چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

لطفا اگر لیوان چای دستتان است زمین بگذارید و به سرعت خودتان را به آشپزخانه برسانید

و با دقت به بسته بندی شیک و مارک دار چای خیره شوید چون اگر شانس بیاورید و بسته مورد نظر محتوی چای انبار شده 4 سال پیش یا محصول درجه چندم خارجی نباشد به احتمال 70 درصد همان چای ایرانی خودمان است که پس از اضافه شدن میزان معتنابهی اسانس در بسته‌های شیک خارجی راهی بازار می‌شود.

به گزارش همشهری، عبدالغفار شجاع، رئیس سابق سازمان چای هم حضور فعال قاچاقچیان در بازار این محصول را تایید می‌کند و معتقد است: نابسامانی بازار چای از ناهماهنگی وزارتخانه‌های بازرگانی و جهادکشاورزی ناشی  می‌شود.

به گفته شجاع 70 درصد بازار در اختیار قاچاقچیان است که بسته‌های چای را به صورت غیر مجاز وارد کشور می‌کنند، علاوه بر این سودجویانی هم هستند که چای ایرانی را در داخل کشور بسته‌بندی می‌کنند و به اسم تولید خارجی به مصرف کنندگان می‌فروشند.  او می‌افزاید: این بسته‌بندی به اندازه‌ای با دقت و بی‌نقص انجام می‌شود که مغازه‌دارها هم اغلب قادر به تفکیک نیستند.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی مجلس احتمال آلودگی بسته‌های چای موجود در بازار را تکذیب  نمی‌کند و می‌گوید: هیاتی متشکل از اداره کل تغذیه وزارت بهداشت، سازمان چای و سازمان انرژی اتمی مسئولیت بررسی کیفیت چای وارداتی را بر عهده دارد اما از آنجا که 70 درصد دراختیار وارد کنندگان غیر قانونی است نظارتی هم در مورد آنها صورت نمی‌گیرد.

هشدارهای شجاع بسیار جدی است بنابراین توصیه می‌کنیم باز هم با دقت بیشتری به بسته چایی که خریده‌اید خیره شوید تا شاید راهی برای اطمینان از اصل یا تقلبی بودن آن پیدا کنید چون حتی فروشنده‌ها هم قادر به تفکیک این دو نیستند. اما نکته مهم‌تر این جاست که اصولا چرا ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند و حتی اصرار دارند که چای خارجی بنوشند؟

رئیس سابق سازمان چای در مورد دلایل کشش ذائقه ایرانی به چای خارجی می‌گوید: از 10 سال پیش تولید چای در مسیر نامناسبی قرار گرفته و این حرکت در مسیر غلط چایکاران و کارخانه‌دارها را متضرر کرده است به نحوی که تنها یک سوم چای داخلی فرآوری و بسته بندی می‌شود و مابقی با قیمت بسیار نازل به خارج از کشور می‌رود.

کد خبر 43652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز