درباره حواشی برخی بازیکنان لیگ برتر فوتبال که از قضا تلاش زیادی دارند تا بر روی جلد مطبوعات ورزشی و صفحه اول سایت‌ها باقی بمانند سخن بسیار گفته شده است.

فوتبال

در این میان به جای برخورد اصولی با این معضل رو به تزاید‌‌، موضوعاتی مانند روزه خواری برای بازیکنان منضبط و اخلاق گرای فوتبال مطرح می‌شود که پس از حاشیه‌های بسیار و مشخص شدن اصل ماجرا‌، معلوم می‌شود که مساله روزه خواری نبوده و مدیران محترم تاب و توان انتقاد ندارند!

این چنین مسائلی سبب شده تا از معضلات اصلی فوتبال که افت روز افزون در رنکینگ جهانی و رفتارهای غیر حرفه ای در بین بازیکنان است غفلت شود.


هفته نامه همشهری جوان*، در تازه‌ترین شماره خود، از موضوع تکان دهنده‌ای پرده برداشته است. مصرف شیشه در بین بازیکنان لیگ برتر فوتبال برای کاهش وزن.

علی پروین ، حسین عبدی ، رسول کربکندی ، جواد نکونام و عزیز محمدی رییس سازمان لیگ از چهره هایی هستند که در پرونده شماره 274 هفته نامه همشهری جوان گروه مجلات همشهری به اظهار نظر پرداخته‌اند.

مهدی شادمانی و غزاله زند در گزارش خود به نکات قابل توجهی اشاره کرده اند که بخش هایی از آن در ادامه می آید. آنها در توضیح ابتدای این گزارش می گویند: چند بازیکن لیگ برتری سال قبل برای کاهش وزن شیشه مصرف کرده‌اند. خبر می‌توانست مثل بمب صدا کند. این درست که به بازیکن خاصی اشاره نشده بود اما خیلی راحت می‌شد از متن خبر حدس زد که چه باشگاه‌هایی درگیر این ماجرا هستند. با این همه، باز خبری نشد. هیچ کس پیگیر نبود و هیچ کس هم شکایت نکرد. نه فدراسیون بیانیه داد و نه فلان باشگاه اعلام تظلم‌ کرد. اصلا انگار اساتید دوست داشتند ماجرا همین جا حل شود. اما با یکی دو تا تلفن زدن می‌شد فهمید که اوضاع خراب است.

داستان فقط به سال قبل و قبل‌تر برنمی‌گشت.از چند سال قبل تعدادی از فوتبالیست‌های لیگ برتری درگیر شیشه هستند و همین امسال هم در لیگ برتر چند مصرف‌کننده دانه درشت شیشه داریم. ماجرا کم کردن وزن است. مثل همان گزارشی که در بخش اجتماعی همشهری جوان کار شده بود؛ مثل همان دخترهایی که می‌خواهند لاغر شوند. فوتبالیست‌ها هم شدیدا به لاغرشدن با کمترین تمرین نیاز دارند. همشهری جوان برای پیگیری این خبر تمام تلاش خود را انجام داد. اما زمان خواندن این سطرها یک چیز یادتان نرود؛ این یک مطلب افشاگرانه نیست. این کلماتی را که اینجا می‌خوانید همه مسوولان فدراسیون، مدیران تیم‌ها، مربیان، دلالان و بازیکنان از حفظند اما این را که چرا کسی کاری نمی‌کند ما هم نمی‌دانیم.

آغاز

آقای مربی چندین بازیکنش را از فهرست بیرون گذاشته بود. او به مسوولان باشگاه اعلام کرده بود که دفاع چپ، دفاع وسط و دروازه‌بانش را به خاطر اضافه وزن نمی‌خواهد. فهرست مازاد او البته چندین نفر دیگر هم داشت.

اما در عرض دو هفته مشکل بازیکنان برای ماندن در تیم مشهور حل شد. آقای الف، آقای ر و بازیکن ح هر سه نفر موفق شدند رضایت سرمربی را جلب کنند. ماجرای دلالی و این حرف‌ها نبود؛ هرکدام از آنها مقدار قابل توجهی وزن کم کرده بودند. یکی از نزدیکان باشگاه در این مورد توضیح می‌دهد: ... ح با کاهش ده کیلو به باریک‌ترین شکل کل زندگی خود رسیده بود. دو زحمتکش دیگر هم هر کدام از پنج تا هفت کیلو کم کردند. سرمربی هم مجاب شد که نگه‌شان دارد.

کاهش 10 کیلو در 14 روز اتفاقی است که خبر از رخ دادن معجزه می‌دهد. چون پرفشارترین تمرینات هم یک چنین تاثیری ندارند. محمدرضا مولایی، مربی بدنسازی تیم پرسپولیس می‌گوید چنین کاهش وزنی فقط در اثر استفاده از داروهای شیمیایی و شیشه است: این، روش بازیکنانی است که مدام درگیر حاشیه و شب زنده‌داری هستند و با تغذیه نادرست نمی‌توانند با تمرین وزن کم کنند....

فوتبال

تمرین با شیشه

بازیکن سال‌های قبل فوتبال ایران که امسال با نصف دستمزد همیشگی‌اش در یک تیم شهرستانی بازی می‌کند ظاهرا اولین نفری بوده که سه سال قبل به این مخدر لاغرکننده روی آورده. آقاین که قبلا روش‌های دیگری مثل ساکشن را امتحان کرده بود امسال به طرز محسوسی خیلی لاغر کرده؛ طوری که با اولین پخش مستقیم بازی تیمش همه از دیدن بدن روی فرم او شوکه شدند: با هم صحبت کردیم. امسال تمریناتش را با دود کردن شیشه تنظیم کرده و این‌قدر خوش‌هیکل شده.

دوست صمیمی آقای ن این جملات را در مورد او می‌گوید و البته در مورد مصرف سال قبلش هم تعریف می‌کند: دو سال قبل در رختکن یک اتاق مخصوص داشتند که او و (...) مصرف می‌کردند. البته اول فصل کوکائین مصرف می‌کرد، دوستانش هم تریاک. ن امسال در تیم پرطرفداری نیست که زیاد حاشیه‌ساز باشد اما این‌طور که دوستش می‌گوید او بارها به خاطر مصرف مواد بازداشت شده و توسط مدیر تیم نجات پیداکرده...

به رنگی دیگر

هرست شیشه‌ای‌های لیگ برتر باز هم اسم دارد. همین چند هفته قبل خبری در مورد آزمایش خون یک تیم لیگ برتری منتشر شد که حواشی جالبی داشت. دکتر تغذیه این تیم تصمیم گرفته بود با این آزمایش شرایط بدنی بازیکنان را بررسی کند. اما روز آزمایش سه بازیکن در محل حاضر نشدند. تا این جای کار زیاد مشکلی نیست اما ظاهرا آن بازیکنان در آن روز خاص از آزمایش دادن می‌ترسیدند و از زیر آزمایش دادن در رفته‌اند. بین بازیکنان این تیم بدجوری پیچیده که دو تا از این بازیکنان از رو شدن مصرف شیشه می‌ترسیدند.

اما این داستان در سال قبل هم رواج زیادی داشته است؛ دو بازیکن از یک تیم سقوط‌کرده و یک بازیکن از یک تیم‌ شهرستانی به همراه چند نفر دیگر همه بازیکنانی هستند که آلوده به شیشه برای کم کردن وزن هستند...


چه می‌کنه این شیشه

آمفتامین،فعالیت‌هاى مرکزى سیستم عصبى را سرعت مى‌دهد. این شاید دلیل اصلی مصرف شیشه توسط اقشار دیگر جامعه باشد اما دکتر افتخار فرخ‌زاده، متخصص اعصاب توضیح می‌دهد که چطور بازیکنان به سمت این ماده کشیده می‌شوند؛ مصرف این ماده می‌تواند باعث کاهش اشتها برای چند روز، افزایش تعداد تنفس، افزایش فعالیت فیزیکی، افزایش دمای بدن و تحریک‌پذیری شود. خب این تاثیرات بازیکنان فوتبال را راحت لاغر می‌کند؛ به‌خصوص کسانی را که برای شروع فصل و بستن قرارداد اضافه وزن زیادی دارند.

آنها به جای استفاده از راه‌های پرهزینه‌ای مثل ساکشن و عمل‌های متعدد سراغ مصرف شیشه می‌روند... همین موقع است که به دیگران هم علاقه پیدا می‌کند. مهربان و صمیمی می‌شود و خلاقیتش زیاد. شیشه تا اینجا فوق‌العاده است. اما با افزایش خوشی، مصرف هم افزایش پیدا می‌کند و آن وقت است که بازیکنان به بلا دچار شده‌اند؛ بلای شیشه و عوارضش: ناآرامى، اضطراب و دلواپسى، پرخاشگرى، خشونت و رفتار خصمانه، بی‌خوابى شدید، حمله‌هاى ناگهانى هراس و اضطراب، پارانویا (جنون سوءظن) همراه با توهم، نشاط و دلخوشى بیش از حد، پرچانگى، تکرار حرف‌ها و کارهاى ساده، تغییر ناگهانى در رفتار و گفتار و اختلال در درک، اختلال و بى‌نظمى در وظایف کلیه و ریه، بى‌اشتهایى و در نتیجه سوء‌تغذیه و کم‌وزنى مفرط، عوارض قلبى و... .

شیشه (آمفتامین) اولین نیست. سال‌هاست درمورد اعتیاد بازیکنان به سیگار، تریاک و... در روزنامه‌ها می‌نویسند. اما اینکه شیشه چطور وارد داستان زندگی فوتبالیست‌ها شده واقعا ربطی به لاغری ندارد. علی پروین حرف‌های جالبی در این مورد دارد: بازیکن امروزی فوتبال فقط به دنبال مدل مو و ماشین است و به تنها چیزی که فکر نمی‌کند فوتبال است. این بازیکنان معلوم است سیگار می‌کشند، شب زنده‌دارند و حتی مواد هم در بساط دارند. بازیکن درست نمی‌تواند بدود و پاس بدهد.

کسی کاری نمی‌کند؟

سرتان را درد نیاوریم. بازیکنان مصرف‌کننده شیشه را نمی‌شود به این راحتی‌ها گیر انداخت. برای همین هم هست که بازیکنان فوتبال بی‌محابا به مصرف آن می‌پردازند. مولایی، مربی بدنسازی پرسپولیس می‌گوید: این ماده مخدر تنها با آزمایش بافت عضلانی بدن و بافت چربی‌ها نمایان می‌شود و ابتدای فصل و در صورتی که بازیکن استفاده نکرده باشد باید آزمایش انجام شود و در ادامه هم مدام تست شود تا با تغییرات بافت‌ها ثابت شود فرد شیشه استفاده کرده است.

دکتر احسانی، استاد دانشگاه تربیت بدنی درباره عدم برخورد با بازیکنان می گوید:در لیگ برتر انگلیس کدام بازیکن جرات دارد شیشه مصرف کند، در کلوپ شبانه حاضر شود، سیگار بکشد یا هر کار غیراخلاقی دیگری انجام دهد. وقتی بازیکن قرارداد می‌بندد حق چنین کاری ندارد. به غیر از استیل آذین پول همه بازیکنان از طریق دولت پرداخت می‌شود و خب انگار مدیران هم مشکلی ندارند برای اینکه پول دولت را این طوری هزینه کنند.

*هفته نامه همشهری جوان در پایان هر هفته با تازه‌ترین سوژه های فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی به همراه بخش های خواندنی مانند روزها، سرزمین من، کافه جوان، راهنمای موبایل و گیم و ... منتشر می‌شود. اگر می‌خواهید از همه اخبار داغ این حوزه ها در 8 صفحه رویداد هفته و یا در گزارش ها و گفتگو ها مطلع شوید ، مشتری دائمی این هفته نامه مورد علاقه جوانان گروه مجلات همشهری شوید.

کد خبر 114707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز