همشهری آنلاین: به نظر می رسد با توجه به تعویق بررسی طرح افزایش تعطیلات عید فطر تا جلسه فردا چهارشنبه 17 شهریور که اخرین روز کاری شورای نگهبان تا پیش از عید فطر است ، اجرای این طرح در صورت تصویب در عید فطر امسال ممکن نخواهد بود

علیرغم رای دو سوم نمایندگان مجلس به بررسی خارج از نوبت طرح یک فوریتی اختیارات دولت برای تعیین سازوکار و افزایش تعطیلات عید فطر در جلسه امروز ، با پایان یافتن وقت مجلس این موضوع در دستور کار مجلس قرار نگرفت و به جلسه فردا موکول شد.

جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه) اعلام کرد که تقاضای تغییر دستور مجلس در خصوص با اولویت بررسی شدن طرح یک فوریت دولت برای تغییر ساعت کاری در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلات عید سعید فطر مطرح شده که این موضوع را به رای مجلس می‌گذاریم.

به گزارش خبرگزاری فارس این پیشنهاد با تذکرات پی در پی جمعی از نمایندگان از جمله توکلی نمایندگان تهران، کواکبیان نماینده سمنان، حیدری نماینده اردل و فارسان، یوسف نژاد نماینده ساری، فولادگر نماینده اصفهان و نادران نماینده تهران همراه شد ولی مجلس بعد از توضیحات ابوترابی فرد رئیس جلسه امروز در خصوص این موضوع این تقاضا را به رای گذاشتند.

نمایندگان مجلس با 131 رای موافق ، 63 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع219 نماینده حاضر با بررسی اولویت دار طرح مذکور موافقت کردند.

گفتنی است ابوترابی فرد بعد از همه این تذکرات برای مجلس اعلام کرد که ابتدا دستور قبلی مجلس را به اتمام می‌رسانیم و بعد از مطرح شدن یک لایحه فوریتی دیگر این موضوع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

با پایان گرفتن زمان جلسه امروز سه شنبه مجلس و اعلام رئیس جلسه مبنی بر بررسی سایر دستورات در جلسه فردا بررسی افزایش تعطیلات عید فطر و اختیارات دولت برای تعیین ساعات کار در ماه رمضان فردا در جلسه علنی مجلس انجام می شود.

درصورت بررسی کامل این طرح در مجلس و تصویب افزایش تعطیلات عید فطر، درصورتی این تعطیلات در سال جاری نیز اجرایی خواهد شد که بلافاصله مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان و خارج از نوبت بررسی شده و این شورا نیز این مصوبه را مغایر شرع و یا قانون اساسی تشخیص ندهد. با اعلام نظر موافق این شورا و ارائه آن به مجلس نوبت رئیس مجلس است که این مصوبه را سریعا به دولت ابلاغ کند تا به مورد اجرا گذاشته شود. رئیس جمهور در مرحله آخر باید سریعا این مصوبه را برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ نماید. همه این مراحل که معمولا در شرایط عادی حداقل 20 روز به طول می انجامد باید ظرف یک روز آینده انجام شود تا این مصوبه برای هفته آینده و تعطیلی شنبه و یکشنبه به مرحله اجرا گذاشته شود . درغیر این صورت این قانون برای سالهای آینده اجرایی خواهد شد.در این صورت دولت می تواند خود راسا اقدام کرده و تعطیلات عید فطر را افزایش دهد.

به دلیل انتقاداتی که به دولت به دلیل افزایش تعطیلات در طی سال شده این بار دولت اعلام کرده است که به تعطیلات عید فطر اضافه نخواهد کرد و اگر قرار است تعطیلات عید افزایش یابد مجلس باید آن را قانونی کند.

 

کد خبر 115648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز