سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: 2 شهریور اعضای شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق نسبت به طرح انفکاک شهرستان ری (منطقه 20) از شهر تهران اعتراض کردند.

شورای شهر

به گزارش همشهری دیروز حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نامه‌ای را در صحن علنی این شورا قرائت کرد که به طرح انفکاک شهرستان ری از تهران اشاره داشت. هم‌اکنون مراحل تصویب این طرح در هیات دولت در دست نهایی شدن است.

پس از قرائت این نامه علیرضا دبیر، خسرو دانشجو، احمد مسجد جامعی و مهدی چمران نیز هر یک به‌طور جداگانه به انتقاد از این طرح پرداخته و خواستار بررسی موضوع و اتخاذ تصمیمات شایسته و اقدامات مقتضی در این باره شدند.

بخش‌هایی از نامه بیادی به موضوع شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر ری اشاره داشت که به‌رغم فقدان منابع درآمدی مؤثر و پایدار در مقایسه با مناطق شمالی شهر اما به‌دلیل رویکرد مدیریت شهر مبنی بر حذف فاصله میان مناطق شمالی با جنوب شهر همانند سایر مناطق شهر تهران مشمول خدمات عمرانی، فرهنگی، فضای سبز و... شده است و حتی این خدمات به مجموع روستاهای واقع در حریم شهر ری نیز تسری پیدا کرده است.

اشاره نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به اختصاص اعتباری معادل 300 میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران که 10 برابر اعتبار مصوب برای منطقه20 است بیانگر توجهی بود که شهرداری تهران به‌منظور افزایش سرانه‌های عمرانی، فضای سبز، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و... در منطقه 20 دارد.

آثار زیانبار طرح

حسن بیادی علاوه بر اشاره به آثار سوء ناشی از تجزیه و استقلال شهر ری از تهران، موضوع جداشدن بخشی از روستاهای حریم تهران ازجمله چاردانگه را مطرح کرد که پس از همه اتفاقات غلطی که نباید می‌افتاد و افتاد از جمله تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی و فضای سبز به مسکونی هم‌اکنون ساکنین آن درخواست اتصال مجدد به شهر تهران را پیگیری می‌کنند.

از نظر بیادی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران که پس از سال‌ها تلاش و با سعی و کوشش خستگی‌ناپذیر از سوی مدیران و کارشناسان به‌عنوان عالی‌ترین سند شهر تهران در امور ساخت‌و‌ساز و کاربری‌ها و تعیین محدوده و حریم شهر تهران به تصویب رسیده، موقعیت شهرستان ری را به‌عنوان یکی از مناطق شهر تهران و با تاثیرپذیری از مناطق مجاور 15، 16 و 19 و مسائل مربوط به حریم منطقه 20 تهران و شاخصه جنوبی بودن آن در کنار سایر مناطق مجاور تهیه و تنظیم کرده است.

بیادی در نامه خود خطاب به مهدی چمران رئیس شورای شهر نوشته است طرح تفصیلی جدید شهر تهران مجموعه‌ای مرکب از ضوابط و مقررات استفاده از اراضی و ساخت‌و‌ساز در پهنه‌های شهر تهران است. وی این طرح جامع را مهم‌ترین سند اجرایی برای تحقق سند چشم‌انداز و اهداف و راهبردهای بلندمدت توسعه و عمران شهر تهران دانست که در آن نحوه استفاده از اراضی شهری، ساخت‌وساز در محدوده شهر، جمعیت‌پذیری و... تعیین شده است و به همین دلیل قطعا جدایی منطقه 20 از مجموعه شهرداری تهران در کنترل تحولات کالبد شهری تهران تاثیرات سوئی به‌دنبال خواهد داشت.

بیادی در ادامه به تاکیدات و بیانات مقام معظم رهبری در باره حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و حریم شهر تهران استناد کرد و گفت: باتوجه به قرار گرفتن بخش عظیم حریم شهر تهران در حوزه استحفاظی شهرداری منطقه 20 و عنایت مدیریت شهری تهران در کنترل و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم شهر تهران که در دوره جدید مدیریت شهری تهران با تشکیل گروه‌های خاص تحت عنوان شرکت حریم‌بان و شهربان قوت بیشتری گرفته است استقلال شهرداری منطقه 20 از تهران زمینه لازم و مناسب جهت سوءاستفاده و تجاوز و تشدید اقدامات افراد فرصت طلب و سودجو در تصاحب و تصرف غیرقانونی حریم شهر تهران و توسعه ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز را فراهم خواهد کرد.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز خطاب به ساکنان منطقه 20 شهر ری گفت: من به‌عنوان کسی که در شهرری زاده و در آنجا بزرگ شده‌ام و افتخار آن را دارم که خادم حرم حضرت عبدالعظیم و نماینده مردم در شورای شهر تهران باشم به شما اطمینان می‌دهم که استقلال شهر ری از تهران به نفعتان نیست.

وی همچنین از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست در این تصمیم تجدیدنظر کنند.مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از اینکه عده‌ای حتی طرح استان کردن شمیران را در سر دارند، گفت: گرچه طراحان این قضایا اصلا به روی خودشان نمی‌آورند اما من با اینگونه اقدامات یاد اوایل انقلاب و برخی اقدامات تجزیه طلبانه می‌افتم.

به گفته چمران در جریان سیل پاکستان، ایران هم باید به کمک سیل‌زدگان بشتابد زیرا واقعیت این است اگر کشور همسایه ما فقیر باشد و بحران‌زده، خوب زندگی کردن ما نیز اصلا عملی نیست؛ این موضوع وقتی در ابعاد شهری اتفاق بیفتد دیگر اوضاع بدتر خواهد شد، بنابراین شهرداری تهران هم باید به مناطق حاشیه‌ای خود رسیدگی کند و نمی‌شود این مناطق را از تهران جدا کرد. آن دسته از نمایندگان مجلس که به‌دنبال دامن زدن به این قضایا هستند باید بدانند که این کار عملی نیست و به تخریب شهر می‌انجامد.

وی با تقدیر از شورای شهر و مردم شهر اصفهان گفت: اصفهانی‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به تلفیق محلات اطراف در شهر اصفهان اقدام کردند و حتی پیگیر آن هستند که نجف‌آباد را نیز به اصفهان ملحق کنند تا از نظر شهرسازی و نظم امور یک کانون مشترک و منسجم داشته باشند، آن‌وقت در تهران اینگونه عمل می‌شود.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز به مخالفت با طرح استقلال شهر ری از تهران برخاست و گفت: آنچه مطلوب نظر ماست قدم برداشتن در جهت اعمال مدیریت بهتر و کارآمد‌تر است.به گفته دانشجو بحث روز مدیریت شهری در دنیا یکپارچگی اداره شهر است و ما هم به تبعیت از علم روز دنیا باید در پی تحقق مدیریت واحد و یکپارچه شهری باشیم بنا‌براین حرکت در جهت خلاف، یعنی پاره‌پاره کردن شهر و مدیریت غیریکپارچه به‌منزله انحراف است که تبعات بسیاری دارد.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در تحلیلش نسبت به جدا کردن منطقه 20 از شهر تهران اظهار داشت: احساسم این است که عده‌ای با این اقدامات شورای شهر را هدف قرار داده‌اند.وی افزود: اتفاقاتی که پشت سر هم در حال وقوع است نشان‌دهنده عزمی است که به‌دنبال خارج کردن اداره شهر از حالت شورایی و کاهش قدرت مردم است و به‌نظر می‌رسد در 2 سال آینده این روند شتاب بیشتری نیز به‌خود بگیرد.وی در این باره خواستار اندیشیدن تمهیداتی به‌منظور تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری شد.

تحقق 98 درصدی توافقنامه‌ها در 3 ماهه اول امسال

به گزارش همشهری دیروز همچنین عسگری آزاد معاون تحقیقات و برنامه‌ریزی‌ و توسعه شهری به‌منظور ارائه گزارش در باره حسن اجرای مصوبه بودجه سال 89 شهرداری به صحن علنی شورای شهر دعوت شده بود. وی در سخنرانی خود از تحقق بیش از 98 درصدی توافقنامه‌ها در 3ماهه اول امسال خبر داد که برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: 31 درصد از بودجه سال‌جاری شهرداری تهران به بازپرداخت تعهدات شهرداری به نهادهای مختلف اختصاص دارد.عسگری آزاد گفت: بودجه امسال شهرداری بدون در نظر گرفتن کسری‌ها، 9300 میلیارد تومان است که در مقایسه با سال 88، 3 درصد افزایش یافته است.

علاوه براین به گفته عسگری آزاد امسال برای نخستین بار بودجه شهرداری به‌صورت عملیاتی و براساس ماموریت‌های شش‌گانه، 32برنامه، 112 طرح و یک هزارو 266 پروژه تعیین و تدوین شده است.وی همچنین خبر داد که امسال برای نخستین بار سیستم مکانیزه تحت وب برای بودجه عملیاتی شده است و امکان انجام تمامی فرایند‌های تنظیم، تصویب و اجرای بودجه به‌صورت آنلاین در تمامی مناطق، معاونت‌ها و واحدهای سازمانی فراهم شده است.

عسگری آزاد تصریح کرد: سال گذشته 75 درصد از بودجه نقدی محقق شد که به این معنی است که از 4 هزار میلیارد تومان بودجه نقدی هزار میلیارد تومان تحقق نیافته است.این کاهش اعتبار جزو مواردی است که در بدهی سال بعد لحاظ می‌شود و این در تمام ساختار اجرایی کشور مرسوم است و خیلی غیرطبیعی نیست.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران از معاون هماهنگی شهرداری تهران خواست تا به‌عنوان یک کار علمی و تخصصی تکلیف را روشن کرده و بگویند که چند درصد بودجه شهرداری قابلیت پذیرش بدهی دارد و کجا قرار است زنگ خطر افزایش بدهی شهرداری به پیمانکارانش به صدا درآید؟

عسگری آزاد در پاسخ به این سؤال دلایل تحقق نیافتن 25 درصدی بودجه شهرداری در سال گذشته را مربوط به رکود ساخت و ساز ناشی از سیاست کلی حاکم بر شهر تهران، تورم و تغییراتی که حین اجرا اتفاق می‌افتد و اینکه مشاورین پیش‌بینی اعتبارات را هنگام تصویب دقیق اعلام نمی‌کنند دانست، که این همه باعث بروز اشکال در برآوردهای اولیه می‌شود.

به گفته معاون هماهنگی شهرداری تهران، نه‌تنها در شهرداری که در کشور کمتر از یک و حتی صفر‌درصد موارد اتفاق می‌افتد که بودجه هزینه شده برابر با پیش‌بینی‌ها باشد. عسگری آزاد همچنین درباره تبصره «21» بودجه شهرداری تهران که در مورد گزارش عملکرد بودجه اختصاص یافته برای تونل توحید و برج میلاد است، گفت: گزارش تفصیلی این دو مورد به کمیسیون توسعه و عمران و دفتر رئیس شورای شهر تهران ارائه شده است.

معاون تحقیقات و برنامه‌ریزی‌ و توسعه شهرداری تهران همچنین خاطرنشان کرد: در بودجه امسال پیش‌بینی دریافت 2 هزار و 100 میلیارد تومان از بدهی‌های دولت را داشته‌ایم اما تاکنون 82 میلیارد تومان معادل 4 درصد از این میزان محقق شده که بسیار ناچیز است.

عسگری آزاد تاکید کرد: تمامی عملکرد شهرداری تهران منطبق با مصوبات شورا و ردیف‌های بودجه است. اما رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در‌عین حال دلیل بدهی‌های شهرداری را انحراف از بودجه و کمبود تخصیص اعتبار دانست و گفت: یک درصد بدهی داشتن طبیعی است اما به شرطی که پیش‌بینی شده باشد نه اینکه 5ماه از سال بگذرد و شهرداری یک اصلاحیه به شورا بفرستد.

وی خواستار تهیه سیستمی شد که هر گونه استفاده از منابع مالی تحت مدیریت و کنترل بودجه‌ای هزینه شود و درواقع پیش از هزینه بودجه کنترل‌های لازم صورت گیرد و این مهم به گفته خادم در کمیته اصلاح نظام مالی شورای شهر در دست اقدام است

کد خبر 114722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز