بود که سازمان بهداشت جهانی برای کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان در سراسر دنیا از متخصصان ویتنامی خواست تا در این زمینه به متخصصان این سازمان و سایر کشورهای جهان آموزش دهد.
راه حل
با وجود نگرانی‌های مجدد در ویتنام، جامعه جهانی خوشحال است که واکسن این بیماری کشف شده و در موارد خاصی قابل استفاده است.  دارونریکس اولین واکسن آنفلوآنزای پرندگان در جهان است که از یک مرجع بین‌المللی و معتبر، تاییدیه رسمی دریافت کرده است. اگرچه هنوز استفاده از این واکسن برای پیشگیری از بیماری مذکور، پیش از بروز همه‌گیری جهانی مجاز نیست و نمی‌توان آن را از حالا تجویز کرد ولی به هر حال حداقل برای زمان بروز فاجعه جهانی همه‌گیری آنفلوآنزای پرندگان مورد تایید قرار گرفته است.
کد خبر 11574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز