همشهری آنلاین: مصرف پلی فنلها ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی بوجود آورد.

چای

محققان دانشگاه پن اعلام کردند: خوردن برخی پلی فنلها باعث کاهش جذب آهن در بدن و افزایش ابتلا به بیماری کمبود آهن می‌شود.

دکتر هان (Han)، استادیار تغذیه دانشگاه پن گفت: پلی فنلها به سبب تاثیرات سودمندشان برای سلامت انسان و پیشگیری از ابتلا به سرطان و بهبود متابولیسم استخوان و تراکم عناصر معدنی آن مورد توجه هستند. اما کمتر کسی به تاثیرات آنها بر جذب عناصر غذایی توجه کرده است.

به گزارش ایانا به نقل از ساینس دیلی، محققان در پژوهش خود به بررسی تاثیرات مصرف عصاره هسته انگور و اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز پرداختند.

آنها از سلولهای روده ( محل جذب آهن) به منظور ارزیابی اثر پلی فنلها استفاده کردند و متوجه شدند این پلی فنلها به آهن در سلولهای روده می چسبند وترکیب غیر قابل انتقالی را تشکیل می‌دهند که این ترکیب نمی تواند وارد جریان خون شود، و از راه مدفوع (موقعی که سلولها جایگزین می شوند) از بدن خارج می‌شود.

وجود آهن برای حمل اکسیژن از ریه‌ها به سراسر بدن و بسیاری از فعالیتهای سلولی، ضروری است. افرادی که در خطر کمبود آهن قرار دارند، با خوردن مقدار زیادی عصاره هسته انگور یا EGCG به میزان بیشتری در خطر مذکور قرار می‌گیرند.

کمبود آهن یکی از رایج‌ترین موارد کمبود عناصر در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه‌ای است که در آنها گوشت به قدر کافی مصرف نمی شود.

فرادی که بیشتر در معرض این خطر قرار دارند (زنان باردار و خردسالان) باید از نوع پلی‌فنل مصرفی خود آگاه باشند.

دکتر هان و همکارانش متوجه شدند آهن به شکل هم (Heme) در گوشت قرمز، مرغ و ماهی پیدا می‌شود.

در کشورهای غربی، عصاره هسته انگور و EGCG به شکل قطره به فروش می رسد. محققان پیشنهاد کردند روی برچسب این محصولات، نکات فوق را برای آگاهی مصرف کنندگان درج کنند.

کد خبر 115434
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز