مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیستم نوری جدید تلسکوپ رصدخانه کالیفرنیا با غلبه بر اختلالات دید ناشی از اتمسفر زمین، تصاویری با وضوح بسیار بالا از لکه‌ای خورشیدی بزرگ‌تر از سیاره زمین به ثبت رسانده است

لکه خورشیدی

شاید این تصویر به نظرتان شبیه "چشم سائورون" باشد (فیلم ارباب حلقه‌ها را به یاد دارید؟) یا شاید آن را گل آفتابگردانی کیهانی توصیف کنید. اما در واقع این تصویر بزرگ‌ترین لکه خورشیدی است که تا به حال دیده‌اید که در وضوح تصویری بسیار بالایی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان در رصدخانه کالیفرنیا با کمک گرفتن از آیینه جدید تغییر پذیر این رصدخانه توانسته‌اند این تصاویر زیبا و شگفت‌انگیز را به ثبت برسانند. نزدیک‌ترین تصویری که تا به حال از یک لکه خورشیدی به ثبت رسیده است و در حالی که این تصویر بسیار آرام و دلنشین به نظر می‌رسد، واقعیتی کاملا متفاوت را در پس خود پنهان کرده است.

لکه خورشیدی

به گفته پروفسور فیلیپ. آر. گود از موسسه تکنولوژی نیوجرسی، آنچه جالب توجه به نظر می‌آید این است که زمانی که به این لکه خورشیدی نگاه می‌کنید، این لکه کاملا بی خطر و ملایم به نظر می‌آید. اما تصویر دومی که با اختلاف یک روز از تصویر بالا به ثبت رسیده داستانی کاملا متفاوت را حکایت می‌کند. در این تصویر می‌توان رشته‌های مو مانند و سیاهی را مشاهده کرد که التهاب و همهمه عظیم درون خورشید را به خوبی به اثبات می‌رساند.

به گفته "گود" این نوارهای سیاه رنگ در واقع فوران‌های انرژی هستند که از میدان مغناطیسی درخشان بر روی سطح به بیرون جهیده‌اند.

میزان حرارت در مرکز این لکه خورشیدی در حدود 6 هزار و 500 درجه فارنهایت است در حالی که مناطقی که این لکه را در بر گرفته‌اند به مراتب داغتراند و بیش از 10 هزار درجه فارنهایت حرارت دارند. اشکال نامنظمی که لکه را محاصره کرده‌اند، دانه‌های گازهای داغ هستند که از خورشید بر می‌خیزند. ابعاد هر یک از این دانه‌ها در حدود 965 کیلومتر است که با محاسبه تمامی آنها قطر لکه خورشیدی در حدود 12 هزار و 874 کیلومتر خواهد بود. به بیانی دیگر سیاره زمین با قطری در حدود 12 هزار و 756 کیلومتر از این لکه خورشیدی کوچک‌تر است. البته به گفته دانشمندان بیشتر لکه‌های خورشیدی از زمین بزرگ‌ترند.

دانشمندان باور دارند لکه‌های خورشیدی ساختارهای مغناطیسی هستند که کلید حیاتی درک شرایط اقلیمی فضا را در دست دارند. شرایط سخت آب و هوایی که از خورشید ناشی شود می‌تواند عواقب ترسناکی بر روی آب و هوای زمین و محیط زیست داشته باشد. یکی از توفان‌های شدید خورشیدی می‌تواند شبکه‌های برق را تخریب کرده و ارتباطات را مختل کند، ماهواره‌ها را از کار انداخته و حتی خلبانان، خدمه و مسافران هواپیماهای مسافرتی را در معرض تشعشعات خورشیدی قرار دهد.

لکه خورشیدی

توفان بزرگ خورشیدی که در اول ماه آگوست از خورشید آغاز شد تازه‌ترین نمونه از چنین توفان‌هایی است و توفان‌های ژئومغناطیسی که در پی آن و در طی هفته بر روی زمین شکل گرفت تنها یکی از تاثیرهای قابل مشاهده این توفان‌های کیهانی است.

تصاویر جدید در رصدخانه BBSO واقع در کالیفرنیا به ثبت رسیده است. تلسکوپ جدید این رصدخانه از وضوح تصویری بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند در حدود 80 کیلومتر از سطح خورشید را تحت پوشش خود قرار دهد. در این تلسکوپ خطاهای ناشی از تاثیرات اتمسفری به واسطه استفاده از تغییر دادن و منحرف کردن آینه تلسکوپ به کمک 97 موتور قابل انطباق، تصحیح شده است.

این سیستم نوری جدید به محققان امکان می‌دهد تا میدان دیدی خالی از خطاهای دید ناشی از حضور اتمسفر در اختیار داشته باشند تا راه‌های قابل استفاده‌تری برای مطالعه و بررسی این پازل‌های خورشیدی را مورد آزمایش قرار دهند.

 

کد خبر 115335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز