چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

دانشمندان برای ارزیابی احتمال بروز زمین‌لرزه به دو دسته اطلاعات مهم تکیه می‌کنند که اغلب با هم ناسازگار است.

به گزارش یوریکالرت، تاریخچه قبلی بروز زمین‌لرزه گاه یک چیز می‌گوید و اندازه‌گیری‌های شبکه موقعیت‌یاب جهانی چیز دیگری می‌گوید. اما الگوی پیش‌بینی جدیدی که در دانشگاه استنفورد طراحی شده است،‌ ممکن است به رفع تفاوت بین این دو دسته اطلاعات کمک کند.

کاج جانسون استادیار علوم ژئوفیزیک در دانشگاه ایندیانا که در دوره دانشجویی خود در دانشگاه استنفورد در این طرح مشارکت کرده بود،‌ گفت: این واقع‌بینانه‌ترین الگویی است که تا به حال تدوین شده است. این چیزی است که همه دنبال آن بودند. جانسون و پل سیگال استاد ژئوفیزیک در دانشگاه استنفورد یافته‌های خود را اخیراً در نشست سالیانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا مطرح کردند.

یک بخش مهم ارزیابی احتمال بروز زلزله، تعیین سرعت حرکت گسل است. در یک روش از شبکه موقعیت‌یاب جهانی استفاده می‌شود. در این روش،‌ زلزله‌شناسان حرکت نقاط مختلف را روی سطح زمین اندازه می‌گیرند و سپس از اطلاعات به‌دست آمده برای تعیین حرکت گسل در زیرزمین استفاده می‌کنند. یک راه دیگر برای تعیین سرعت رانش گسل، حفر شکافی در امتداد گسل و یافتن علائم زلزله‌های دیگر است.

جانسون گفت: می‌گویند بیائید سرعت حرکت گسل را که از شبکه موقعیت‌یاب به‌دست آمده با سرعت به‌دست آمده از مطالعات زمین‌شناختی مقایسه کنیم. این کار مانند آن است که بخش‌های مختلف یک چیز را با ابزارهای مختلف اندازه بگیریم. اختلاف آن می‌تواند بسیار زیاد باشد.

سیگال و جانسون برای رفع این اختلاف،‌ الگوی جدیدی را تدوین کرده‌اند که تمام اطلاعات در مورد چگونگی حرکت گسل را با هم تلفیق می‌کند. الگوهای موجود این واقعیت را در نظر نمی‌گیرد که میزان رانش گسل در طول زمان تغییر می‌کند.

این اختلاف زمانی مهم است چون شبکه موقعیت‌یاب مستقیماً رانش گسل را اندازه نمی‌گیرد بلکه سرعت حرکت نقاط را روی زمین می‌سنجد، آنگاه داده‌های به‌دست آمده را در الگوهای ریاضی قرار می‌دهند تا سرعت رانش را تخمین بزنند.

کاربرد الگوی جدید نشان داده است که سرعت حرکت گسل خلیج سان فرانسیسکو بر اساس اطلاعات کسب شده از شبکه موقعیت‌یاب و تاریخچه زلزله نسبتاً همسان است. دانشمندان قصد دارند در گام بعدی،‌ این الگو را در مناطق دیگری که از نظر زمین‌لرزه فعال است، مانند چین آزمایش کنند.

در این کشور اختلاف فراوانی بین دو دسته اطلاعات یادشده وجود دارد. جانسون روی کاربرد این الگو در گسل‌های تبت و تایوان کار می‌کند.

وی گفت: این یافته به کارشناسان برای پیش‌بینی زلزله کمک می‌کند.

کد خبر 11463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز