دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان روشی را یافته‌اند که در صورت تکمیل آن با آزمایش یک قطره خون یا قطعه‌ای کوچک از بافت بدن می‌توانند وجود سرطان را تشخیص دهند

 و واکنش بدن را به درمان‌ها ارزیابی کنند. به گزارش  واحد مرکزی خبر، به نوشته پایگاه اینترنتی روزنامه تایمز او ایندیا، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد در تحقیقات اخیر از دستگاهی ویژه استفاده کردند که می‌تواند ارزیابی کند که آیا پروتئین‌های شخصی مربوط به سرطان در بافت‌های کوچک یافت می‌شود و حتی اینکه تغییرات این پروتئین‌ها در واکنش به درمان‌های سرطان تغییر می‌کنند یا خیر.

تمرکز این مطالعه بر سرطان‌های خون بوده است اما گروه تحقیقاتی خوش بین است که روش آنها در آینده بتواند امکان تشخیص سریع‌تر غده‌های سخت را هم فراهم کند.

مجله نیچر به نقل از دکتر آلیس فن از دانشگاه استنفورد نوشت در حال حاضر ما نمی‌دانیم در سلول‌های غده بیمار در هنگام درمان چه می‌گذرد.

روش استاندارد برای بررسی واکنش به یک درمان انتظار چند هفته‌ای است اما هنگامی که بتوانیم آنچه را در سطح سلولی رخ می‌دهد بررسی کنیم گامی بلند به سوی جلو    برداشته‌ایم.

همچنین به گفته دکتر دین فلشر عضو مرکز سرطان دانشگاه استنفورد این فناوری اجازه  می‌دهد و این امکان را برای ما فراهم می‌کند که پروتئین‌های مربوط به سرطان را در سطح بسیار کوچک شناسایی کنیم.

بدین ترتیب ما نه تنها می‌توانیم پروتئین‌های به اندازه یک تریلیونیم گرم را شناسایی کنیم بلکه می‌توانیم تغییرات بسیار ظریف در تحولات پروتئین را ببینیم.

طی این مطالعه، محققان از این دستگاه برای جدا کردن پروتئین‌های سرطانی در لوله‌‌های باریک بر اساس بار آنها استفاده می‌کنند، باری که مطابق تغییرات بر سطح پروتئین تغییر  می‌کند.

دو پروتئین مشابه با وضع‌های متفاوت در این دستگاه به راحتی قابل تشخیص هستند. این گروه تحقیقاتی همچنین از آنتی بادی‌ها برای شناسایی مقادیر نسبی و مکان پروتئین‌ها استفاده کرد.

دانشمندان دریافته‌اند که این روش نه تنها می‌تواند فعالیت انکوژن در سلول‌های کشت شده سرطانی را شناسایی کند بلکه همینطور در زمینه نمونه‌های غدد کوچک گرفته شده از موش‌های آزمایشگاهی به خوبی کار کرده است.

اگر چه این گروه تحقیقاتی بر روی سرطان غدد لنفاوی و سرطان خون تمرکز کرده بود، اما اکنون تحقیقات خود را بر غدد سر و گردن هم گسترش می‌دهد.

روسای این گروه تحقیقاتی در همین حال هشدار دادند قبل از آنکه این فناوری در اختیار عموم قرار گیرد، باید مطالعه بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 78960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز