جمعه ۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوشیدن چای بسیار داغ بر اساس نتایج تازه ترین تحقیقات دانشمندان کشورمان خطر ابتلا به انواع سرطان‌های ناحیه حلق و حنجره را افزایش می‌دهد

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از تازه ترین شماره نشریه پزشکی لانست که روز جمعه 7 فروردین در انگلیس منتشر شد، نتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می‌دهد افرادی که عادت دارند چای بسیار داغ بنوشند، در مقایسه با افرادی که نوشیدن چای خنکتر را ترجیح می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری و حنجره قرار دارند.

دانشمندان ابتلا به سرطان مری را به ویژه به استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی نسبت می‌دهند ولی مصرف نوشیدنی‌های داغ نیز به علت لطمه زدن به بافت گلو، یکی از عوامل خطرآفرین محسوب می‌شود.

به نوشته این نشریه گروهی از پژوهشگران ایرانی به منظور یافتن اطلاعات بیشتر، به استان گلستان ایران رفتند که یکی از بالاترین آمار ابتلا به سرطان‌های مری و حنجره را در جهان دارد. ساکنان استان گلستان به نوشیدن چای داغ عادت دارند. گفته می‌شود مردم گلستان در روز بیش از یک لیتر چای می‌نوشند ولی آمار استعمال سیگار در این منطقه کمتر است.

در این تحقیق گروهی از پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده، 300 تن از افراد مبتلا به سرطان‌های گلو را در استان گلستان مورد بررسی قرار دادند و وضعیت آنها را با گروهی متشکل از570 تن از افراد سالم ساکن منطقه مقایسه کردند.

در این تحقیق مشخص شد احتمال ابتلا به سرطان‌های ناحیه گلو در افرادی که چای داغ با درجه حرارت بین 65 تا 69 درجه سانتیگراد مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که چای را ولرم یا به اصطلاح نیم گرم، با درجه حرارت 65 سانتیگراد به پایین مصرف می نوشند، تا دو برابر افزایش می‌یابد.

همچنین نوشیدن چای خیلی داغ با درجه حرارت دست کم 70 درجه سانتیگراد، در مقایسه با نوشیدن چای نیم گرم، خطر ابتلا به سرطان‌های گلو را تا هشت برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نشریه لانست ضمن چاپ نتایج مطالعه در ایران نوشت این تحقیقات، شواهد قبلی را دال بر اینکه نوشیدن مایعات داغ موجب تخریب مخاط پوششی گلو و در نتیجه ابتلا به سرطان می‌شود، تایید می‌کند با این همه جزئیات آن هنوز مشخص نشده است.

با این همه دانشمندان تاکید می‌کنند جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا بیشتر مردم عادت دارند چای را با درجه حرارت نیم گرم بنوشند. نتایج تحقیقات قبلی در انگلیس نشان داد میانگین دمایی که مردم این کشور ترجیح می‌دهند چای خود را بنوشند، بین 56 تا 60 درجه سانتیگراد است.

پژوهشگران توصیه می‌کنند افرادی که بشدت عادت به نوشیدن چای دارند، قبل از نوشیدن چای داغی که تازه در فنجان ریخته شده است، دست کم چهار دقیقه صبر کنند. نتایج مطالعات همچنین نشان می‌دهد بین حجم چایی که نوشیده می‌شود و خطر ابتلا به سرطان، رابطه‌ای وجود ندارد. در این بررسی همچنین خطر ناشی از مصرف قهوه داغ یا دیگر انواع نوشیدنی داغ، ارزیابی نشده است. 

کد خبر 77761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز