گروه شهری: برای اتصال بزرگراه شهید باکری به آزادراه تهران ـ کرج، کار طراحی یک روگذر به اتمام رسیده است. این روگذر یکی از زیبا‌ترین پل‌های معلق کابلی خواهد شد که تحت‌تأثیر معماری ایرانی اسلامی در دروازه ورودی غرب تهران احداث خواهد شد

بزرگراه

به گزارش همشهری، دیروز مراسم افتتاحیه محور اصلی بزرگراه شهید باکری (از بزرگراه همت تا آزادراه تهران - کرج) با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران انجام شد.قالیباف در این مراسم طی سخنانی بزرگراه شهید باکری را یکی از پرهزینه‌ترین و پرکار‌ترین بزرگراه‌ها اعلام کرد و گفت: بیش از 44 هکتار فضای سبز همزمان با ساخت بزرگراه شهید باکری در حاشیه آن احداث شده است.

بنا براین گزارش یکی از محورهای اصلی سخنرانی دیروز قالیباف شهردار تهران لزوم مشارکت دولت و مردم در اداره کلانشهر تهران بود.به گفته قالیباف، دیگر کار به جایی رسیده که مشارکت معنی‌دار مردم و دولت برای اداره بهتر و با کیفیت‌تر زندگی در تهران به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

شهردار تهران اظهار داشت: اگر دولت در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود عنایتی به تهران نداشته باشد، شاید نتوانیم به مشکلات شهر تهران فائق آمده و شرایط زندگی مردم را به سمت بهبود ارتقا دهیم.حمل‌ونقل و ترافیک یکی از عمده‌ترین مشکلات مورد اشاره شهردار تهران بود. وی در این‌باره گفت: با در نظر گرفتن اینکه هر سال 400 هزار خودرو در تهران پلاک شده وارد شهر می‌شود آن هم بدون خروج خودروهای فرسوده، به‌نظر می‌رسد دیگر ساخت بزرگراه و تقاطع غیرهمسطح یا تونل در تهران جوابگوی مشکل ترافیک نباشد.

قالیباف در سخنان دیروز خود خواستار کنترل ورود خودرو به شهر تهران شد. وی از این بابت که خودروسازان به‌رغم سودهای کلانی که می‌برند، حاضر نیستند هزینه‌هایی که به شهر تحمیل می‌کنند را بپردازند، انتقاد کرد.درحالی‌که به گفته قالیباف در شرایطی که میزان بزرگراه‌های شهر تهران با کلانشهرهای دیگر دنیا تقریبا با هم برابرند و مصداق آن ساخت 90 تقاطع غیرهم سطح و 180 کیلومتر بزرگراه و تونل فقط در 7 سال گذشته است و اینکه تقاطع غیرهمسطح لازمی نبوده که در دوره مدیریت وی برای شهر تهران اجرا نشده باشد اما باز هم شب که می‌شود در خیابان‌های فرعی شهر دیگر جایی برای ایستادن نیست و این موضوع حتی به اختلاف بین شهروندان در شهر انجامیده است.

از نظر شهردار تهران کار به جایی رسیده که به‌نظر می‌رسد باید ضوابط شهر‌سازی‌ تغییر کند زیرا دیگر به ازای یک واحد مسکونی یک پارکینگ جوابگو نیست و سرانه هر خانه از یک پارکینگ بیشتر شده است.شهردار تهران گفت: ازدحام پارک خودرو در همه خیابان‌های فرعی، کوچه‌ها و محله‌ها کار را به جایی رسانده که حتی دیگر ماشین‌های جمع‌آوری و حمل زباله در شب‌ها نمی‌توانند به وظایف نظافتی خود به‌درستی عمل کنند.

وی گفت: عملا 2 سال است که دولت نه تنها به تعهدات خود در توسعه حمل‌ونقل عمومی عمل نمی‌کند بلکه قوانین مصوب مجلس هم اجرا نمی‌شود.قالیباف در این‌باره اظهار داشت: توقع ما از دولت این است که به مدیریت شهری کمک کند که این شامل بعضی سیاستگذاری‌هایی که از اختیار شهرداری خارج است نیز می‌شود. وی در ادامه به جلسه هفته گذشته خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد که در آن موضوع جداسازی شهرری از تهران یا پیشنهاد دیگر دولت مبنی بر ایجاد 11 فرمانداری به‌جای شهرداری برای اداره شهر تهران به بحث گذاشته شد.

شهردار تهران گفت: در این جلسه قرارشد تیمی به‌صورت جدی مسئولیت پیگیری این موضوعات را از مجلس و دولت بر عهده گیرد.از نظر قالیباف، این اتفاقات نظیر از بین بردن یکپارچگی شهر تهران با جدا کردن شهر ری از آن اصلا به مصلحت نیست و مصداق اینگونه اقدامات غیرکارشناسی اتفاقاتی است که با جدا کردن باغستان، گرمدره و مرتضی گرد افتاد و به گسترش حاشیه نشینی و انواع آسیب‌های اجتماعی منجر شد.

اکنون به گفته شهردار تهران کار به جایی رسیده که بعضی از نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند حتی اسلامشهر را که دارای فرمانداری است به شهرداری تهران وابسته کنند چرا که احساس می‌کنند با این کار خدمات بهتری برای این شهرستان گرفته می‌شود.

اتمام بزرگراه شهید باکری در سال آینده

دیروز ازسوی مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام شد: سال آینده بزرگراه شهید باکری با تمام تقاطع‌ها، راستگرد، چپگرد و رمپ و لوپ‌هایش به اتمام می‌رسد.وی تاثیرات ترافیکی بزرگراه شهید باکری را فرامنطقه‌ای اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این بزرگراه، شبکه بزرگراهی شمال غرب تهران تکمیل شده و از ترافیک آزادراه تهران ـ کرج نیز کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه براین از بار ترافیک بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله، یادگار امام(ره) رسالت، همت و نیایش نیز کاسته خواهد شد.به گفته مازیار حسینی مسیر اصلی بزرگراه شهید باکری از 30 متری حصارک تا تقاطع آزادراه تهران ـ کرج حدود 7 کیلومتر است که با احداث تقاطع‌های غیرهمسطح ایرانپارس، همت، لاله، کاشانی، فردوس، حکیم و ارم به آزادراه تهران ـ کرج متصل خواهد شد.

طولانی‌ترین مسیر بزرگراهی

محمد باقر قالیباف شهردار تهران دیروز همچنین در حاشیه مراسم بهره‌برداری از بزرگراه شهید باکری اظهار امیدواری کردکه اوایل سال 90 هنگامی که از دروازه شرقی وارد تهران می‌شویم تا وردآورد از طریق بزرگراه شهید زین‌الدین و شهید همت شرایط دسترسی فراهم شود. وی گفت: این بخش با بیش از 57 کیلومتر طول، بزرگ‌ترین بزرگراه شهر تهران خواهد بود.

قالیباف با بیان اینکه بزرگراه ‌های آزادگان، شهید باکری، یادگار امام(ره)، شهید شوشتری، ادامه رسالت و حکیم نیز در دست ساخت است ،گفت: تونل صدر - نیایش نیز از مهم‌ترین تونل‌هایی است که هم‌اکنون در حال اجراست و بعد از ماه مبارک رمضان، روزشمار آن آغاز به کار خواهد کرد.

کد خبر 114942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز