همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: هم اکنون روزانه حدود 45 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که با اجرای طرح های جدید پالایشگاهی روزانه 191 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ها کشور تولید خواهد شد.

gasoline

به گزارش شانا، علیرضا ضیغمی در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در هفته دولت با اعلام این مطلب افزود: هم اکنون روزانه 64 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که در صورت اجرا نشدن طرح سهمیه بندی این رقم به روزانه بیش از 100میلیون لیتر تا120 میلیون لیتر افزایش می‌یافت.

 به گفته ضیغمی، بخش عمده ای از این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق خواهد شد و مابقی آن نیز به مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی بستگی دارد.

 او در باره روند مصرف بنزین در سال گذشته گفت: سال 88، به صورت میانگین روزانه 64 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف و حدود 6 میلیون لیتر از این میزان، از محل بنزین نیمه‌یارانه‌ای تامین شد.

وی با بیان این که روزانه حدود 88 میلیون لیتر گازوییل (نفت گاز)‌ در پالایشگاه های کشور تولید می شود، افزود: روزانه حدود 92 میلیون لیتر از این فرآورده در کشور مصرف و بخش محدودی از نفت‌گاز مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود.

ضیغمی یکی از دلایل عمده افزایش مصرف نفت‌گاز در کشور را رشد تقاضای این فرآورده در بخش‌های حمل و نقل، نیروگاهی و صنعت در سال‌های اخیر اعلام کرد.

معاون وزیر نفت از کاهش تقاضای نفت سفید در کشور خبر داد و افزود: خوشبختانه در این بخش، میزان تولید از مصرف بیشتر است و بخشی از مازاد تولید پالایشگاه ها را به کشورهای عراق و افغانستان صادر می کنیم.

به گفته ضیغمی، هم اکنون روزانه 76 میلیون لیتر نفت کوره درکشور تولید و روزانه 44 میلیون لیتر از این فرآورده در کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان این که وجود محدودیت‌هایی در شبکه توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده نفت کوره سبب برهم خوردن توازن موقت میان تولید و مصرف این فرآورده در کشور شده است، افزود: با توجه به نبود شبکه جامع توزیع و ذخیره‌سازی در کشور، نفت کوره مورد نیاز برخی نیروگاه‌های شمال کشور از جمله، نکا در زمستان با توجه به مسائل اقتصادی از محل واردات تامین می‌شود که با انجام سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های شبکه انتقال و ذخیره‌سازی، توازن لازم میان تولید و مصرف این فرآورده در کشور برقرار خواهد شد.

ضیغمی ادامه داد: در نتیجه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه های کشور، تولید نفت کوره کاهش خواهد یافت و نفت کوره مورد نیاز کشور در پالایشگاه ها تولید و امکان انتقال و ذخیره‌سازی این فرآورده در نقاط مصرف فراهم می شود.

ضیغمی در باره سهم بخش های مختلف در مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور گفت: 56 درصد از کل فرآورده‌های نفتی کشور در بخش حمل و نقل، 19درصد در بخش خانگی، تجاری و خدماتی، 6 درصد در بخش کشاورزی، 15 درصد در بخش مصارف صنعتی  مصرف می شود.

مقایسه بهای بنزین و گازوییل در ایران با دیگر کشورها

به گفته ضیغمی، بهای هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای در کشور معادل 400 تومان است که با در نظر گرفتن قیمت فوب خلیج فارس (700-800 دلار در هر تن) قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای کشور حدود 700 تومان محاسبه می‌شود، البته در تعیین قیمت بنزین، وزارت نفت نقش اصلی را به عهده ندارد.

وی در مقایسه قیمت بنزین در ایران و چند کشور همسایه گفت: قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه هم اکنون حدود 2200 تومان، در پاکستان 800 تومان، عراق 500 تومان، افغانستان حدود 700 تومان، روسیه 1100 تومان است.

به گفته معاون وزیر نفت، همچنین قیمت هر لیتر گازوییل (نفت‌گاز) در ترکیه معادل 2200 تومان است که اخیراً دولت این کشور30 درصد مالیات هم بر قیمت این فرآورده افزوده است، در عراق و پاکستان نیز قیمت گازوییل تقریبا با قیمت بنزین یکسان است.

ضیغمی تصریح کرد: بهای هر لیتر گازوییل (نفت‌گاز) در ایران در سال 1997 چهار تومان و در سال 2010  این میزان به 5/16 تومان در هر لیترافزایش یافت؛  این در حالی است که قیمت واقعی هر لیتر گازوییل برای کشور حدود 700 تومان محاسبه می شود.

به گفته ضیغمی، بهای هر لیتر گازوییل در سطح منطقه ای از 68 تومان در سال 1997میلادی به 384 تومان در سال 2009 رسیده که بیشترین قیمت آن در سال 2008 حدود 677 تومان بوده است (به علت افزایش قیمت های جهانی نفت در این سال).

کد خبر 114926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز