گروه شهری: شهردار تهران با بیان اینکه بازار یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی است گفت: بازار از مصداق‌های روشن تجلی اراده مردم به‌صورت آزادانه، مخصوصا در نظام جمهوری اسلامی است که در آن مردم مشارکتی معنی‌دار و تاثیرگذار در پیشرفت و کارآمدی نظام دینی دارند.

قالیباف

دکتر محمدباقر قالیباف در نخستین جشنواره ماندگاران اصناف و بازار که پریشب در برج میلاد برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: امام‌خمینی‌(ره) همیشه می‌گفتند کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، دولتمردان به سویش نروند؛ ما نیز در شهرداری تهران که نهاد عمومی غیردولتی است تلاش کرده‌ایم این روش را در دستور کارمان قرار دهیم. شهردار تهران خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران ما به سراغ کارهای بر زمین مانده رفته و آنها را انجام می‌دهیم؛ این رمز موفقیت و پیشرفت ماست.

وی با اشاره به سوابق بازار افزود: تاریخ به ما نشان داده که بازار محل تلاقی ایمان و خرد تمدنی است. در آنجا تجربیاتی جمع شده که باید قدر آن را دانست. هم عزیزان بازار باید قدر و جایگاه خود را بدانند و هم ما که در مسند کارهای اجرایی هستیم باید درک درستی از بازار داشته باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: درک درست از مختصات بازار یعنی درک درست آموزه‌های دینی، آموزه‌های تمدنی، درک درست اقتضائات برای پیشرفت و توسعه و عدالت، و باید این را باور کنیم و از این جهت است که دشمنان انقلاب جایی دست می‌گذارند که احساس می‌کنند تکیه‌گاه برای نظام، انقلاب و مردم و پیشرفت است.قالیباف با بیان اینکه افتخار ما این است که انقلاب کرده و انقلابی هستیم اظهار داشت: ما باید انقلابی نیز باقی بمانیم که امروز مهم‌ترین کار برای انقلابی ماندن، به اثبات رساندن کارآمدی دین در اداره جامعه است و همچنین باید در بخش ایجابی نیز برای رسیدن به این منظور تلاش کنیم.

وی با تاکید براینکه آرزوی ماست که جزو منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) باشیم گفت: ‌براساس احادیث، مختصات ویژگی حکومت عدل حضرت مهدی (عج) این است که ابعاد مختلف علم در آن روز بر بشریت گشوده می‌شود، پس هرکس در نشر علم گام برمی‌دارد از منتظران واقعی حضرت محسوب می‌شود.وی با تاکید براینکه بازار، مساجد و حوزه و فقاهت 3 عنصر اساسی و پایه پیشرفت و توسعه بوده‌اند و باید قدر آنها را دانست خاطرنشان ساخت: ‌اهل گزافه نیستم اما انصافا، اصناف و بازار در جنگ، هم با اموال و هم با انفس و جان خود مجاهدت کردند و نباید این را فراموش کرد.

نقش‌های کلیدی جامعه

شهردار تهران با اشاره به تاثیر‌گذاری اصناف در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: اصناف، بازار و اتحادیه‌های صنفی در پیشرفت شهر، مسائل توسعه‌ای پایتخت و برای تاثیر‌گذاری در مسائل فرهنگی شهر نقش جدی و اساسی دارند که باید به این نقش توجه کرد.
دکتر محمد باقر قالیباف با تاکید بر تاثیر‌گذاری اصناف در فرهنگ‌سازی، زندگی مردم و خدمت آنها به اقشار مستضعف جامعه، ابراز داشت: اگر ما به نقش اصناف توجه داشته باشیم، آنها می‌توانند نقشی کلیدی در شهر ایفا کنند و در مجموعه شهرداری تهران نیز نشست چنین جمعی از همه صنف‌ها می‌تواند در همدلی، همراهی و همکاری بازار مؤثر باشد.

وی با تشریح روند برگزاری همایش ماندگاران اصناف و بازار‌، خاطرنشان ساخت: از سال گذشته‌، شهرداری تهران نشست‌هایی را با حضور اتحادیه‌ها و انجمن اسلامی اصناف و بازار انجام داد و بدنه اصناف نیز این کار را پیگیری کردند که با بستر‌سازی‌ شهرداری از ماندگاران و پیشکسوتان بازار تجلیل شد.قالیباف، همچنین با اشاره به اجرای طرح برکت در منطقه 3، ابراز داشت: ما با مشارکت اصناف می‌توانیم کار جدی و اساسی در زمینه ساماندهی آنها انجام دهیم؛ چنان که در طرح برکت نیز اصناف در قشرهای مختلف را مشخص کردیم که در زمینه‌های بهداشت، قیمت‌گذاری و آداب معاشرت به مردم معرفی شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی در حوزه حمل‌ونقل عمومی درباره از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده، با تاکید بر این موضوع که این امر جزء وظایف مدیریت شهری به شمار نمی‌رود، یادآور شد: در شورای اسلامی شهر و برای کمک به این موضوع لایحه‌ای تصویب شده که برای اعطای وام به صاحبان مینی بوس‌های فرسوده شرایطی را درنظر گرفته است اما باید توجه داشت که این موضوع از وظایف دولت است.

خانه‌های فرهنگ بازار‌، مکانی برای برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی خواهد بود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جشنواره ماندگاران اصناف و بازار گفت: هدف از برگزاری جشنواره ماندگاران اصناف و بازار، پیشرفت تهران با جهشی رو به جلوست و امیدوارم بتوانیم دبیرخانه جشنواره را فعال کرده و هر سال این جشنواره را برگزار کنیم.

مرتضی طلایی از راه‌اندازی خانه فرهنگ در بازار تهران خبر داد و افزود: امیدوارم این خانه فرهنگ به مکانی برای برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در این مکان تبدیل شود.وی ادامه داد: با کمک اصناف بازار و اعضای منتخب آن، 7 آیتم از جمله فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و... ‌برای انتخاب چهره‌های ماندگار بازار درنظر گرفته شد و چهره‌های ماندگار از سوی هیات داوران از میان خود اصناف، انتخاب شدند. طلایی ادامه داد: در این جشنواره 40 نفر از درگذشتگان ماندگار بازار تهران، 30 چهره شاخص در قید حیات و 200 چهره ماندگار از اصناف برگزیده شدند.

کد خبر 113767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز